Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100 kWh batteri

Startet av jensjacob, fredag 16. september 2016, klokken 23:28

« forrige - neste »

jensjacob

Hvad er det vi som elbilejere er oppe imod af ekstra tidsforbrug hvis vi gerne vil (eller er nødt til at) køre lidt økonomisk ? Hvor meget ekstra tid skal man beregne ? Hvor meget senere ankommer man til familiefesten hvis man glemmer at tage højde for det ?  ;D

Jeg har prøvet at lave et lille plot der illustrerer det. Der er selvfølgelig tale om gennemsnitshastigheder. - Oplagt hvis man fx. kører hele strækningen på motorvej med autopilot.

Vil man eksempelvis køre 100 km/t i stedet for 120 km/t over en strækning på 70 km så bliver det ekstra tidsforbrug ca. 6-7 minutter.

Det er egentlig ikke så slemt som jeg generelt har gået og troet.
Bemærk også at ved den samme hastighedsforskel (20 km/t) så er der mindre at hente ved generelt højere hastigheder fordi differencen bliver forholdsmæsigt mindre.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

timingbeltkiller

Det ekstra tidsforbruket er raskt negativt dersom lav hastighet medfører
du slipper å stoppe underveis for å lade.
Eventuelt du får færre ladestopp på lengre turer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Hvis du regner et forbruk på 20KWh/100km, som fort vil være tilfellet ved kjøring i hastigheter over 100km/t, vil hurtiglading ved 40KW gi deg ca. 3 km rekkevidde pr. minutt. 3 km pr. minutt tilsvarer en hastighet på 180 km/t. Så man kan nok klare å få en liten tidsgevinst på høy hastighet, hvis man kan klare å hurtiglade med minimalt tidstap. Altså ingen ladekø eller problemer med starting av lading.

Det er også verdt å ta med det økonomiske aspektet. Hurtiglading koster penger, så de få minuttene en sparer på å kjøre fort vil ikke gi spesielt god økonomi. Så strengt talt bør man holde litt igjen på hastigheten hvis det ikke er veldig viktig å komme frem til et bestemt tidspunkt.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

zyp

Jeg og en kamerat med elbil satte opp et regneeksempel for noen måneder siden med tall tatt litt halvveis ut fra lufta, og kom også frem til at i ren kjøretid+ladetid er det ikke noe tid å spare på å kjøre under fartsgrensene. Over en strekning på 100km sparer man rundt åtte minutter på å kjøre i 100km/h fremfor 80km/h.

I praksis kan selvfølgelig forskjellen bli mindre/negativ siden hyppigere ladestopp betyr mer omvei og økt risiko for kø.

jensjacob

Hvis du kører en strækning på 100 km så er tidsbesparelsen ved at køre 100 km/t i stedet for 80 km/t lige præcis 15 minutter. Altså i ren kørsel. Ikke noget med ladning i nogen af tilfældene.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Har inkluderet 80 vs 100 km/t tilfældet. Blot til sammenligning.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

zyp

Man sparer 15 minutter i kjøretid, ja, og vi estimerte en økning i forbruk som legger til rundt sju minutter ladetid og da ender man opp med en total besparelse på rundt åtte minutter.

Nå var riktignok forbrukstallene vi la til grunn ikke så lave som de jeg erfarer nå i sommertemperatur, så jeg tipper at ekstra ladetid utgjør mindre enn sju minutter på denne tiden av året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA