Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av Jejl, fredag 01. januar 2016, klokken 21:06

« forrige - neste »

Jejl

De siste ukene har jeg testet ut å kjøre uten dieselvarmeren, og det er ingen tvil om at det blir veldig stor forskjell i strømforbruket.
Totalt på testen har jeg kjørt 156km.
Snittfart er 27,7km/t (har som regel lunsj i bilen med tenningen og varmen på, noe som trekker ned snittfarten)
Strømforbruk 268 wh/km.
Har kjørt og målt forbruk på samme kjørerute mange ganger tidligere men da med dieselvarmeren påslått, og har da ligget rundt 160 wh/km.

Totalt på 5,63 timer og 156km så har det altså gått med 16,8kwh til varme. Eller sagt på en annen måte: varmeapparatet har trukket 2,99kw i snitt.

Strømforbruket øker altså med 67,5% på den type småkjøring som jeg har testet ut her uten dieselvarmeren.

calefranco

Takk for info'n og resultatene! Det var interessant å få bekreftet akkurat hvor mye høyere strømforbruket er når man ikke bruker dieselvarmeren. Jeg bruker den så å si hele tiden om vinteren, men har vært litt i tvil for når man skal slutte å bruke den, dvs hva skal utetemperaturen ligge på for at det er best å droppe å bruke dieselvarmeren. 5 grader? Mer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA