Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: iPhone krangler etter bruk i bilen

Startet av Gnilre70, fredag 16. september 2016, klokken 08:46

« forrige - neste »

Gnilre70

Jeg trenger et lite råd fra dere.

Bor i et sameie hvor det foreløpig er 3 biler som lades, de 2 først hvor jeg er en av de har ladeboks osv.

Nylig kom det en ny bil, fra kontakten på veggen har hun en forgrening. Dobbelt opp slik at hun også kan støvsuge.

Deretter er det 2 skjøteledninger slik at det rekker frem til bilen.

Jeg stusset over dette og nevnte det for formannen i forbifarten. Han var usikker på om det var mitt problem.

Er jeg urolig helt uten grunn?

Adrian Stachnik

Forgrening og skjøter etterhverandre høres ikke bra ut. Det er nettopp disse punktene som er svake ledd. Punktene hvor støpsel møter kontakt. Det er i disse punktene det kan bli varmegang og eventuelt brann. Elbilene i seg selv brenner sjeldent, men det er ting som dette som tar fyr.

Skal man lade en elbil på vanlig stikk (schuko), bør man holde seg til max 10A over lenger tid. Og må man bruke skjøt, så burde det være 1 skjøt. Ikke noe mer. Kabelen kan med fordel ha et tverrsnitt på 2,5mm2, men det er veldig få som har det liggende, så mange tar det de finner dessverre.

At du er urolig forstår jeg. Og det bør alle med litt fornuft være når man ser slikt. Nå som du er klar over dette, må du også ta tak i det. Brenner sameiet ned pga. dette er det synd å ha vært urolig, men ikke gjort noe med det. Sannsynligvis skjer ikke det, men det er greit å ta tak i det uansett. Hadde e-verket kjørt inspeksjon hadde det blitt krevd utbedring.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Rav4_EV

I et sameie har ikke lading med skjøteledning noen plass i det hele tatt, uavhenging av kvalitet og antall.
Ta det opp med styreleder snarest.

Dersom det skulle oppstå noe rundt denne ladingen vil det neppe være mulig å få aksept for elbillading for fremtiden, for noen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Terjer

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 19. juli 2016, klokken 08:12
Dersom det skulle oppstå noe rundt denne ladingen vil det neppe være mulig å få aksept for elbillading for fremtiden, for noen.

Ja det lukter avisoverskrifter av dette om det går galt.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Griffel

#4
Sitat fra: Gnilre70 på mandag 18. juli 2016, klokken 23:10
Jeg trenger et lite råd fra dere.

Bor i et sameie hvor det foreløpig er 3 biler som lades, de 2 først hvor jeg er en av de har ladeboks osv.

Nylig kom det en ny bil, fra kontakten på veggen har hun en forgrening. Dobbelt opp slik at hun også kan støvsuge.

Deretter er det 2 skjøteledninger slik at det rekker frem til bilen.
Er jeg urolig helt uten grunn?
Du er urolig med god grunn.
Det at vedkommende har forgrening og kobler 2 skjøteledninger i serie forteller også at vedkommende ikke har noe forhold til kvaliteten av de ledningene hun benytter, noe som gjør dette enda verre enn det strengt tatt ulovlige i å benytte skjøteledning slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#5
Hentet fra Elsikkerhetsportalen
Sitat
7/10 nordmenn kobler elektriske produkter til brannfarlige skjøteledninger i hjemmet sitt.

En god tommelfingerregel er at produkter som bruker mer enn 1kW ikke skal tilkobles via skjøteledning. Årsaken er at stor belastning over tid kan føre til varmgang og dette igjen kan føre til brann. Ta heller kontakt med en elektriker som setter opp ekstra kontakter for deg.

Begrens bruken av skjøteledninger/skjøtekontakter til et minimum.
Unngå seriekoblinger (flere skjøteledninger sammen).
Ikke bruk skjøteledning til varmeovner, hvitevarer og annet utstyr som bruker mye strøm.
Bruk skjøteledning kun til midlertidig bruk!

I tillegg står det i instruksjonsboken for bilen at en ikke skal benytte skjøteledning.

I fellesgarasjer er fastmontert ladestasjon det eneste fornuftige valg av løsning. Enkelte forsikringsselskap vil ikke forsikre fellesgarasjer som tillater andre løsninger.

Se også: http://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2014/Mai/Ny-veileder-for-lading-av-elbiler-/
Fra den siden kan en også laste ned veileder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gnilre70

Takk for innspill.

Jeg avventer litt, ustabile naboer som kan finne på å stenge for ladning i garasjen.  :o

Griffel

Her kan en se hvordan Hagekvartalet Garasjesameie organiserte det:
https://hagekvartalet.wordpress.com/garasje/el-ladepunkt-til-bil/
Eksempel til etterfølgelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA