Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av Helge, onsdag 30. november 2011, klokken 20:52

« forrige - neste »

Elmo

Og da skriver du kanskje på elbilwiki hvilke du endte opp med, og gjerne også alternativene som passer men som du ikke valgte (pga pris)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. desember 2011, klokken 06:20
Og da skriver du kanskje på elbilwiki hvilke du endte opp med, og gjerne også alternativene som passer men som du ikke valgte (pga pris)

Nå valgte jeg ikke bare primært på pris, men hvor jeg RASKEST kunne få tak i delene ;D

De bremseskoene jeg til slutt kjøpte er fra Mekonomen med følgende data:
Artikkelnr: 02-30230  Bremseskosett bak 180x30 mm, 4 -hulls felg Pris: 423.00

I tillegg kjøpte jeg monteringssett:
Artikkelnr: 02-Q617   Monteringssett for bremsesko bak 4 -hulls felg, for 02-30230 Pris: 285.00

Det viste seg imidlertid at jeg da fremdeles manglet:
Artikkelnr: 02-Q10153006  Selvjust.sett for bremsesko for dia 180 mm trommel  Pris: 576.00

...og det hadde de ikke på lager. Men de 2 + 2 "armene" (2 for selvjustering og 2 for parkeringsbrems) jeg da manglet, brukte jeg om igjen fra de gamle bremseskoene da disse "armene" bare er festet med en liten fjær låsering som det fulgte med nye i monteringssettet. Litt ekstra plunder var det med grundig å rengjøre de 4 armene for rengjøring er viktig. Selvjusteringsmekanismen var nemlig grodd fast på de gamle bremseskoene så det var ikke så rart at håndbrekk-stangen stadig kom lengre opp når ikke bremsene justerer seg inn på selvjusteringsmekanismen. Når til slutt bremsebåndene begynte å løsne ble det ekstra merkelig selvfølgelig.

Øvrige leverandører:

Biltema sine bremsesko passet ikke til vår 1998 P106 Electric da den skal ha 180 mm bremsesko, mens Biltema sine til P106 er 203 mm. Biltema har ikke monteringssett.

Meca har gode alternativer til Mekonomen og Peugeot original.
Artikkelnr. 1105-407500  Bremsesko bak for kjøretøy uten ABS, 4-bolt felg DBA Bendix Diameter [mm] 180, Bredde [mm] 32 og monteringssett kr. 451,25
Artikkelnr. 1165-0617  Monteringssett bak for kjøretøy uten ABS, 4-bolt felg DBA Bendix Diameter [mm] 180, Bredde [mm] 32  kr. 295
Meca har også andre diametere for P106

Peugeot skulle ha til sammen over 1600 for sine originale deler inkl. monteringssett.

EDIT: Jeg vet ikke om noen andre utgaver av P106 og Saxo Electric (ulike årsmodeller etc) skal ha bremsesko i 164/165 mm eller 203 mm utgave. Vår skal altså ha 180 mm.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Silkefot

... og plutselig satt jeg der med akkurat samme problem. Merker også at når jeg drar i håndbrekket under kjøring (den vandrer som du sier mye høyere en vanlig) så reagerer bare høyre bakhjul. Synes generelt jeg har lite bremsekraft og siden bakhjulene jo skal ta omkring 30% burde ikke de 15% som tydeligvis mangler fra venstre bakhjul ha så mye å si, men bremsepedalen går lengre inn en vanlig før det lille som skjer hender.
Hadde bestillt EU kontroll og batteriservice til uka så det blir nok verksted på meg ja. Skal se om jeg kan oppdatere dere med hva den herligheten kostet...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA