Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av GeniEL, mandag 19. desember 2016, klokken 20:52

« forrige - neste »

GeniEL

Superladet på Aksdal fredag kveld nå det plutselig "plinget" inn en alarm. Husker ikke teksten, men det var noe med ladefeil. Jeg satt i bilen, så jeg hoppet ut og dro ut ladekabel. Da forsvant den første alarmen, men det begynte å rase inn flere nye. Noen hørtes mer alvorlige ut en andre. Det var 12V Low og Feil på luftfjæring med mer. "Car will not start" "Contact Tesla" var klare meldinger. Det var lite Tesla kunne gjøre over telefon, men veihjelp-systemet fungerte i allefall bra. Bergingsbil og leiebil kom fra Haugesund. Når man så taues fra en superlader vekker det litt oppsikt. Vi hadde det litt travelt så fikk ikke sett hvordan de eventuelt fikk bilen opp på planet. Den sto tilsynelatende helt låst i park. De gjorde klar skliklosser når jeg kjørte videre i en Honda Civic Diesel....

Betingelsene for veihjelp sier visst at bilen skal til nærmeste servicesenter som da er Stavanger. Jeg forklarte at det vil bety mye for meg om de kan kjøre den "hjemover" til Bergen i stede. Ikke kjempestor forskjell i avstand fra Aksdal. Den beslutningen måtte visste en overordnet godkjenne på mandag morgen. Ironisk nok har jeg nemlig også en avtale på servicecenter Bergen på tirsdag for å få håndtert en annen lite sak. (Knirk i ene døra)

Bilen er en to måneder gammel 90D, og har gått 4000km.

Jeg er spent på hva "diagnosen" er og når/hvor vi ser bilen vår igjen. Har forsøkt å få kontakt med bilen via app'en men den er også død...




tiger``n

Hmm, ikke bra. Er vel en grunn til at de ligger langt nede på slike lister: http://www.greencarreports.com/news/1106940_tesla-falls-even-further-as-consumer-reports-ranks-reliability
Ser for meg det er en liten klump i halsen når det kommer bilberger og henter din 2 måneder gamle bil som sikkert kostet rundt en million kroner. Er jo ikke sånn det skal være.

Innovatorium

Har akkurat kvittet meg med en AUDI A6 Allroad som kostet over millionen. Hadde vel 20-25 reparasjoner på den fra 2011 til nå. Makan til skurkevelde det er hos AUDI. Hadde 5 års garanti, og da den gikk ut tok jeg dem på fersk gjerning i å overfakturere for reparasjoner som ikke var nødvendige.

Med de erfaringene som bakteppe: Man kan ikke ha cutting edge teknologi og forvente helt problemfritt eierskap. Så lenge X'en min ikke krever mer enn 1-2 ekstra verkstedbesøk i året og det ikke koster meg noe vil jeg være storfornøyd.


GeniEL

Plutselig var det nå liv i app'en. Tar det som et godt tegn! Ser at bilen står i Haugesund, innendørs etter interiørtemperaturen å dømme.


Gurba

Man kan vel egentlig ikke forvente annet enn litt problemer. Det er ikke til å legge skjul på at Tesla bruker kundene som betatestere. Det er en genial måte å få masse testing av bilene og sjansen for å luke ut feilene blir mye større og kanskje raskere enn ved å bare fabrikkjøre til man er fornøyd. Det avhenger selvsagt av at brukerne er klar over at de er betatestere, men jeg har fått inntrykk av at Tesla-eiere flest vet dette. :)

GeniEL

Veldig god oppfølging fra Tesla i dag, og bilen har ankommet Bergen :)

Fortsatt litt uklart hva som er feilen og om det vil ta tid å rette. Vi får nå byttet inn nåværende leiebil i en ny som dekker våre behov litt bedre (7 seter). Også positivt overrasket over at alle ekstrakostnader vi har hatt underveis (bilpris på riksveiferge, bompenger og drivsstoff) blir dekket (mot kvittering) av Tesla.

Rico

Sitat fra: GeniEL på mandag 31. oktober 2016, klokken 15:12
Også positivt overrasket over at alle ekstrakostnader vi har hatt underveis (bilpris på riksveiferge, bompenger og drivsstoff) blir dekket (mot kvittering) av Tesla.

Generøst det, uten tvil. Bare ikke hold pusten mens du venter på oppgjøret fra dem.

Luftventil

Flott at servicen er såpass god!  Hvordan var overgangen fra elektrisk bil til diesel?  ;D
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

GeniEL

Ingen "diagnose" på bilen foreløpig, men god oppfølging fra Tesla.

Fikk byttet Civic'en i en BMW X5 med 7 seter, og fikk 200 km fra Bergen og hjem med den nå i kveld, så da blir det jo litt sammenligning. Jeg liker setene (komfortseter) og fjernlysene (adaptiv LED på denne også) bedre i BMW'en. ALT annet er bedre i X'en! Overaskende at knapper og knotter til alt mulig føles så gammeldags etter to måneder i en Tesla, og selv med 7-8 (?) gir og en god girkasse er det plutselig rart at ikke akselerasjon er helt trinnløs.

Gøy med noe nytt, men det skal bli godt å få bilen vår tilbake.


GeniEL

Feilsøkingen er innsnevret til A/C-systemet. Det kan rime med at A/C-kompressoren bråkte uvanlig mye på siste superlading og at ladefeil var første feilmelding. Uklart om det er en enkeltkomponent som kan skiftes ut eller om hele systemet må skiftes. De har for sikkerhets skyld bestilt alle mulige deler i A/C-systemet slik at de ikke mister tid på det. Det var vist noe leveringstid på enkelte deler, så om vi er uheldige så kan dette ta tid (dager, forhåpentligvis ikke uker....)

Jeg synes Tesla jobber bra med saken, og de står på for å minimere vår opplevde ulempe.

petersv

Godt å høre at de tar såpass bra hånd om kundene sine når uhellet først er ute. Mye bra jungeltelegraf-reklame i det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA