Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Anbefaling El bil

Startet av Mippen, lørdag 27. august 2016, klokken 01:11

« forrige - neste »

Mippen

Her er noen som har troen på å lage fornybar strøm av drager. Funker det tror dere?

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Lager-strom-med-drager-3617302.html
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Warlock

#2
Mange som har prøvd seg på forskjellige løsninger rundt dette. Her er to andre:
http://www.skysails.info/english/power/power-system/
http://www.kitegen.com/en/

KjellG

I prinsippet vil det fungere. Så var det det praktiske:

størrelsen. Dersom en sammenligner med en vanlig vindturbin, hvor stort må flyet være?
Landingsplassen. I vindstille må flyet parkeres. For å få det ned, må det være landingsplass hele sirkelen rundt opphenget.
Sterk vind. Må de landes under orkan? Ev hvordan da forankres?
Flyveplass. Hvor tett kan en stille opp disse "snurrebassene" uten at de flyr i bei.. nei, snorene, til hverandre?




Amoss

Sitat fra: Sven-E på fredag 08. juli 2016, klokken 03:50
- som man kan lese dersom man betaler for det ja, uansett om man har vært mye eller ikke inne på Aftenposten.

Dersom man betaler for det kunne man også lest det på den originale linken. Hensikten min - som kanskje ikke kom godt nok frem - var å komme med en "åpen" link som alle kunne lese. Pekte bare på at denne linken i utgangspunktet var åpen, men altså med begrensinger i antall sidevisninger på den avisen før den ble en begrenset "betal link".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen


Her er saken i sin helhet.


LITT UVANLIG INVESTOR: Jon Gjerde er ikke bare største eier i Kitemill. Han er også bonde, storeier i Voss Bryggeri og ivrig hanggliderpilot. FOTO: Runes Sævig

.
 

Nyheter 

Lager strøm med drager
 
Verdensmester i akrobatisk hanggliding, Jon Gjerde, kjenner luftkreftene på kroppen. Nå lager han strøm av den sterke vinden høyt der oppe.


 av  Kjell Østerbø     

 23.jun. 2016 07:05  , Oppdatert 23.jun. 2016 11:01 
   

annonse

For vossingen Gjerde er ikke sveving i de høye luftlag bare nytelse og moro lenger. Det er også blitt butikk, som han tror kan bli en stor eksportartikkel, ikke bare for Voss, men for hele Norge. Sammen med familien er han største eier i Kitemill AS på Voss. De har seks ansatte som alle jobber med å bruke drager eller kiter til å hente energi fra 200 til 1500 meters høyde.


Fakta: Kitemill AS

I slike luftlag er vinden kraftigere og drageteknologien er langt billigere enn dagens vindturbiner. Derfor vil høydevindteknologien stokke litt på hele den globale energimiksen, mener Gjerde. Han er ikke alene om å mene det, og globalt foregår det allerede et kappløp om å være først og best med denne teknologien.

Se video:





- Det er deilig med penger: Han er nummer to på skattelisten på Voss. Nå skal han lage musikk med hangglideren.



Selv er ikke Jon Gjerde noen teknolog. Han er bonde, ølbrygger, Amnesty-entusiast, investor og verdensmester i akrobatisk hanggliding fra 2006. Med med sin kunnskap om aerodynamiske prinsipper tente han med en gang da sjefen for Kitemill, Thomas Hårklau, presenterte ideen for ham, for over åtte år siden.

•Les også:  Energivalgene må bli mer bevisste



 KJENNER KREFTENE DER OPPE: Vossingen Jon Gjerde kjenner kreftene i høydevind. Den tidligere verdensmesteren i akrobatisk hangglider håper snart å kunne tjene penger på å lage strøm av den sterke vinden der oppe. Foto: John Heiney/Jon Gjerde

Planla verdensrekord

Hårklau, er riktignok elkraftingeniør, men heller ikke han hadde noen tanker om å produsere strøm da han begynte å sysle med kiter og høydevindteknologi.

Han og kompisen Olav Aleksander Bu, skulle rett og slett seile jorden rundt raskere enn noen andre hadde gjort før.

- Vi skulle sette ny verdensrekord og var godt i gang med å samle inn 150 millioner kroner i sponsormidler for få det til. Men underveis gikk det opp for meg at jeg ikke hadde seileferdigheter til å være med på et slikt forsøk, sier Hårklau.
  annonse Saken fortsetter under annonsen. 
Les også: Nå investerer de 11 milliarder i vindkraft på land


 HER ER DEN: Dragen eller kiten som Kitemill nylig viste frem under en messe ved Odense i Danmark, hvor investorer og energibransjen fikk se hvordan man kunne lage strøm av høydevind. Foto: Kitemill

Første kunde på Lista

Interessen for de aerodynamiske prinsippene som skulle sørge for den enorme farten til seilbåten, slapp imidlertid ikke tak i vossingen. Kitene som skulle blåse seilbåten jorden rundt i rekordfart har han siden forsøkt å lage strøm av.

- Og nå ligger Kitemill godt an til å bli den første aktøren som introduserer et kommersielt flygende vindkraftanlegg, sier Hårklau.

Det skal etter planen skje i løpet av året på Lista Fly og Næringspark. Kitemills første kunde forhandler om å kjøpe fem kraftanlegg basert på drageteknologien. Disse skal forsyne flere lokale bedrifter med energi.

•Les også:  - Snart kan du lade elbilen mens du kjører E39


Vindklynge på Voss

- Men hvordan gikk det med verdensrekordforsøket?

- Det druknet da finanskrisen slo inn over våre sponsorer. De fikk andre ting å tenke på, og vi måtte starte opp noe mer seriøst for å ha noe å leve av.

Selv ble Hårklau helt sentral både i etableringen av vindtunnelen VossVind AS og Kitemill AS.

- Det er nesten så vi snakker om en skikkelig vindklynge på Voss, sier Hårklau og gliser.

•Les også:  Vindmølleparken sliter i kraftig motvind


Tunge medeiere

Nå er det ikke bare han selv, Jon Gjerde, og de fire andre kompisene som var med på å starte Kitemill AS, som har fått troen på vindkraften i de høyere luftlag.


 VINDGRÜNDEREN: Thomas Hårklau var helt sentral i etableringen av vindtunnelen til VossVind. Nå er han sjef for Kitemill AS som jobber med å lage strøm av høydevind. Foto: Rune Sævig

Den nest største eieren etter Gjerde og hans familie, er ett av Norges aller fremste teknologiselskaper på energiutvikling, Kongsberg Innovasjon AS. I tillegg er konkurrenten Transition Robotics Inc fra California inne med en mindre post.

Les også: Vind og sol blir billigere, kull og gass blir dyrere

Drageteknologien

For Kitemill og andre som bruker drageteknologi, fungerer dragene (eller kitene) som ytterste delen av rotorbladene på en vanlig vindmølle.

Dragene sendes opp i atmosfæren ved hjelp av droner. Der oppe flyr dragen i en spiral mens den trekker ute en line fra en bakkestasjon. Dette genererer elektrisk kraft.

- De store fordelene ved å lage strøm på denne måten er at den krever langt lavere investeringer enn vanlige vindmøller, samtidig som den utnytter en sterkere og jevnere vind i høyere luftlag. I tillegg er de lett flyttbare, strømmen er fornybar og produksjonen setter ikke igjen noe fotavtrykk, sier Hårklau.

Les også: No vil han kombinere bølgjekraft med vindkraft

Skalafordeler

Kitemill har bygget en liten prototyp, og er nå i gang med den neste modellen som skal testes ut i løpet av høsten. Jo større dragene er, og jo høyere man sender dem til værs, desto mer og billigere strøm blir produsert.

- For oss er det viktig å bygge driftserfaring. Vi har derfor startet med små anlegg og vil skalere opp i hyppige små trinn. Anlegget vi skal teste i høst vil produsere i 30 kW-skala, som har kapasitet nok til å forsyne fem norske boliger med strøm. På dette nivået regner vi med at kostnaden vil være rundt 1,50 kroner pr. kilowattime, som er i nedre grense for hva offshore vindenergi vil koste, sier Hårklau.

- I en mer moden fase regner vi med å ha anlegg som produserer i 500 kW-skala, eller til rundt 80 norske boliger. På et slikt nivå regner vi med å kunne presse kostnadene under 45 øre pr. kilowattime, som er rundt det fullskala tradisjonelle vindturbiner ligger på i kostnader.

Hårklau regner med at Kitemill skal nå et slikt nivå i 2020.


 TESTPILOT: Jo Grini er testpilot og test-kite ansvarlig i Kitemill. Her viser han frem vossingenes kite under en større messe i Odense for et par uker siden. Grini har 19 norgesmesterskap i modellflyging bak seg, og er nordisk mester tre ganger. Foto: Kitemill

- Og våre kostnader vil fortsette å gå ned ved at skalaen øker også etter 2020, sier Kitemill-sjefen.

Markedsplasser

Det som er viktig for gründerne på Voss nå, er å finne flere egnede plasser for drager enn Lista flyplass. På denne nedlagte flyplassen på Sørlandet har selskapet fått tillatelse av Luftfartstilsynet til å etablere permanente anlegg med flyforbudssoner.

Det betyr ikke at vossingene må ha en nedlagt flyplass med mye vind for å kunne operere sine kiter.

- De beste plassene for å etablere konvensjonelle vindparker er allerede båndlagt. En av fordelene med å bruke kiter, er at man ikke trenger å legge dem på de meste forblåste stedene. Så lenge man kommer høyt nok opp i luften er det nesten det samme hvor man legger dem, sier Gjerde.

Planen er nå å få etablert flere slike kite-parker som på Lista, som kan fungere som markedsplasser der kunder kan kjøpe kiteturbiner eller bare andeler i kiteturibiner. Tilbudet vil først og fremst gå til investorer og energiselskaper.

Fargerik investor

Som investor har Jon Gjerde først og fremst arvet sin kapital fra faren, Lars Bergtor Gjerde. Han etablerte vikarbyrået Norsk Personal i 1966. Gjerde ble rik da han solgte seg ut til henholdsvis Olsten og Adecco i 1995 og 2000.

Gjerde anslår at han bruker rundt 20 prosent av tiden sin på Kitemill. Omtrent like mye som har bruker på å være hobbybonde og på sitt engasjement i Voss Bryggeri, hvor han eier en tredjedel.

Så langt har Kitemill naturlig nok ikke vært noen melkeku, verken for Gjerde-familien eller de øvrige eierne. Knapt noen kan ha tjent penger på flygende vindkraft så langt. Teknologien er fortsatt i utviklingsfasen og Kitemill AS har siden oppstarten i 2008 tapt over 20 millioner kroner.

For Jon Gjerde er ikke det noen katastrofe. I 2014 hadde den fargerike investoren fortsatt en ligningsformue på over 33 millioner kroner.
 
Fremtiden er elektrisk.

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA