Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er CarNet helt død?

Startet av Øyvind Stenland, tirsdag 06. september 2016, klokken 10:09

« forrige - neste »

Øyvind Stenland

Jeg får min Model S 90d i august og tiden er inne for å bestille ladeutstyr. I den forbindelse lurer jeg på hvilket utstyr jeg egentlig har bruk for?

Jeg tenkte, utenom standardutstyr, å kun bestille type 2 kabel. Jeg kjører en del, men ikke nok til at jeg ser for meg at superlading og offentlige ladesstasjoner ikke skal holde med litt planlegging.

Er også i tenkeboksen om jeg skal investere i hjemmeladestasjon eller ikke. Daglig kjører jeg ca. 5 mil og schuko er mer enn nok for å starte hver dag med tilstrekkelig batteri. I helgene kjører jeg en god del mer, men med planlegging er ikke dette noe problem.

Hovedårsaken til at jeg vurderer ladestasjon er da sikkerhet og ikke effektivitet. Huset vårt er 2 år gammelt og elektrisk anlegg er av ny og høy kvalitet. Vi( les samboer) er allikevel redd for brann ved lading gjennom schuko og vil derfor at vi skal investere i ladestasjon. Tanker rundt dette? Så vidt jeg har skjønt er det også sikring i ladekabelen som medfølger for å sikre mot brann?

Toonster

Er nok fornuftig å installere en hjemmelader (Tesla sin til ca 6000,-) mtp brannsikkerhet. På vanlig 16 amp kurs får du da ca 2 mil lading pr time og den er trygg. Elektriker kommer i tillegg.

Når det gjelder kabler så tror jeg det er lurt å bare se an hva du trenger. Kjører du med hjemmelading har du den som følger med bilen, i bilen hele tiden - og har derfor ikke noe behov for å kjøpe noe mer.

Med tiden får du mer erfaring og kan kjøpe inn det som passer og fyller et event tomrom med en Type2-kabel og Chedemo-adapter.

N00b

98% av tiden holder det fin fint med schuko.  Bilen lader med maks 13A og det burde være sikkert nok.

Kan du få mer, fint gå for det. 32A 1 fase 230V eller 16A 400V kan du bruke med standard pluggene du får med bilen.  Dette er billigste løsning. 

Du trenger jo ikke maksimere lasten på lading, det justerer du ned og bilen husker det til neste gang.

Ikke problematiser dette.

Øyvind.h

Ingen sikring i medfølgende kabel mot brann. Dvs ikke tempføler.
Sikring i kabel klarer heller ikke se varmgang i koblingspunkter mellom kontakt og bil.

Ettersom elbilen vil ha behov for strøm de nærmeste tiårene er det vel anvendte penger å bruke littpå ladeopplegg. Lang avskriving og rimelig investering i god nattesøvn.

1. Sitter schuko slik plassert at brann i stikk får begrenset omfang?
2. Har du annen ladekabel liggende slik at du har backup dersom den medfølgende tar kvelden? Om ikke er det uansett greit å ha to ladekabler eller en ladekabel og en fastmontert boks.
3. Hva med å bytte schuko til et passende industristikk? Rimelig, og mye mer solid enn schuko. Og laderen forblir portabel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind Stenland

Takk for gode svar, blir å bestille ladestasjon da stikkkontakten er inne i carport tilknyttet huset

Tenkte å se an kabler, men ønsker allikevel å få "alt" jeg trenger ved levering da jeg har skjønt, og opplevd, at Tesla er umulig å få tak i det øyeblikket bilen er bestilt.

Jejl

Det røde og det blå adapteret og type2-kabelen bør du få med når du bestiller bilen, for å få det momsfritt.

shufu

Sitat fra: Jejl på tirsdag 05. juli 2016, klokken 22:15
Det røde og det blå adapteret og type2-kabelen bør du få med når du bestiller bilen, for å få det momsfritt.
Kommer ikke det blå adapter sammen med schuko adapter?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

cra

Det ligger mange tråder om akkurat dette allerede, med mange gode svar. Det enkleste er uansett at du ikke kjøper noe før du ser at du faktisk trenger det. Jeg og mange med meg handlet nok litt for mye av alskens adaptere mens vi venta på at bilen skulle leveres. Det meste av det har jeg aldri hatt bruk for.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA