Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av nr1rayner, tirsdag 27. september 2016, klokken 17:03

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: goggo på torsdag 04. august 2016, klokken 21:41
Paypal virker jo overalt og på tvers av landegrenser, men ingen bortsett fra Plugsurfing (som er en virtuell ladeoperatør) ser ut til å bruke det pr idag.

Jo, men du må fremdeles ha en RFID brikke fra et eller annet sted som kobles mot paypal. Da kan den like gjerne kobles mot VISA/Master. Applepay / Androidpay vil kun kreve telefonen.

Vi får se hva fremtiden bringer. At det blir enklere enn slik det er i dag, er jeg relativt sikker på.

nr1rayner

Har ingen problemer med å "eies" av et selskap jeg, men da må de jammen sørge for at QC står like tett som bensinstasjoner gjør  ;)
Har f.eks. alle Circle K/Best eller Shell vært utstyrt med QC, eller i det minste type2 med bra hastighet, er det jo ingen problem å kjøre land og strand totalt uten angst for rekkevidde.
Vel, kanskje noen grisgrente strøk ville vært dårlig ustyrt, men svært svært sjeldent.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Erfarte at hurtiglading er ikkje så enkelt med dagens system. Dagens system stiller ein del krav til brukeren på eige initiativ har orientert seg i forkant.

Overnatta på Thon Hotel Bjørneparken på Flå i summar. Utanfor kjøpesenteret / hotellet er det to Fortumladere, og ein 22 kW type stolpe. Møtte ein fortvila Tesla S sjåfør der. Det viste seg å være ein familie på 5 frå Taiwan. Dei hadde leigd Tesla S frå Hertz. Med i bilen var det blå og rød adapter til UMC, samt type 2 kabel.

Han forsøkte å koble bilen til hurtigladeren, med lite hell. Eg viste han måtte bruke type 2 kabelen, på type 2 stolpen. Dermed var det kontakt. Men, så skulle det bli starta lading. Hertz hadde etter det eg fant ut ingen RFID brikke med i bilen. SMS var neste, men krev norsk SIM / telefon nr (eg sjekka med Fortum.)

Ved å bruke MyCall SIM kort var det til slutt mulig å starte lading. SMS var tydeligvis ikkje kjent mark i Taiwan, ville sende e-post.. Å stoppe lading var enno meir komplekst, kodeordet er AVSLUTT. Kodeord :Start / Stopp hadde vore meir internasjonalt?

MyCall sendte svar melding om at det ikkje var støtta med slike spesielle SMS nummer, men det fungerte fint... pussige greier.

Dette var litt seint på kvelden, så til slutt var det å forklare at bilen måtte bli kobla ifrå når lading var ferdig, for å unngå å måtte betale kr 1 pr minutt heile natta - ville bli dyr lading.

Skulle til Eidfjord dagen etterpå - håpar dei klarte å lade der...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nr1rayner

Litt info fra utleier hadde jo kanskje vært kjekt i et sånt tilfelle da..
Men som du fint poengterer med din historie burde selv den stakkars familien på en eller annen måte klare å få startet ladingen uten en hjelpende hånd, slik det vel er med bensin/diesel..
Min kjære mor klarer helt fint å fylle fossilt drivstoff, men å forklare henne hvordan man bruker en QC... Ja det kan ta litt tid!

Hehe, skrev stopp selv en gang.
De burde akseptere begge, eller at det holder å skrive ladernummer. Systemet deres vet da om laderen brukes eller ikke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Om jeg skulle på tur til Taiwan for å leie bil og kjøre rundt, ville jeg iallefall ha orientert meg sikkelig på forhånd, selv om jeg skulle leie bensinbil.

TB

Sitat fra: Panduck på fredag 05. august 2016, klokken 07:46
Om jeg skulle på tur til Taiwan for å leie bil og kjøre rundt, ville jeg iallefall ha orientert meg sikkelig på forhånd, selv om jeg skulle leie bensinbil.

Sant nok, men er denne info faktisk tilgjengelig på andre språk enn Norsk? Bruksanvisning på lader er berre på Norsk, og Fortum sine web sider er Norsk. Info frå utleigefirma var "det var berre å plugge i på hotellet". Det stemmer om hotellet har standard kontakt, eller blå eller raud CEE. For standard kontakt tek det tid....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Panduck

Sitat fra: TB på fredag 05. august 2016, klokken 09:24
Sant nok, men er denne info faktisk tilgjengelig på andre språk enn Norsk? Bruksanvisning på lader er berre på Norsk, og Fortum sine web sider er Norsk. Info frå utleigefirma var "det var berre å plugge i på hotellet". Det stemmer om hotellet har standard kontakt, eller blå eller raud CEE. For standard kontakt tek det tid....

Problemet i dette tilfellet er nok utleiefirma, som er iverige etter å leie ut teslane sine. Før jeg skulle kjøpe LEAF tenkte jeg å leie en dag. "Ingen problem med lading, det er f.eks hurtiglader på statoilen like ved!", der det var en 22kW AC kontakt som LEAFen kunne dra 3,3kW fra. "Med denne bilen kan du kjøre 200km!", joooda...

nr1rayner

Der er en annen merkelig greie ja.
Grønn kontakt har 22kw stasjoner, og krever 0,60 kr pr. påbegynte kvarter pr kw.
Fornuftig prissetting, og ikke så utrolig dyrt heller.

Men Fortum tar 1kr pr min!
Det blir dyre kwh det.
Benz har vel 11kw lader? Sammenlignet med QC må man ha 27,5kw for å få lik valuta for pengene med 11kw.. Det er jo ikke akkurat billig...
Så det er vel kun Zoe og Tesla med dobbellader av dagens biler som kommer gunstig ut med disse "semihurtig" laderne fra Fortum..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

#23
22kW fra GK ca 53kr, fra Fortum 60kr, ikke spes stor forskjell.
Lade med eGolf hos GK: 8kr timen, Fortum 60kr timen
Lade med eGolf på semighurtig AC lader: relativt dumt, men her kan en tregladebil bruke semihurtig ladeplass som "parkeringsplass" mens de f.eks er på senter og handler. Litt dumt for en Zoe-eier som trenger stolpen for litt semirask-strøm for å komme seg vidre.

Det er riktignok ikke mange biler som lader med 22kW, kanskje bør de skalere ned til 11kW og prissette etter det. Men prisen bør gå på maks effekt, så folk bruker riktig lader! Du kan få langt billigere kW fra fortum, om du lader på stolper som gir lavere effekt. Fortum har mange gratis 3kW stolper i sitt nett.

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. august 2016, klokken 02:18
Der er en annen merkelig greie ja.
Grønn kontakt har 22kw stasjoner, og krever 0,60 kr pr. påbegynte kvarter pr kw.
Fornuftig prissetting, og ikke så utrolig dyrt heller.

Men Fortum tar 1kr pr min!
Det blir dyre kwh det.
Benz har vel 11kw lader? Sammenlignet med QC må man ha 27,5kw for å få lik valuta for pengene med 11kw.. Det er jo ikke akkurat billig...
Så det er vel kun Zoe og Tesla med dobbellader av dagens biler som kommer gunstig ut med disse "semihurtig" laderne fra Fortum..

nr1rayner

Selvsagt bør man ikke oppta en 22kw stolpe undøvendig, på lik linje med en QC.
Var nylig i Kristiansund, der fant jeg kun GK sin QC og 22kw ladestolpe. Gratis stolper på noen senter utenfor byen, men ingen i byen.
Da stod jeg heller på semihurtig enn QC når jeg uansett hadde litt ladebehov, men ingen andre plasser å stå.
Var forøvrig 2 punkter med 22kw, og det andre var ledig, som det vel ofte er..

Mange av Fortums ladepunkter har QC og semihurtig på siden. Kommer man til ladepunkt og havner i kø, kan det jo være aktuelt å koble seg til en av de semihurtige, selv om man bare trekker 3,3kw. Kanskje har man også da ladet nok til å komme videre samtidig som den som opptar QC er ferdig.
Men til 1kr pr min blir det jo en effektiv stopper for det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. august 2016, klokken 14:17
Men til 1kr pr min blir det jo en effektiv stopper for det.

i mine øyne er det helt greit. Å stå til 8kr pr time på en 22kW stolpe, og mulig blokkere folk om kan utnytte disse langt bedre, og betale mer, ser jeg på som en uting. Dersom jeg trenger "nødstrøm" og denne AC stolpen er eneste mulighet, da er det greit å betale 1kr pr minutt, selv for 3kW.

Hva man "burde" bruke slike ladere til, og hva de vil bli benyttet til, er to forskjellige ting. Om folk har mulighet til å lade til en ok pris, så gjør de det, og da er det lite man kan si mot at de gjør det.

På QC betaler man og per minutt, uansett hvor mange kW man trekker. Kobler jeg meg på en GK lader og trekker 20kW p.g.a kalt batteri, betaler jeg fremdeles det samme som om jeg trekker full effekt. Hvorfor bør det være annerledes på et AC punkt? Betaling pr kilowatt blir å be om kø.

Rio

Her er linken til det europeiske ladesamarbeidet, slik at man kan "lade overalt":

https://www.hubject.com/en/

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

goggo

De Hubject greiene har vi jo hørt om i flere år nå, men det funker jo ikke!!!!!!
GK og Fortum har sagt i laaang tid nå at dette "kommer snart".
Sist jeg snakket/mailet  med Clever om dette eller om de kunne i det minste selge sine ladekort på Danskefergene eller noe sånt, så fikk jeg nærmest til svar at jeg ikke skulle blande meg bort i deres saker da de selv hadde full kontroll.

Nei, så lenge myndighetene ikke pålegger operatørene å tilby roaming (f.eks som et krav for å få tilskudd), så blir det nok ikke innført før de føler seg tvunget av markedshensyn.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

MEM76

Sitat fra: TB på fredag 05. august 2016, klokken 09:24
Sant nok, men er denne info faktisk tilgjengelig på andre språk enn Norsk? Bruksanvisning på lader er berre på Norsk, og Fortum sine web sider er Norsk.

Fortum har sin side på flere språk. De følger web-standared, og respekterer det valget nettleseren din sier til deres serverer at du ønsker å få vist siden din.. Ettersom du har valgt at du ønsker ditt innhold på Norsk, så får du det på Norsk.

De hadde tidligere en liten logisk brist.. Hvis du ønsket svensk språk, så fikk du svenske priser selv om du var i Norge.. Men det har de fikset..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA