Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kristian O, onsdag 21. september 2016, klokken 10:42

« forrige - neste »

tomrh

Forøvrig kan man sjekke VIN hvis bilen er importert, koster noen få euro/pund, google "vin check europe", flere tjenester der. Jeg fant endel gratis ved å prøve ulike tjenester, men ikke noe veldig nyttig. Fant at den er produsert i Sunderland (noe alle 2.gen Leaf i Europa er) i desember 2013, at den ikke er meldt stjålet og at EVSE er tilpasset Danmark, så jeg tipper den er dansk da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#16
Selve registreringsnummeret kan også trigge alarmklokker. En 2014-mod skal ha regnr. rundt ca. EL40000 og oppover. Et nr i EL70000 serien er typisk fra sent 2015, og da ringer alarmen. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

ca 75% forbruk på ca 100km er vel i overkant mye, men kommer selvsagt an på bruk av AC, kjørestil, hastighet+++++.
GOM (estimert rekkevidde) er ikke noe å henge seg opp i. Det holder vel at bilen har stått på i 10 min mens de flyttet på den og tok bilder, mens varme/AC stod på..
Mao, ingen alarmklokker som ringer som ringer hos meg.
Bilen kan være helt ok den, men ikke garantert.
Bare det at den er uegnet til trådstarters behov...

Ang reg.nr er det nok en indikasjon, men tropper du opp i Kirkenes får du sikkert fortsatt EL som starter på 2 eller 3 den dag i dag, altså ingen fasit å bare se på reg.
En 2011 som ble bruktimportert i 2015 kan også ha EL7 / 8, men er fortsatt en 2011...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Vel, nr1rayner... :D

Trådstarter skjønner nok her hva jeg mener. Som kjøper leter man etter signaler på at det potensielt *kan* være noe galt med bilen, slik at man bør gjøre ekstra undersøkelser. Lav GOM *kan* bety dårlig batteri. "Feil" EL-nr i forhold til årsmodell *kan* gi en indikasjon på om den er bruktimportert, noe den faktisk er i dette tilfelle uten at annonsen eller selger har oppgitt det. Det er mange huller i EL-serien, f.eks. er EL12279 en 2015-modell registrert i februar 2016. Men det er unntakene, for EL12xxx er typisk 2011-2012 mod.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#19
Absolutt  :D
Mulig jeg ble misforstått litt, jeg mener absolutt ikke at man ikke skal undersøke nærmere... Bare at man ikke skal se på et faresignal og dermed dømme bilen..  ;)

Spesielt med Leaf er det mye forskjellig, det er vel til og med forhandlere som presterer å annonsere en gen 1 som Tekna...
Og som du sier, mange bruktimport hvor det ikke er nevnt med et eneste ord at den er nettopp det.

Uansett hva som står i annonsen og uansett hvor bra bilen ser ut (utseende og Leafspy) bør man sjekke mer grundig. Jeg brukte lang tid på å bla gjennom tullball annonser før jeg fant min (skulle ha norsk bil).
Om det er Europa eller USA er lett å finne ut av, de har forskjellig chassisnr på de første plassene.
Husker ikke hva det skal være, men det er nevnt i flere andre tråder.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kristian O

Setter svært stor pris på tipset fra tomrh, og skjønner utmerket godt hva du mener  :)

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 27. juli 2016, klokken 06:27
ca 75% forbruk på ca 100km er vel i overkant mye, men kommer selvsagt an på bruk av AC, kjørestil, hastighet+++++.

Bare det at den er uegnet til trådstarters behov...
Det var 80% til 0% på ca 100 km. Mener du at dette er som forventet for en Leaf som har gått 22k km? På sommerføre, tilnærmet tørre veier, hastighet på maks 100 km/h (stort sett 70- 80 samt en del 50)?
Jeg kjørte helt bevisst ikke sparsomt pga de gode forholdene, men jeg kjørte heller ikke uøkonomisk. Bremset sannsynligvis ikke mer enn 3 ganger, og prøver alltid å rulle istedenfor å regnerere. Jeg tror forbruket i diplayet på Leafen var 142 Wh/km, men jeg vet ikke hvilke distanse det dekte. Er det siden sist lading?

Jeg har de siste 2 årene kjørt 71k km med Tesla med et snittforbrukt på 189 Wh/km, så jeg kjører vanligvis mer sparsomt enn mange andre. Det er ikke uvanlig at Teslaen har forbruk ned mot 160 Wh/km under tilsvarende forhold som jeg hadde med Leafen i går.

Følte meg rimelig sikker på at prøveturen skulle gå helt smertefritt med Leaf, og muligens greit med eUp. Med mindre det er noe galt med bilen så tok jeg feil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

nr1rayner

#21
Du har ca 5% igjen når det kommer opp - - - så regner ikke med du kjørte til 0%.
Det er nok som sagt i overkant mye på sommeren..
Forbruk i display er etter siste gang det ble nullstilt. Men det er uansett ikke til å stole på, desverre.

Jeg kjører sjelden så langt og fyller ved behov eller anledning, så skal ikke gi noen fasit på hvor langt du bør forvente..

Regen er bedre enn å rase opp i fart  ;)

Edit: Så nå i ettertid at du kjørte 15km med - - -.. Det er vel nesten litt merkelig langt igjen..
Det kan hende at BMS er litt usikker på batteriet og at de første % falt raskere enn det burde.
Det er vel kjent fra Tesla at man kan kjøre til - 15/20km, mens noen stopper på 0..

Med mindre du får til en avtale med noen på jobben hvor du får ladet til eller fra lunsj blir det for knapt.
Tomrh klarer 42x2.
Jeg har enkelte dager ca 35x2, og da er jeg skeptisk på de kaldeste dagene...
Noe av skepsisen er jo at jeg kjører det ganske sjelden,man blir mer dreven når det kjøres hver dag :)
Og for ikke å glemme at jeg fortsatt mangler lading hjemme, så sjelden jeg har 100%, og forvarming bruker da direkte av batteriet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

#22
Den bilen som Kristian O lurte på er bruktimportert.
Det står også i annonsen at det er nybilgaranti til 2019.På importerte biler er det 3 år. Skurrer litt.
SVART EUROLEAF 2013

Sele

Flere som selger nyere/ny importbiler gir utvidet garanti med to år slik at du faktisk kan ha 5 år på en importbil.

Kristian O

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 27. juli 2016, klokken 09:31
Edit: Så nå i ettertid at du kjørte 15km med - - -.. Det er vel nesten litt merkelig langt igjen..
15 km var et ca estimat. Godt mulig det var 10 km. Har endra det  :)
Trur det stemmer som du sei at det blir --- på 5%.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

bob-bob

Sitat fra: Sele på onsdag 27. juli 2016, klokken 13:27
Flere som selger nyere/ny importbiler gir utvidet garanti med to år slik at du faktisk kan ha 5 år på en importbil.

Som jeg skrev på første svar til trådstarter.... men at importør da også er ansvarlig for dette - og at en slik "garanti" ikke nødvendigvis er mye verdt - uten å dra alle over 1 kam. ( men om importør er en privatperson/driver enkeltmannsforetak ville ihvertfall jeg vært skeptisk.)

Sele

Helt enig mine tanker var seriøse forhandlere og absolutt ikke enkeltmannsforetak.

nr1rayner

Dette er IKKE for å "vinne" en diskusjon med tomrh, for vi er jo enige  ;)
Men bare for å vise hvor "pålitelig" GOM er.
Første bilde er etter lading på storlien ved ca 600 moh, har da kjørt oppover fra Meråker.
Andre bilde er på Meråker (ca 120moh), etter å kjørt bakken ned igjen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA