Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pressekonferanse live

Startet av Myrvang, torsdag 29. september 2016, klokken 12:36

« forrige - neste »

Myrvang

Hva er forskjellen bortsett fra pris på de ulike 16A ladere som finnes til bl.a. Leaf? Har 10A lader i dag, men skulle gjerne hatt en på 16A, har ikke 6,6 kw lader i bilen.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Carl Anton Stenling

Tenker du her på ladekabel eller veggboks?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: Myrvang på lørdag 06. august 2016, klokken 15:48
Hva er forskjellen bortsett fra pris på de ulike 16A ladere som finnes til bl.a. Leaf? Har 10A lader i dag, men skulle gjerne hatt en på 16A, har ikke 6,6 kw lader i bilen.

Sent fra min E5823 via Tapatalk



Som du sier - laderen sitter i bilen. Den er begrenset til 3,6 kW.

Det du er etter er en laderegulator (som forteller laderen i bilen hvor mange ampere den kan trekke), og de kommer enten på en kabel eller som en veggboks.

Har kabelen Schuko (husholdningskontakt) så skal den være begrenset til 10 A. Har den blå CEE kontakt så kan den være 16 A - samme som en veggboks.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#3
Sitat fra: Rio på lørdag 06. august 2016, klokken 17:50
Det du er etter er en laderegulator (som forteller laderen i bilen hvor mange ampere den kan trekke), og de kommer enten på en kabel eller som en veggboks.

Har kabelen Schuko (husholdningskontakt) så skal den være begrenset til 10 A. Har den blå CEE kontakt så kan den være 16 A - samme som en veggboks.
Strengt tatt sitter laderegulatoren også i bilen. Kladden/veggboksen gir via et pilotsignal setpunkt til laderegulatoren som er en del av lader i bilen.
Kontroller er et bedre begrep siden en ikke kan ha en "åpen loop regulator" men en "åpen loop kontroller" går bra.

Sitat fra: Myrvang på lørdag 06. august 2016, klokken 15:48
Hva er forskjellen bortsett fra pris på de ulike 16A ladere som finnes til bl.a. Leaf? Har 10A lader i dag, men skulle gjerne hatt en på 16A, har ikke 6,6 kw lader i bilen.
16A ladestasjon for vegg (fastmontert lademodus 3):
Alle skal ha noen basisfunksjoner. Kontaktor for å koble fra spenningen når kabel er frakoblet, overvåking av jordledning fra boks til bil, pilotfunksjon.

Noen har innbygget jordfeilovervåking slik at en slipper B jordfeilbryter i sikringskap. De fleste må ha jordfeilbryter type B i sikringskapet for kursen.

Noen har type2 stikkontakt, andre har kabel med plugg til bil, i ditt tilfelle type1. De med fastmontert kabel kan ha ulik kabellengde.

Noen kan justere strømmen med bryter på ladestasjonen.

Noen har instrument som viser ladestrøm.

Noen har energimåler (kWh)

Ellers gjør de stort sett samme jobb.

Kladd (lading via vanlig stikkontakt, lademodus 2), (in cable kontrol box).
Stort sett det samme som fastmontert veggboks, men med kabel og type1 plugg for Leaf.

Noen har "kontrolboksen" i kabelpluggen.

I tillegg har mode2 kabel og støpsel for stikkontakten (Schuko eller CEE).

De skal også ha en innebygget jordfeilbryter siden en ikke kan vite om slik finnes på den stikkontakten en kobler seg til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Myrvang

Mener kabel til å ha med eller lade hjemme. Har 16A kurs og 3,3 kw lader i bilen. Tar fryktelig lang tid å lade på 10A, så skulle gjerne hatt mulighet til å lade på 13 eller 16 av og ril og vurderer ny kabel. Men når jeg ser på nettet spriker prisene. Lurer derfor på om det er noen forskjeller av betydning eller om jeg bare skal ta den billigste med justering, feks. 6-10-13-16. Har vanlig shukostikk, har vel ingen betydning å bytte til blått stikk så lenge jeg ikke får kablet om kursen til tykkere ledning? Må jo isåfall ha overgang til shukostikk igjen...

Sent fra min E5823 via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

#6
Bør ikke bruke mer enn 8/10 A på shuko - men det vet du vel :-)

Hovedforskjellen går på hvorvidt det er ladekladd eller kladdløs. Kladdløs er enklere å ta med og man unngår lettere at kladden belaster kontakten.

Det kan også være forskjell på hvor vanntette de forskjellige modellene er samt hvor godt pluggen passer til bilen.

Mennekes-produserte enheter er ansett som beste kvalitet blant variantene med ladekladd. Selges blant annet av Volvo og Siemens.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nofuelno

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. august 2016, klokken 00:31

Mennekes-produserte enheter er ansett som beste kvalitet blant variantene med ladekladd. Selges blant annet av Volvo og Siemens.

SIEMENS lagerføres av www.nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA