Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget eksploderer

Startet av doe, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 23:28

« forrige - neste »

doe

Takker for alle svar. Konklusjonen ser ut til å være at det bør gå fint, også på en sur vinterdag, (om enn litt knapt), i allefall så lenge det er en gen 1.5/2 med varmepumpe etc.

Har sett på Jurrasictest/Green Race tidligere, men stusset på at den påstår at Leaf vil ha 46% igjen etter tur-retur (std innstillinger i testen). Med 19kwh batterikapasitet og 3000w (relevant tall??) accesories power, blir resultatet 16% rest, eller ca 15km.

Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?


Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?

Denne feks, ser jo ganske grei ut? Mangler bare Carwings/app siden det us-import, og 7"-skjerm.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76419691

Mens denne er vel gen 1?:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75166228

Denne er kanskje både norsk, med carwings, og gen 2?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79559918

kaiat

Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Takker for alle svar. Konklusjonen ser ut til å være at det bør gå fint, også på en sur vinterdag, (om enn litt knapt), i allefall så lenge det er en gen 1.5/2 med varmepumpe etc.

Har sett på Jurrasictest/Green Race tidligere, men stusset på at den påstår at Leaf vil ha 46% igjen etter tur-retur (std innstillinger i testen). Med 19kwh batterikapasitet og 3000w (relevant tall??) accesories power, blir resultatet 16% rest, eller ca 15km.

Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?


Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?

Denne feks, ser jo ganske grei ut? Mangler bare Carwings/app siden det us-import, og 7"-skjerm.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76419691
Dette er riktignok gen.2, men billigste versjon (S i USA, tilsvarer Visia i Europa). Denne har derfor ikke varmepumpe.

Mens denne er vel gen 1?:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75166228
Dette er gen.1 ja.

Denne er kanskje både norsk, med carwings, og gen 2?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79559918
Den ser norsk ut, men igjen - dette er billigste versjon (Visia) uten varmepumpe, navi og Carwings.

kodalse

Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Batterikapasiteten er ca 21,3 på en splitter ny Leaf 24kWh. 24 er "bruttotall".
Reduksjonen er da fra 21,3 til 19,3 - altså litt i underkant av 10% 19,6 er ca 8% som igjen stemmer forbløffende godt med SOH på 92%
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Ved å ikke lade batteriet opp og ut maksimalt, mangedobles levetiden på batteriet. Derfor utnyttes aldri brutto, men det reserveres et solid buffer. Etterhvert som batteriet slites ned blir også bufferet mindre, slik at opplevd kjørelengde bare reduseres minimalt.

Etterhvert som bufferet forsvinner vil hver fullading slite mer og mer, det går utover rekkevidden og degraderingen aksellererer. Det er mulig at han her er i den fasen nå, selv om det er unormalt tidlig. Forøvrig, som det er nevnt før her, er batteriene i 2. gen Leaf vesentlig bedre på levetid.

Sjekk kapasitetsbarene på batterimåleren på Leafer du ser på, altså de prikkene som utgjør selve skalaen. Hvis en mangler betyr det 15% tap. Om to mangler er det 15 + 6,25 = 21,25% tap. Se eksempel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14035.0.html
Antageligvis bare aktuelt for 2011, 2012, tidlig 2013-mod og importbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings. Da får du mer presise tall en å se på bars i instrumentpanelet.

Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?
Jeg sier ja, Men husk at US import skal være en del billigere enn Europa import som igjen skal være billigere enn ny i Norge.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. august 2016, klokken 18:13
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings.
Ikke hvilkensomhelst dongle. Gi mannen en link! ;)
Denne funker: http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

#21
Rekkevidden kan variere fra eksemplarer til eksemplar på så gamle biler, og hvis bruken er litt i grenseland, så vil 1 kwt til eller fra føles som ganske mye.

USA-bilen har høyt vin-nummer, så den er nok fra slutten på året, og det er bra. Det kan tyde på at den har 2 sommre fra usa, og en i Norge, uten at jeg har sjekka historikken fra usa, men den bør du spørre etter, da det har allt å se hvilke stat bilen er kjørt i.  Batterier fra mars 13 eller før, har nok ikke så lang levetid.  Jeg er usikker på om det er vesentlig for biler fra Europa, da produksjonen starta seint her, men i Tennesse starta den ca november 12.

Ellers så er det nok state of health som er viktig å lese av.

Prisene på bilene er høye, og det er snakk om bånnmodeller. Før du pruter, kan du gjerne sjekke retailpriser på Autotrader og Ebay. Men du  må også ta høyde for omkostninger som salærer, frakt, evse-oppgradering etc, og kanske 5000kr i Norge, og bilene taper seg i verdi under frakt, og det kan være flere dagers  jobb å få en bil til Norge.

På mange 2013-modeller er det tilbakekallinger på bremsekraftforsterker som kan svikte i sprengkulde, og på airbag på passasjerside, og på tilstandsrapportene til mange biler er det oppgitt at det må fikses før bilene kan selges retail i USA.

Ebe

Sitat fra: tomrh på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:05
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. august 2016, klokken 18:13
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings.
Ikke hvilkensomhelst dongle. Gi mannen en link! ;)
Denne funker: http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I

Takk for link, kjøpte like godt denne selv jeg :-) Har ikke sjekka min -14 modell som har gått 35k.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA