Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ettermontere Power Lift Gate

Startet av Hansi, mandag 26. september 2016, klokken 23:57

« forrige - neste »

Hansi

Hei

Er 5000W Solaredge-inverteren (SE5000) min kompatibel med batteripakker fra elbil? Hva trenger jeg for å få dette til å fungere i så fall? Eksempel på batteripakker:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29207.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29208.0.html
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Muffinman

Har en slik inverter liggende i kjelleren, skal installeres over helga. Lurer også på hvordan den fungerer mtp batteristøtte, gui osv. Men mistenker at Solaredge har en egen serie med batteristøtte: StorEdge.

http://www.solaredge.com/products/storedge#/

Hansi

Jeg har fått systemet mitt fra Otovo, bare å glede deg :)

Fikk beskjed om at jeg måtte vente med overvåking til høsten en gang når de har gjort klart en app. Hvis jeg var deg ville jeg klargjort en nettverkskabel til stedet du skal plassere inverteren og spørre om de kan plugge den inn når montørene er hos deg. Hos meg gjorde de ikke det og må komme tilbake for å gjøre det. Fins også wifi-modul, men den tror jeg er tilleggsutstyr.

Hmm.. Ser ut som du har rett selv om jeg bestilte batterikompatibelt system. Regner med det er billigere å kjøpe brukt batteripakke fra elbil enn ny for hjemmelagring, hvis det er mulig, og hvis inverteren jeg har fått faktisk er kompatibel med batteri..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Muffinman

Så systemet kommer i utgangspunktet ikke på nett ut av boksen? Det var særdeles svakt synes jeg.

Muffinman

Lurer forresten på om den SE5000 inverteren er standard? Mitt anlegg var i utgangspunktet planlagt med 15 paneler, men jeg mener det skal gå an å få opp et par til. De har sendt 16. Det utgjør 4320wP, og dermed er inverteren noe overdimensjonert. Mener at man gjerne bruker litt underdimensjonerte invertere i forhold til panelenes teoretiske makseffekt? Jeg gav innledningsvis beskjed om at vi klarer å utnytte alt panelene produserer inkludert toppene pga to elbiler, tidsstyring på varmtvannstank og at vi som regel kjører 1-3 aircondition``er når sola skinner på sitt lyseste. Mulig de har levert en ekstra kraftig inverter basert på min forespørsel?

Kan vel uansett bli en fordel det når anlegget kjøpes ut og jeg hekter på flere paneler :)

Hansi

Hvis du har klargjort nettverkskabel og spør om de kan koble den til når de monterer og konfigurerer gjør de det sikkert. Monitoreringsløsningen til SolarEdge ( https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/initClient?target='login?locale=en_GB' ) må derimot installatør sette opp, jeg fylte inn selv og fikk svar og mail tilbake om at dette måtte installatør gjøre.. Spurte Otovo og fikk svar om at jeg måtte vente til høsten når de fikk utviklet app.

Jeg bestilte svarte paneler og batterikompatibelt system og fikk den inverteren, vil ikke tro den er standard, men jeg vet jo ikke.. Jeg fikk for øvrig makset den med 20 paneler a 285Wp :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Muffinman

#6
Takk for gode tips. Har tilfeldigvis både kabel på rull, plugger og krympetang (ikke spør, nerd....) liggende og det er kort vei til den nærmeste switchen (igjen, ikke spør :p ) så tenker jeg bruker 10 minutter på å legge kabelen klar.

For øvrig et firma på Nordvestlandet som skal montere for Otovo, regner med mitt anlegg blir et av de aller første (om ikke DET første) så tipper de har begrenset erfaring med slike ting. Men spør selvfølgelig om de kan sette opp dette når de først er her.

For øvrig greit med litt overdimensjonert inverter, ser for meg at eventuelle ekstra paneler kommer på andre deler av huset slik at makseffekten bare stiger marginalt, mens produksjonen vil kunne strekke seg over en større del av døgnet.

Elmo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. august 2016, klokken 14:52
. . regner med mitt anlegg blir et av de aller første (om ikke DET første) så tipper de har begrenset erfaring med slike ting.
en Tove skrev på Otovo sin FB-side 14. juli at de er oppe og går med Otovo anlegg og er strålende fornøyde med alt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Muffinman

Otovo har allerede montert opp mange anlegg i østlandsområdet, men firmaet som skal montere i min del av landet er jeg ikke sikker på har montert noen enda :) De manglet noen å montere her og derfor ble installasjonen forsinket med ytterligere et par måneder i forhold til de to det opprinnelig skulle ta.

Mener Otovo passerte  60 kunder allerede i april, og 100 ikke lenge etter.

Muffinman

For øvrig: Sjekket med Otovo, og de ser gjerne at jeg klargjør for kablet tilkobling. De jobber ganske riktig med en løsning som alle deres anlegg skal knyttes opp mot som blir ferdig i høst. I mellomtiden setter de meg opp med SolarEdgde sin app.

Da er det vel bare å finne frem krympetanga :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA