Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler slipper ikke først over fjellet

Startet av Olee, onsdag 21. september 2016, klokken 09:33

« forrige - neste »

Olee

Har lett litt rundt omkring, men finner ikke ut om Leafen kun låser originalkabelen? Har kun Charge Amps tilgjengelig, og den låses ikke...

lifern

Hei.
Jeg også har charge amps som ikke låses.
Men jeg har hatt 2 andre uorginale som kunne låses.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Mener min EVi kabel låses.
MEN, det er ikke en skikkelig lås. Nissan har vel også selv sagt at dette IKKE er en tyverilås, kun en "lås" som gjør at hvermannsen ikke skal tukle med ladingen.
Søker du litt på youtube finner du en som viser en 10-åring elns som tar ut en låst kabel (tror det er original kabel) med noe sånt som en smørkniv e.l.

Så, er du bekymret for lås, sett på hengelås på håndtaket...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

På charge amps kabel er det ikke slikt hull til hengelås.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Noen som setter en hengelås rundt kabelen og så i den metall-dingsen i luka. Selvsagt så liten hengelås at støpsel ikke går gjennom.

Men, for å være pessimistisk eller realistisk (alt etter som man ser det), er det noen som virkelig vil stjele kabelen din driter de i om den er låst fast der, så i verste fall sitter man med regninga på ny ladekladd og luke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Ja vet det ikke er noen tyverilås, men synes den fortsatt er grei å ha. Nå får jeg ikke sammenlignet med originalen, men er det noe ulikheter på disse "pistolene" som gjør at noen låses og andre ikke?

Trekkoppbil

Tipper det har mer med bilen å gjøre, enn med kabelen. På 2013 er det en knapp til å låse kabelen, og den knappen har jeg ikke sett på 2012.  Om alle 2013 har det, kjenner jeg ikke til.

Ellers finnes det tråder om mange kreative måter å låse kabelen på.
En løsning er å legge EVSE bak blybatteriet.  En annen løsning er å legge treplate under hjulet, som har utforming, så kabelen kan ligge i et spor i plata.

Bobbulf

Sitat fra: Olee på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:51
Ja vet det ikke er noen tyverilås, men synes den fortsatt er grei å ha. Nå får jeg ikke sammenlignet med originalen, men er det noe ulikheter på disse "pistolene" som gjør at noen låses og andre ikke?
Er litt tynnere tupp på Charge-amps som gjør at den ikke låses fast.
Så litt på dette problemet tidligere og fant en midlertidig løsning;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9070.msg132380.html#msg132380
Det beste er å sende mail til Charge-amps eller forhandler i Norge, så får du gratis tilsendt en plasttupp som er mer holdbar enn min løsning var (den løsnet etter en stund  :'( )
Jeg fikk tilsendt et par stk tupp gratis fra Charge-amps i Sverige etter å ha mailet de. Kan være lurt å ta på litt Tec7 eller Sikaflex inni tuppen ved montering så den sitter bedre fast.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Låsing var en av de 100 oppgraderingene på gen 2. Finnes altså ikke på gen1.
Får dog kjøpt til ei luke, men prisen på den regner jeg med er avskrekkende..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Ser ut som Bobbulf har løsningen! :) Takk for info.

Det er selvfølgelig ikke gen1 jeg snakker om, da denne heller ikke låser originalkabelen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA