Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekktrykk

Startet av automat, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:03

« forrige - neste »

automat

"Nå skal det forskes på blant annet å ta vare på vindkraft til perioder med mindre vind. En ide er å bruke batteriene i elbilene til å lagre strøm.

Et norsk forskningsmiljø med utspring i Halden skal lede et av EUs største energiprosjekter. Målet er å utnytte kapasiteten i det europeiske strømnettet bedre enn i dag, og det skal blant annet skje ved utstrakt bruk av batterier."

https://www.nrk.no/ostfold/elbilen-din-kan-bli-brukt-til-lagring-av-vindkraft-1.13082941

Har ikke Nissan testet ut noe slikt?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sverreb

Dette skjer vel i stor grad av seg selv hvis man innfører dynamisk prissetting etter tilbudet (I.e. prisen varierer gjennom dagen). Har man mye vindgeneratorer dropper prisen når det blåser mye, tilsvarende stiger den når det blåser lite.

Moderne elmetre er forberedt på å dele denne typen informasjon  med utstyr som elbiler slik at brukerne kan velge å sette opp at de ladere når det er mest kosteffektivt.

Så har man begynt å tenke på å kunne selge kraft tilbake fra elbiler, men det er vel ikke helt sikkert om det egentlig har så mye for seg. Kraften kan jo like godt planlegges brukt ved at bilen kjører. Man får fortsatt vesentlig lastreduksjon på forbrukstopper ved at både elbiler og annet kraftkrevende utstyr (varmtvannstanker og annet som kan skrus av uten alt for store problemer en stund) dropper av ved pristopper.

stefse

Sitat fra: Sverreb på fredag 12. august 2016, klokken 10:01
Dette skjer vel i stor grad av seg selv hvis man innfører dynamisk prissetting etter tilbudet (I.e. prisen varierer gjennom dagen).

Det fordrer timesprising av EL.  Som har vært diskutert før:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21261.0.html Pr idag ser det ut til at de bruker AMS til å straffe forbrukere som tar ut mye effekt på ett eller annet tidspunkt på dagen, slik at de blir hengende med en ekstraavgift ut resten av regningsperioden.

Skal det være vits i noe slikt som dette må det være OK å ta ut masse effekt i den timen det blåser, uten at en får regninger i hue og ræven fra nettselskapet for å belaste ledningene deres.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Du kan også bruke AMS systemene for å unngå å gå over makslastterskler, du må bare få satt storforbrukerne dine til å stoppe når du har punktvise forbrukere i gang (I.e. steketopp o.l.)

Hvordan man beregner pris fra last har med hvor koen trykker. Å sette opp prisen basert på topplast betyr at det er kostnader til sluttdistribusjonsledd man prøver å dekke inn.

Dynamisk prising pr. tid betyr det er hoveddistribusjon og produksjon som skal betales.

Begge deler er reelle kostnader, så ikke forvent å få ubegrenset kapasitet inn i huset barer fordi noen bygger masse vindmøller.


stefse

#4
Les f.eks denne: http://www.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html
Den tredje modellen er å betale for de høyeste timene i løpet av en måned, slik Fredrikstad EnergiNett gjør.

Dessuten har vi betalt nettavgift som bare øker og øker for hvert år uten at kapasiteten ser ut til å endre seg. Hva har forresten endret seg? Jo vi bruker mindre enn tidligere pga. enøk tiltak som bedre isolering og varmepumper.
Men ok, hvis det nå 'plutselig' er trengsel på nettet enkelte steder så kan det være ok med lokal effektprising på nettleddet, så kan forbrukeren vurdere om han vil ta ut billig produsert strøm til dyr overføring eller vice versa.

La meg snu spørsmålet ditt. Hva er vitsen med å bygge ut vindmøller hvis vi ikke kan bruke kapasiteten?

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Det er ikke nok å ha produksjonskapasitet, man må også ha distribusjonskapasitet, og det er gjerne det siste som er mest begrensende i norge nå. Å bygge ut distribusjonskapasitet er ikke gratis. Om det man betaler er rimelig er en annen diskusjon, men det er utvilsomt kostnader involvert i å kunne levere mer topplast til sluttbrukere, så ikke regn med å betale det samme i nettleie om du vil ha en 150KW hurtiglader i garasjen som en som klarer seg med mindre topplast.

Det som kanskje er en overforenkling er at vi betaler nettleie pr. KWh. I realiteten er ikke kostnadene med distribusjonsnettet særlig avhengige av hvor mye energi de flytter. Kostnadene er i hovedsak drevet av hvor stor effekt de skal kunne flytte.

KjellG

En snakker vel også om fremtidens el-biler. Få, om noen biler i dag som kan levere batteristrøm tilbake til nettet.

stefse

Uansett så er ikke lagring allverdens problem her i Norge. Når det blåser, så stiller man ned produksjonen på vannkraft og sparer vannet til senere.
Når det gjelder flaskehalser lokalt, hvis det er så dyrt og vanskelig å få frem effekten, må jo effektleddet være timevariabelt innenfor et hyperlokalt område som er omfattet av flaskehalsen. Så kan du selge strøm til naboene dine.
(I dag finnes 5 Elprisområder i Norge og prisen kan variere innenfor disse, spesielt på dager med stort effektuttak)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Uten på påberope meg noen fagkunnskap på feltet, så tenker jeg det er siste transformator og kablingen til den samt derifra til hver enkelt bygning som er den store bøygen i å levere mer effekt i hver husstand, og det er dette de ønsker å ta betalt for gjennom en prising basert på toppeffekt.

Robert Sund

Lavest belastning både på nett og på produksjonssiden vil oppnås hvis endebrukere lager en motkonjunktur som jevner ut forbruket til de som ikke kan eller vil regulere forbruket sitt.

Ettersom produksjonen av strøm også vil svinge mer når fornybarandelen øker vil det være enda mer ønskelig at noen kan regulere forbruket sitt kraftig.

Da blir det rimelig teit med automatisk straff for kortvarig høyt forbruk!


Status for kraftsystemet i Tyskland gir en god pekepinn på hvor vi er på vei:
https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/
Legg merke til at solkraft og forbruk har god samvarians. I dag søndag har de hatt masse sol og vind!

Status for vårt energinett (og våre naboland) gir også god kunnskap. Live rett fra Statnett:
http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-produksjon-og-forbruk/
Der kan man også se (live) hvor strømmen flyter mellom landene.


Skal man legge til rette for ønsket adferd, må man belønne og oppmuntre den, ikke bøtelegge den!

stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA