Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bergen - Nordfjord med Tesla model S

Startet av Hottentotten90, torsdag 29. september 2016, klokken 09:09

« forrige - neste »

Hottentotten90

Hei. Vurderer og bytte den andre bilen vår til elbil også men lurer på hvordan det er med rekkevidden på vinter med takboks. Vi skal nærmere 250 km og  stigning på 800 meter. Vurderer model s 90D. Temperaturen på vinteren kan bli -15 grader og noen ganger kollonekjøring

Bjoris

#1
Kjørt mye med S85 og takboks, det går noe mer, men vi har snittfart på 70 km/t til fjells pga dårlige veier så om du kjører fortere vil det øke mer naturlig nok, mener vi fikk ca 10-15% høyere forbruk. Tror 250 km ville gått fint for oss i en 90!

Har du CAHdeMO lader underveis som nødløsning? Det kommer turer som gir ekstremt forbruk, normalt lå vi på 220-240 wh til fjells, men en gang med ekstremt sludd heler veien fikk vi 273 wh og da var vi på gult etter 180 km kjørt! Men bilen var nok ikke helt 100% ladet før vi dro, men husker den var over 90 og at vi ble overrasket:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hottentotten90

Mener det er minst 2chademo ladere på veien. Er sjelden mye slaps på veien. Er mer snøbelagt.

Bjoris

Lett snø gjør ikke noe negativt med forbruket, tror dette går veldig bra med en 90D, om ikke så kan du kjøpe ett Chademo adapter og handle underveis:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

Sitat fra: Hottentotten90 på lørdag 06. august 2016, klokken 09:03
Hei. Vurderer og bytte den andre bilen vår til elbil også men lurer på hvordan det er med rekkevidden på vinter med takboks. Vi skal nærmere 250 km og  stigning på 800 meter. Vurderer model s 90D. Temperaturen på vinteren kan bli -15 grader og noen ganger kollonekjøring

Jeg har kjørt ett strekke på 25 mil og høydeforskjell på 900 meter mye. Både med 85 og 85D med takboks. Ikke noe problem, men bør nok starte med over 90% på dårlige vinterføre.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

25 mil går fint. Men hadde ladet til 95-100 hver gang på vinteren for å sikre litt margin.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Alfa Bergen

Jeg har kjørt Os- Brokke i Setesdalen med takboks og S85 flere ganger. Må over Haukelifjell og Hovden på veien, så det blir noen høydemetre. 293 km. Helt uproblematisk uten kolonne, men når det er sagt skulle jeg gjerne hatt en SC i Røldal for de dagene det ER kolonne
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

TRM

Sitat fra: Alfa Bergen på søndag 07. august 2016, klokken 16:54
Jeg har kjørt Os- Brokke i Setesdalen med takboks og S85 flere ganger. Må over Haukelifjell og Hovden på veien, så det blir noen høydemetre. 293 km. Helt uproblematisk uten kolonne, men når det er sagt skulle jeg gjerne hatt en SC i Røldal for de dagene det ER kolonne
Inntil videre har Røldal hurtiglader med Type2 (22kw), og Chademo med utlån av adapter (TOCN) på bensinstasjonen rett ved.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

fonberg

Sitat fra: Hottentotten90 på lørdag 06. august 2016, klokken 09:03
Hei. Vurderer og bytte den andre bilen vår til elbil også men lurer på hvordan det er med rekkevidden på vinter med takboks. Vi skal nærmere 250 km og  stigning på 800 meter. Vurderer model s 90D. Temperaturen på vinteren kan bli -15 grader og noen ganger kollonekjøring

Min erfaring med takboks (Packline FX-SUV på Whispbar) er at den øker forbruket/reduserer rekkevidden med 5-10% på landeveiskjøring i typisk 70-90 km/t. I høyere hastigheter blir påslaget større.

Litt OT: En S90D med takboks har dermed lengre rekkevidde enn en X90D (som ikke har takboks pga. de *#$%" FW-dørene).

Litt mer OT: Straffen for å bruke takboks er mye mindre enn om man kjører med et par sykler på taket, det stjeler fort 20-30% rekkevidde i samme hastighet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

oled

Kjørt Bergen - Geilo/Golsfjellet og motsatt med ca. 90 % Soc uten problemer. Holdt med et stopp på Sc. Et par av gangene har det vært ned mot 30 minus også. En gang var det stiv kuling. Både med takboks og skistativ.

Hottentotten90

Dette hørres bra ut :) greit å få info fra dere som har erfaring med vinterkjøring!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA