Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterfelger: velge mellom orginalfelg med tre og sju eiker

Startet av BuddyBil1, onsdag 19. oktober 2016, klokken 12:10

« forrige - neste »

BuddyBil1

Under normal kjøring døde plutselig motoren.
Alle 12 volt funksjoner fungerer ok men ingen respons fra motor.
Ved test viste det seg at 10 amp. sikring ved motor-controllerern hadde gått.
Byttet sikring men med en gang tenning settes på ryker sikringen igjen.
Fant ut at hovedstrøms innslag (72V) til motoren var defekt.
Spolen er død men ingen tegn til svidde kontakter - krets til motor var åpen.
Byttet til annet innslag men fortsatt går sikring når tenning aktiveres.
Skal styrestrøm til hovedstrøms innslaget være 12V eller 72V?
Lysdiode på motor-controller indikerer feil 2/4 - emergency reverse circuit fault.
Er det noen som kan fortelle meg hva dette innebærer og hva som må gjøres?
Er det mulig ut i fra ovenforstående å si om feil ligger i motor-controller eller i motor?
Batteriene på bilen er ca. 4 år og den går ca. 2 mil på en lading.
Når feilen oppsto var batteri kapasitet ca 50%.
Den har i det siste gått i "spare modus" når det fortsatt er ca 40-50% igjen.
Takker for alle gode tips og forslag.

Rav4_EV

Din motorkontroller har tatt kvelden.
Når batteriene begynner å bli slitne, synker driftsspenningen. For å opprettholde en viss fremdrift må derfor motorstyring levere mere strøm. (Effekt = spenning * strøm).
Dette greier den ikke, og havarerer grunnet overbelastning.

Det billigste du kan gjøre er å få tak i en annen bil og flytte over styringen fra denne.

Du bør dog skaffe deg nyere batterier slik at dette ikke skjer igjen. Det er dessverre en dyr affære.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

BuddyBil1

Takker for svar.
Når bilen havarerte hadde den fortsatt nok batteri kapasitet til å gå ca. 2 mil på en lading.
Mener du dette allikevel er årsak til havari?
Finnes det noen retningslinjer for når man bør slutte å kjøre for å unngå skader?
Hvor sikkert er det at det er motorstyring som er defekt?
Har snakket med en på Buddy på Økeren som påsto det måtte være motoren.

Teletor

Det ser veldig ut som din motorkontroller er defekt ut fra symtomene du nevner.

Den kan jeg reparere og oppgradere til bedre levetid. Har avtale med Curtis fabrikken på dette.
Er den eneste i Europa som har en slik avtale og med tilgang til servicemanualer.
Årsaken til havariene er ikke lite strøm på batteriene. Det er pga uheldig konstruksjoner i styringa og i bilen. Mange havarerer med helt toppladet batteri.
En liten advarsel!!!
Hovedkontaktoren er styrt av motorkontrolleren og når motorkontroller reistrerer feil i seg selv eller motoren vil den ikke slå inn.
PRØVER DU Å PRESSE INN HOVEDKONTAKTOREN VIL DET MEDFØRE STORE EKSTRASKADER.



BuddyBil1

Er det mulig å antyde pris på rep. og oppgradering av motorkontroller?
Må vurdere dette opp imot å kjøpe en brukt kontroller / delebil.
Har tatt ut hovedkontaktoren og den er død.
Har prøvd med en annen men med en gang man setter på tenning går sikringen.
Hovedkontaktoren skal vel bare slippe gjennom motorstrømmen.
Er det ikke rart at denne og motorkontrolleren ryker samtidig?
Takker igjen for alle gode forslag.

Teletor

Jeg driver ikke service på bilene, men tror ikke det er vanlig med feil på kontaktoren. Feilen er nok 99,5% i motorkontroller siden sikringen ryker. Kontaktoren får forøvrig  72 volt styring fra kontrolleren kun når denne er uten feil.
Har reparert flere hundre av disse igjennom ca 10 år. Rep med oppgradering og modkit til bilen koster Kr 5500,- inkl mva. Dette modkitet Må monteres før du setter spenning på siden endel av problemet ligger i bilen.
En annen brukt styring har sannsynlig samme svakhetene som den du har i bilen med mindre den er overhalt av Teletor fra 2014 (står lapp på typeskiltet).
Curtis fabrikken i USA bare sluttet å produsere disse pga svakhetene uten å tilby noen erstatningstype siden den eneste lille kunden på produktet var i Norge.
Endringene er utviklet av meg i forståelse med Curtis for å slippe å bygge om bilene til helt andre styringer- noe som er kostbart. Varmeutviklingen fra styringa er også redusert- noe som gir et lite løft i kjørelengde før lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA