Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Trekkoppbil, mandag 14. november 2016, klokken 09:18

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her er en visjon fra Gareth Dunsmore (Electric Vehicle Divisional General Manager at Nissan Europe SAS):
Gareth Dunsmore envisions a future (2020) where we can choose a car and its powertrain. With electric versions having similar price and range to gas cars.
http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/

Micra skal en eller annen gang i framtida kunne utstyres med samme drivlinje som Zoe. I mange artikler er det antyda 40kwt eller litt mer, men jeg regner med at det kun er et rykte.

Renault-Nissan planlegger biler med Common Module Family (CMF):
The next generations of the Juke, Qashqai and X-Trail will also be built with the ability to handle multi powertrains.

Renault Twingo skulle også få et alternativ med elektrisk drivlinje.  I 2014 blei den satt på vendt.

I 2014 snakka Ghosn i Nissan om at han ville prodsette en ny elbil med dobling av batterikapasitet i 2.kvartal 2017. I seinere tid er det kommet antydninger om batteri på 60kwt. I diskusjonsforum har den fått slengnavnet Leaf2. Jeg er usikker på når den kan komme til Europa. "Leaf" produseres jo ved 4 fabrikker i verden, og 2013-modellen blei prodsatt i Europa flere måneder etter USA.

Infiniti skulle komme med en EV enda litt tidligere i 2017, men den er satt på vent.

I sommer kom det rykter om at den billigste Leaf skulle komme med 30kwt snarlig, så den burde vært her nå hvis ryktene hadde stemt. Det er kun på den portugisiske Nissan-sida jeg har klar å se den offisiellt.
I enkelte artikler er det snakk om at 2017 Leaf kommer ved nyttårstider.  Det går rykter om kunder som har hørt fra forhandlere at 40kwt blir ett alternativ.

På GF 2016 nevnte Ghosn at han vil slippe en kompakt EV i Japan i løpet av året.
På GF 2015 snakka Ghosn om at batteriene blir billigere, mindre og med større kapasitet, og han viste fram video av en Leaf med en prototype av ei drivlinje med over 40 mil rekkevidde. Han viste også fram en Leaf med ei drivlinje som såg enda mer eksperimentell ut, som hadde over 500km rekkevidde.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA