Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf vs E-golf

Startet av EV - Driver, tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

EV - Driver

Er det forskjellige spesifikasjoner på E-Golf i USA og Norge?

Sjekk 3:58 "7,2 KW onboard charger" sier VW sin representant i  San Francisco, USA.
"En av de største i sitt segment". Det burde kunne gi full opplading på 3,5 timer! Etter hva jeg har lest og hørt har den 3,6 KW (16A) lader her i Norge. Noen grunn til at vi ikke får denne laderen levert på norske biler?
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Rio

Ja, det er forskjellige spesifikajoner, og 7 kW laderen er foreløpig dessverre ikke tilgjengelig i Europa, sannsynligvis pga. strømnett- og godkjenningsforskjeller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Sikkert noe av samme grunnen som Leaf blir levert med 7,2kW i statene men ikke nødvendigvis her i Europa. I USA så er det 110V og for en normal bruker så er 120V@16A litt snaut for de fleste derfor leverer de ofte "überlader" mulighet som er en 240V "dobbeltlader" dvs 2x 120V 16A lader koblet i parallell. Her på berget hvor vi har 230V 16A de fleste plasser er ikke disse dobbeltladerene et så stort "må ha". Den samme lademuligheten her i europa blir da omtalt som en 6,6kW lader(220x30A=6,6kW) men i statene bruker de litt andre tall(240Vx30A=7,2kW). Laderen er mao den samme og den aktuelle effekten er ikke nødvendigvis 6,6kW, den kan være høyere og sannsynligvis er den det også. Regn med 6,9kW men ikke forvent 7,2kW ikke at det utgjør all verden.
Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

EV - Driver

6.6kw eller  7.2kw. Det er i alle fall mye mer enn 3.6 som vi blir avspist med her på berget.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

smaug01

Det er det men vil det i praksis utgjøre noe forskjell for bruken din? I mitt tilfelle nei, så jeg valgte ikke det på min nye Leaf. Min tanke er at 6,6kW er for mye på jobb og hjemme. På jobben er jeg glad hvis vi får til en 16A lademulighet via noen dedikerte stolper, 32A er ikke noe tema. Hjemme har jeg heller ikke muligheten for 32A uten å måtte oppgradere inntaket først(3x25AL blir snaut når det er vannbåren elvarme fra før av). Igjen står jeg da med en mulighet for 32A lading på tur men da blir det for lang ventetid til tross for at det jo går rimelig fort. Det går ikke fort nok til at jeg gidder å basere en tur på det. DC hurtiglading går sakte nok for å si det sånn. Har tenkt så det har knaket på mulighetene men sitter igjen med følelsen at den hverken blir fugl eller fisk.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på mandag 16. juni 2014, klokken 12:45
Sikkert noe av samme grunnen som Leaf blir levert med 7,2kW i statene men ikke nødvendigvis her i Europa. I USA så er det 110V og for en normal bruker så er 120V@16A litt snaut for de fleste derfor leverer de ofte "überlader" mulighet som er en 240V "dobbeltlader" dvs 2x 120V 16A lader koblet i parallell. Her på berget hvor vi har 230V 16A de fleste plasser er ikke disse dobbeltladerene et så stort "må ha". Den samme lademuligheten her i europa blir da omtalt som en 6,6kW lader(220x30A=6,6kW) men i statene bruker de litt andre tall(240Vx30A=7,2kW). Laderen er mao den samme og den aktuelle effekten er ikke nødvendigvis 6,6kW, den kan være høyere og sannsynligvis er den det også. Regn med 6,9kW men ikke forvent 7,2kW ikke at det utgjør all verden.
Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her.

230V x 32A er 7,36 kW. Dvs. man vet jo ikke om det er 32A.

Jeg HÅPER at de heller kommer med en trefase-lader, f. eks. 3 x 10A, 230V. Det vil være langt mer akseptabelt for strømnettet, og jeg vil anta at 32A énfas er enda mindre akseptablt nedover på kontinentet enn det er i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thomanie

Selgeren bekreftet i allefall at VW/fabrikken jobber med en 7.2kW lader for EU også - men med ukjent tidshorisont og teknisk løsning. Kunne heller ikke (via tekniker sentralt i Oslo) forklare hvorfor dette ikke kunne tilbys i dag.

Får håpe at Møller eller VW sentralt lager en litt bedre teknisk forklaring enn den "i USA har de 110v" vi ser fra forhandlere. Ingen som kjøper fossil-bil ville nok godtatt "i USA har de bare halvparten så tykke bensinslanger på bensinpumpene, derfor får de fylle tanken dobbelt så raskt som i EU" heller...

Og så får man vel håpe at det er mulig å evt. oppgradere/skifte ut/ettermontere den dagen 7.2kW laderen kommer...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

smaug01

Sitat fra: Rio på mandag 16. juni 2014, klokken 18:39
Sitat fra: smaug01 på mandag 16. juni 2014, klokken 12:45
Sikkert noe av samme grunnen som Leaf blir levert med 7,2kW i statene men ikke nødvendigvis her i Europa. I USA så er det 110V og for en normal bruker så er 120V@16A litt snaut for de fleste derfor leverer de ofte "überlader" mulighet som er en 240V "dobbeltlader" dvs 2x 120V 16A lader koblet i parallell. Her på berget hvor vi har 230V 16A de fleste plasser er ikke disse dobbeltladerene et så stort "må ha". Den samme lademuligheten her i europa blir da omtalt som en 6,6kW lader(220x30A=6,6kW) men i statene bruker de litt andre tall(240Vx30A=7,2kW). Laderen er mao den samme og den aktuelle effekten er ikke nødvendigvis 6,6kW, den kan være høyere og sannsynligvis er den det også. Regn med 6,9kW men ikke forvent 7,2kW ikke at det utgjør all verden.
Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her.

230V x 32A er 7,36 kW. Dvs. man vet jo ikke om det er 32A.

Jeg HÅPER at de heller kommer med en trefase-lader, f. eks. 3 x 10A, 230V. Det vil være langt mer akseptabelt for strømnettet, og jeg vil anta at 32A énfas er enda mindre akseptablt nedover på kontinentet enn det er i Norge.
Kursen er 32A men det betyr ikke at laderen trekker 32A. Tallet som blir brukt er 30A og 14ishA på en 16A kurs.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rav4_EV

SitatI USA så er det 110V og for en normal bruker så er 120V@16A litt snaut for de fleste derfor leverer de ofte "überlader" mulighet som er en 240V "dobbeltlader" dvs 2x 120V 16A lader koblet i parallell.
Man lader som oftest på 240 volt i USA.  110 volt blir for snaut og stopper på 15A. Alle hus i USA har 240 volt til "tyngre" husholdningprodukter som vannvarmere og tørkeskap.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rio på mandag 16. juni 2014, klokken 18:39
Jeg HÅPER at de heller kommer med en trefase-lader, f. eks. 3 x 10A, 230V. Det vil være langt mer akseptabelt for strømnettet, og jeg vil anta at 32A énfas er enda mindre akseptablt nedover på kontinentet enn det er i Norge.
Det er liten grunn til å håpe på 3 faslader 230V siden dette ligger utenfor de etablerte standarder, og vil være en "Norges spesialitet". Kommer det en trefaslader blir det 400V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. juni 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Rio på mandag 16. juni 2014, klokken 18:39
Jeg HÅPER at de heller kommer med en trefase-lader, f. eks. 3 x 10A, 230V. Det vil være langt mer akseptabelt for strømnettet, og jeg vil anta at 32A énfas er enda mindre akseptablt nedover på kontinentet enn det er i Norge.
Det er liten grunn til å håpe på 3 faslader 230V siden dette ligger utenfor de etablerte standarder, og vil være en "Norges spesialitet". Kommer det en trefaslader blir det 400V.

Jeg ser det ble feil - jeg mente 400V TN. Men selvsagt fint om de kommer med IT også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GOLF-raider

#11
Ny EL-Golf kommer neste år: «Electrive» skriver bl.a. at Volkswagen
ikke kommer til å oppgradere ombordladeren i bilen! Den kommer
dermed fortsatt til å være begrenset til sine 3,6 kilowatt, noe som
faktisk er et hett tema i hjemmemarkedet.
Via en CCS-hurtiglader kan bilen ta imot 50 kilowatt DC.
Hurtigladernettverket i Tyskland er imidlertid ikke godt utbygd enda;
for eksempel Berlin har gått for en storstilt utbygging av 11 kilowatt
trefase ladestolper som ikke vil kunne lade denne bilen
(VW e-Golf & e-Up) noe raskere enn stikkontakten din hjemme.
F.eks. Renault Zoe, MB B-elec. Nissan Leaf og Tesla  vil ha god nytte av
og lade seg vesentlig raskere på disse ladestolpene i Berlin
pga. bilenes innebygd trefase ladesystem.
http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413#cxrecs_s
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

nien

Til informasjon: Audi Q7 e-tron har 7,2 kw onboard likeretter - så laderen finnes i VAG gruppens sortiment. At den ikke leveres i E-Golf må derfor være en intern politisk beslutning i VAG - uten av jeg vet noe konkret rundt dette.

Rio

Sitat fra: nien på fredag 22. juli 2016, klokken 10:12
Til informasjon: Audi Q7 e-tron har 7,2 kw onboard likeretter - så laderen finnes i VAG gruppens sortiment. At den ikke leveres i E-Golf må derfor være en intern politisk beslutning i VAG - uten av jeg vet noe konkret rundt dette.

USA-modellen av e-GOLF har jo 7,2 kW, så laderen eksisterer. Det er mer et spørsmål om det er formålstjenelig å slippe den løs på det europeiske el-nettet. Man blir ikke mye populær med en 7,2 kW enfase-last. Det er langt bedre for nettet med 11 kW trefase.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA