Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hybridbil-juks

Startet av Niram1969 ., torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:16

« forrige - neste »

Niram1969 .

Hi,
I have question regarding difference between electric Citroen Saxo and Peugeot 106. My Saxo is equipped with Y1000 series Sagembox while P106 with Y3000. I have noticed that braking lights on 106 do not come on when braking with regen. I found on the net on the several places that it could be really so. Is that really true?

How is that possible? Regen braking is really strong, capable of inserting almost 20kW of power back into the batteries and to deliberately remove absolutely useful feature that was already present is earlier designs, is unbelievable. Or, that feature is only present on Citroen vehicles? Both assertions are equally idiotic.  :o

Can someone confirm, is that really true? Does anyone own Saxo with Y3000 Sagembox, is it behaving the same?

//Marin

P.S. I am focusing on Sagembox as main culprit but could it be that ECU version has something to do with it? But again, I doesn't sound logical - I have older ECU while Peugeots have newer ones (4.2).


Google translate:

Hei ,
Jeg har spørsmål angående forskjellen mellom elektrisk Citroen Saxo og Peugeot 106. Min Saxo er utstyrt med Y1000 serie Sagembox mens P106 med Y3000 . Jeg har lagt merke til at bremselysene på 106 ikke kommer på når du bremser med regen . Jeg fant på nettet på flere steder at det kan være virkelig så . Er det virkelig sant ?

Hvordan er det mulig? Regen bremsing er veldig sterk , i stand til å sette inn nesten 20kW av makt tilbake til batteriene og å bevisst fjerne absolutt nyttig funksjon som allerede var til stede er tidligere design , er utrolig. Eller , er at funksjonen kun finnes på Citroen biler? Begge påstander er like idiotisk . : o

Kan noen bekrefte, er det virkelig sant ? Er det noen som eier Saxo med Y3000 Sagembox , er det oppfører det samme?

// Marin

PS! Jeg fokuserer på Sagembox som hovedsynderen , men kan det være at ECU versjonen har noe å gjøre med det ? Men igjen , ikke jeg høres ikke logisk - Jeg har eldre ECU mens Peugeots har nyere (4.2) .



Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Elmo

First of all, please observe that the Y1000/Y3000 plate is sitting om the lead, so you cannot be sure that is belongs to the box itself. Secondly the PCU (computer on the left side of the box seen from the frontseat) can also be swapped.
As far as I know there are several different software versions on the PCUs, and no one knows the difference between them.

Thereby you cannot tell which version you have in a car by looking at the Yxxxx og the make (Saxo/P106) or yearmodel of the car.

I can confirm that some cars does lit the braklights when regen and som dont.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Niram1969 .

I didn't know that. Thank you for the info.

I'll guess some simple external modification will rectify the issue. (when regen current is greater than, let say 20A, short brake pedal switch).


//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

elektrolux

If you build such a device let me know, as I would like to build one to put BMW i3 into neutral as soon as regen starts as this car does not have a auto sailing option.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ciumpalac

In my Saxo which originally had the Y3000 series, the lights did not come on under regen braking, but after swapping to Y1000 series (came from a 106) I noticed that the brake lights come on with regen braking. So maybe the feature was purposefully removed on the newer series, or it could just be a glitch in the software.

But as Elmo mentioned, the ECU can be swapped so if you bought your car used, you cannot be 100% sure that the series number you see on the outside of the SAGEM box is what you get on the inside. Or, like mine could have come from another car carrying a different badge.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

As far as I know the brakelight on regen was removed approx 1998/1999, but I have no idea why.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

I think the constant flickering of the brake lights in busy traffic was not desirable.

Driving behind a car like this is stressful, and will result in cars constantly trying to pass what they believe is a drunk ore unskillful driver.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timescape

I think..

Would it not be OK if brake light is on when the speeder pedal is in "neutral" ? (only if the car is on, it must be possible to find a fuse that only has voltage on when motor is ON, to take the relay voltage from ).
That would be pretty easy. Only relay and a sw is needed on the speeder pedal..
This could be used:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Fladsikringsadapter-med-udtag-2-stk-2000035590/

-. Kasper






Elmo

I would not dare "play" with the speederpedal. The car is extreemely fussy with the resistance on the pedal and its cord !!
And remember that the car does not start (no click) if you touch/press the pedal while turning the key.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA