Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av marekbz, mandag 29. august 2016, klokken 17:44

« forrige - neste »

marekbz

Hei,

jeg er på jakt etter en Nissan Leaf, min første elbil. Det er så mange meninger ute og går, om import vs norsk, varmepakke, varmepumpe, nordisk modell, europeisk modell, norsk modell, dab, dab+, hurtiglader osv man kan bli forvirret av mindre. Finnes det en oversikt? :)

Jeg har søkt på dette forumet, og via google. Blitt litt klokere, men mange tråder har en tendens til å spore av.

Det jeg egentlig er på jakt etter å finne et godt svar på, er følgende:

- hva bør en importbil ligge under listepris for norske biler?
- er det forskjell på bil importert fra Danmark eller Tyskland (vennligst ikke bland inn USA biler, jeg er klar over disse)
- jeg ønsker ikke å kjøpe eldre enn 2014-modell

Konkret ser jeg nå på følgende annonse:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77978663&

Selger sier denne bilen er importert fra Danmark, og dermed "nordisk" modell. Fakta eller BS? Forskjellen sier han er varmepakke. Denne har også hurtiglading, men eneste beviset på dette er en ekstra kabel på et av bildene. Kjenner noen igjen den kabelen?

Selger virker ellers seriøs, og har listet opp hvordan garantien vil være. 3 første årene via Nissan, 2 år via Carprotect.

Jeg ser også på denne, som er importert fra Tyskland:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77894546&

Denne har varmepakke. Hva mener dere om pris?

Til slutt; man kan få norske, nye acentaer fra en autorisert Nissan forhandler i Bergen fra 207 200,-
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77979186

Setter pris på råd. På forhånd tusen takk for hjelpen. :)

kodalse

#1
Her var det my BS i annonsene, spesielt utsagnet "Varmeteppe over batteriene (rekkevidden blir bedre på vinterstid)" i de to nederste.

"Varmeteppe", som ikke er noe "teppe", kun noen små plater som gir litt varme om batteriene skulle bli veldig kalde.
For 2011/12 modellene gir det litt varme til batteriene først ved -20 grader.
For 2013/14/15/16 modellene gir det litt varme ved -17 grader og kaldere.
Denne funksjonen er utelukkende for at batteriene ikke skal skades. Det har ingenting med rekkevidde å gjøre.

Varmepakke ellers er det samme som varme i baksetene og varme i rattet.
For 2011/12 modellene hadde alle dette.
For 13/14/15/16 modellene er det på Accenta/Tekna/Nordic. Mulig det var tilvalg på Accenta.

For ordens skyld når det gjelder "Varmeteppe rundt batteriene"
NEI, DET GIR IKKE BEDRE REKKEVIDDE, HAR ALDRI GJORT DET OG VIL HELLER ALDRI GJØRE DET!
(Unnskyld ropingen, men etter noen år blir gjentatte feilaktige påstander provoserende)

Det er kun en ting som gir bedre rekkevidde på vinteren, det er forvarming av bilen!
Under forvarming har "varmeteppe" (altså disse små platene mellom noen battericeller) absolutt ingen betydning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

marekbz

Takk for svar og faktaopplysninger. Satt pris på.

Når det gjelder denne;
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77978663&

- er prisen ok?
- har det noe å si om bilen er importert fra Danmark (som denne er), Tyskland eller Belgia? I forhold til en norsk bil, mangler denne lyktespylere som sett på bildene. Det er eneste forskjellen, så vidt jeg kan se?
- den har visstnok hurtiglading, eller bare en ekstra kabel, ref et av bildene?

Takk.

kodalse

Finn er nede for tiden, men såvidt jeg husker fra annonsen står det kun at det er 2016 modell, ingenting om 30kWh modell eller 24kWh.
Regner med at det er en 24kWh siden ingenting annet er opplyst.
Når du får splitter nye norske modeller til omtrent den samme prisen ville det ikke vært aktuelt for meg å kjøpe den ihvertfall.

Til syvende og sist må det nesten bli behovet ditt som styrer valget.
2013 modellene (med 100 forbedringer hehe) bør du kunne handle for under 150K norsk utgave.
2014 og 2015 kanskje rundt 160-170K

2011/12 bør ligge rundt 120-130K for norske med alle batteribarene inntakt og undt 100 - 110K om den har rundet 100.000 kilometer.

For ordens skyld er den sprekeste Leafen 2011/2012 modellen med 290nm dreiemoment. Alle andre har 250nm.

Klarer du deg med 12-14 mils rekkevidde som er tilfelle med 2012 modellen er nok den best på pris/rekkevidde.
2013-14 modellen klarer du å kjøre ca 10-15 kilometer lenger med.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

marekbz

Det er en 24kWh, 2016 modell, registrert 24.02.2016, men helt ny.

Varmepakke. DAB. Understellsbehandlet. Ekstra kabel, uvisst om det er 6,6 kWh hurtiglading det er snakk om.

Priser på nye norske modeller er fra 207k, uten noe ekstra utstyr.

Lyktespylere er det eneste som mangler ift til norsk + norsk garanti da selvsagt. Verdt prisforskjellen?

Kanutten

Sitat fra: marekbz på mandag 27. juni 2016, klokken 15:03
Lyktespylere er det eneste som mangler ift til norsk + norsk garanti da selvsagt. Verdt prisforskjellen?

Dersom det ikke skjer noe galt med bilen: Nei
Dersom noe skjer: Ja

Personlig setter jeg stor pris på at min bil har 5 års garanti, men det trenger jo ikke å gjelde alle...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

marekbz

Takk for alle svar.

Konklusjonen er at det ikke nødvendigvis lønner seg å kjøpe import i dette tilfellet, hvor prisforskjellen er så liten.

Går importøren ned til 190, så vil jeg vurdere det en gang til. Men går mot kjøp fra forhandler, som har et par ukers leveringstid, riktignok.

marekbz

Et oppfølgingsspørsmål på denne.

Har et annet alternativ: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70476642

Knapt kjørt med 1150 km. 2014 modell, altså 3 års garanti igjen.

Det jeg konkret lurer på er hvorvidt det at batteriet knapt har blitt brukt (den har stått mye stille), kan ha hatt en negativ effekt på det?

Denne har varmepakke, og er etter 2013, så da har den etter det jeg forstår også varmeelementer ved batteri som kobles inn ved ekstreme minusgrader? Populært, men feilaktig kalt "varmeteppe".

Ingeniøren

#9
Så lenge du har batteri garanti er det ikke så mye å frykte - men sjekk det siste da det ikke er det samme som fabrikk garanti. Få forhandlere til å sjekke batteriet og komme med en skriftlig status.

Nå vet man vel og at batteriene trolig holder lengre enn bilen...
http://www.tu.no/artikler/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte/275712
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3502-batteriene-i-nissan-leaf-holder-lenge

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

marekbz

Takk for tilbakemelding og god info.

Det ble til slutt den i Haugesund, inkl servicesjekk av blant annet batteri.

Rottert

2014 Nissan Leaf Tekna

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

marekbz

Takk takk! :)

Satser på en å komme meg hjem uten lading på veien heller. Er ca 95 km i kjørelengde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA