Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-golf vs Huyndai.

Startet av bengtove, mandag 22. august 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

bengtove

Sliter nå.
Har reservert Model 3 til konemor, hun kjører en 2008 V70. Den begynner å bli dyr i drift, registerreim, foringer, hjullager etc drar på seg noe alvorlig med kostnader.
Så kommer det store spørsmålet: Skal hun/jeg slite med Volvoen fram til Model 3 kommer, eller skal det handles ventepølse i mellomtiden? I såfall; hva?
Har sett på Golf GTE og kan få bra rabatt på den gjennom arbeidsgiver. Golfen løser også den særnorske hengerfesteproblematikken.
Allikevel er det ett eller annet som ikke stemmer i lillehjernen... Kjøpe noe som går på dinosaurer i disse tider stemmer liksom ikke helt, pluss at jeg er usikker på hva restverdien på en GTE vil være når Model 3 er klar.

Noen synspunkter på dilemmaet?
2013 lyseblå Leaf Tekna (ute av mitt liv)
2016 TMS 70D Deep Blue
Bestilt M3 31.03.16

RBK

Har kjørt Golf GTE i et år som firma bil og min erfaring er; IKKE KJØP.
Går på kun bensin under -10, er det ordentelig kaldt og bilen står i mer en 24 timer så starter ikke bilen etc.
Fin og god bil å kjøre men ikke noe miljøvennlig.
Og det utrolige er at jeg har hatt mer trøbbel med denne en med Tesla som jeg har kjørt i to år.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

ladov

Angående å brenne døde dinosaurer..så vil det i 2020, når Tesla og andre har sine nye batterfabrikker i drift, fortsatt kun lages batterier nok til at 2-4% av det globale nybilsalget kan være elekriske biler. Du trenger med andre ord ikke skamme det så voldsomt mye for at du fortsatt kjører fossilt..

Selv er jeg i akkurat samme situasjon. Vår 13 år gamle (bensin)Passat ble nå for gammel for fruen så vi har akkurat kjøpt en nyere bruktbil(2013 modell) . For min egen del kunne jeg godt kjørt Zoe+Passat til TM3 blir levert men da hadde jeg risikert å dra på meg et samlivsbrudd. Nå finnes det *ingen* ladbare biler på markedet som passer min smak og lommebok så da ble det en brukt fossilbil i stedet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jan Henrik

Sitat fra: bengtove på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:51
Sliter nå.
Har reservert Model 3 til konemor, hun kjører en 2008 V70. Den begynner å bli dyr i drift, registerreim, foringer, hjullager etc drar på seg noe alvorlig med kostnader.
Så kommer det store spørsmålet: Skal hun/jeg slite med Volvoen fram til Model 3 kommer, eller skal det handles ventepølse i mellomtiden? I såfall; hva?
Har sett på Golf GTE og kan få bra rabatt på den gjennom arbeidsgiver. Golfen løser også den særnorske hengerfesteproblematikken.
Allikevel er det ett eller annet som ikke stemmer i lillehjernen... Kjøpe noe som går på dinosaurer i disse tider stemmer liksom ikke helt, pluss at jeg er usikker på hva restverdien på en GTE vil være når Model 3 er klar.

Noen synspunkter på dilemmaet?
Er det ikke bare å ta de utgiftene der? Det blir jo nå den ene gangen. Så har man bil til M3'en kommer...?

Eller, istedetfor GTE, hva med e-Golf/e-Up?
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

lunitiks

Kjøp en brukt nissan leaf. Rekkevidde i massevis, null feil og nærmest gratis å eie  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MrBacardi

Er i eksakt samme situasjon her. Trenger bil i ca 3 år fram til Model 3 ankommer.

Og øverst på listen over alternativer er pr nå å lease en eGolf / Leaf / Soul.

Da vet man nøyaktig hva bilen koster i perioden. Ved kjøp vet man ikke hva bilen har kostet før man har solgt den. Leasing føles riktig nå siden det som vi vet skjer så mye på elbilfronten de neste 3 årene.


Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

fonberg

Sitat fra: lunitiks på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:24
Kjøp en brukt nissan leaf. Rekkevidde i massevis, null feil og nærmest gratis å eie  :)

Enig. Skal man bruke 150k på en bil nr 2 i dag er en brukt Leaf etter min mening klart beste kjøpet man kan gjøre (med mindre den skal brukes mye til langkjøring).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

anorway

Sitat fra: RBK på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:58
Har kjørt Golf GTE i et år som firma bil og min erfaring er; IKKE KJØP.
Går på kun bensin under -10, er det ordentelig kaldt og bilen står i mer en 24 timer så starter ikke bilen etc.
Fin og god bil å kjøre men ikke noe miljøvennlig.
Og det utrolige er at jeg har hatt mer trøbbel med denne en med Tesla som jeg har kjørt i to år.

Hei.

Jeg har også kjørt Golf GTE i litt over 1 år nå, men jeg må si jeg har helt andre erfaringer enn deg her. Har forøvrig også forhåndsbestilt Model 3.

Jeg har hatt null problemer med min GTE, og kjører til og fra jobb daglig kun på strøm. (Bilen lades med hjemmelader)
Jeg bruker den mest til bykjøring, men også på noen langturer så da må hybridmodus på.
Så til mitt bruk, og sikkert også flere er denne bilen helt genial!

Det med at den ikke starter når det er "ordentlig" kaldt osv. er bare tull. Jeg bruker bilen på vinterstid på fjellet og har aldri opplevd å ikke få start. Selv etter at den har stått noen dager ute i minus 30 grader.
Så hvis du har opplevd å ikke få start, så er det nok bare noe feil med din bil tenker jeg.

Bjoris

#8
Bare jeg som går for Model S som ventepølse?:)

Vurderte sterkt PassatGTE, men mye hjulstøy og ble heller ikke overbevist av drivlinjen, mye røkk og nøkk, treig ved i gang kjøring. Mye av det fine og behagelige med ren eldrift var borte følte jeg. Det var deilig å komme tilbake til den eldre Leafen vår igjen og sånn burde det ikke være når Leafen er verd 100 og denne kostet 500... Passaten er bra, men langt fra så bra som jeg hadde trodd... Eldrift 4 mil er jo ok, men det er en veldig tung bil som ikke tåler vekten på samme måte som Telsla

Syns jo den også er veldig gml dags, "dette er som å sette seg i den gml Audien vi hadde sa fruen" når hun skulle prøve den. Likte feks Active Display og kunne nesten ikke hatt standard når en har vent seg til Teslaens verden uten knapper selv om her var flust med knapper likevel, men for å få dette displayet måtte en velge navi pro med den kjempedigre 8 toms skjermen til 16.000. Sukk, "vingleassisten" eh førerassisten het det vel, kostet 13.000 og var på våre veier helt ubrukelig, en ville garantert blitt mistenkt for fyllekjøring med den på, det virker som den lette etter linjene hele tiden og vinglet mellom den gule og hvite stripen... Nei, ikke fornøyd!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Behold 70D du Bjoris ;) ! Du har jo leaf og tesla ^^ lei bil med tilhenger når du trenger der ;) !!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Frodese

Vi kjøpte først 30kwh Leaf, super bil, men fant ut at Tesla er det eneste som funker godt på langtur for oss, mye grunnet ladeutfordring (kø)  Prøvde  noen 'langturer' med Leafen og syns det var en topp bil, men endte med å selge den og kjøpe en brukt 'vente-Tesla', har ikke angret et sekund:) Litt dyr i innkjøp, men rimelig i drift, samt svært morsom å kjøre
2020 Seat Mii
2013 Nissan NV200 diesel
1983 Saab 99
1968 Boble
Reservert Model Y og Cybertruck

N00b

Må bytte inn Caravellen og tar en Caddy som ventebil. Den sender jeg bare videre nedover i rekka når kona får 3 og jeg kan overta S``en.

Kosta jaggu meg 330.000 for en Caddy vare uten 4 trekk. Momsrefusjon hjelper på!

Bidda

Sitat fra: bjoris på onsdag 22. juni 2016, klokken 07:06
Bare jeg som går for Model S som ventepølse?:)
Neida, jeg har også kjøpt en venteTesla TMS (85 2014 m/AP) og det etter å ha hatt 50 stk Citroen. Bare 2 uker så litt tidlig å rope hurra men så lang....overraskende bra.
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

PaulusA

Høres mere ut som en venteburger enn en ventepølse det der :-)

Hadde nok kjøpt "billigste" Leafen jeg hadde funnet, da nr3 kan ta TID, mye tid...
Men, kanskje derfor det ble en venteburger, så ventetiden ikke blir for plagsom? :-D
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Bidda

Har nok mest med at jeg trenger rekkevidden. Kjører mellom 40 og 50'km/år mest indre Østlandet.
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA