Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av danielfiko, torsdag 25. august 2016, klokken 09:19

« forrige - neste »

danielfiko

Hei!

Jeg har så vidt begynt å kikke etter hjemmelader, primært til min Leaf med 3,3 kW lader.
Jeg har ikke blitt helt klok på hva som finnes av muligheter, alt fra forskjellig type veggbokser til kurser fra sikringskapet, så jeg håper på litt god hjelp av forumet. Jeg leier boligen, og laderen blir igjen når jeg flytter, så derfor tenker jeg det kan være lurt med type 2 kontakt og ikke fastmontert kabel. Det er 400V i sikringskapet, oppnår jeg noen fordeler med dette? Vil jo tro det er greit å dimensjonere kursen ut til boksen for mer enn det min Leaf kan trekke med tanke på fremtidige brukere eller besøkende (har hendt at besøkende elbiler har ladet med skjøteledning tidligere).
Fra sikringskapet til boksen er det snakk om 3-5 meter med kabel som må legges opp.

Hvis jeg ender opp med en type 2 kontakt, kan jeg da kjøpe en ekstra type 1-2 kabel og ha den fast tilkoblet i ladekontakten? Finnes det bokser med kontakt som har holder for ladepistolen?
Hvordan stiller elektrikere seg til å installere boks som jeg har kjøpt inn selv? Anbefaling av seriøse leverandører mottas med takk.
Er det noen som kan anbefale et firma som leverer hjemmelader med montering (område Akershus/Østfold)?
Noen som har erfaring med hva dette kommer på prismessig?

Lars C. Krogenæs

Hei

Ettersom du leier, ville jeg ha fått en elektriker til å legge opp en 16 amp kurs (evt. 32 amp), med kun et CEE stikk på veggen. Det bør være forholdsvis billig. Så hadde jeg kjøpt en semiportabel boks:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-1-stasjon-5m?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol

Den vil da være skrudd fast, du kan lade med 3,3Kw som om den er fastmontert, men hvis du flytter er det kjapt å ta den med deg, uten at det blir noe av verdi igjen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

danielfiko

Hei!

Takk for tilbakemeldingen :) Huseier er villig til å investere i ladeboks, så den skal derfor ikke taes med når jeg flytter, så jeg er på utkikk etter en mer permanent løsning.

fredag

#3
Hvis du legger opp en 16A trefas-kurs til type2-ladeboksen, så kan gjester med feks Tesla, Renault Zoe, Mercedes, Smart, Volvo C30 og den neste versjonen av BMW i3 lade på 11kW. Kanskje nestemann som bor der vil ha glede av det.

http://ladeguiden.enmira.no/ladetabell/

Din Leaf vil ikke ha noe glede av trefas, men den vil lade helt fint på enfas på en slik trefas-tilkoblet type-kontakt, dvs 3,6kW.

Prisforskjellen på en enfas og trefas Rolec Wallpod er ca 830kr inkl mva. I tillegg er det noe prisforskjell på jordfeilbryteren og kablingen for trefas, men ikke veldig mye sett i betraktning at man kan få 3x mer effekt ut av boksen.

http://evonestop.co.uk/shop/renault/renault-zoe/wallpodev-commercial-charge-iec62196-socket-type-2-16amp/

Du må selv vurdere om du synes det er verd det for deg eller huseier å legge på litt for å få trefas til ladeboksen.

Du kan feste type1-enden av en ladekabel i noe sånt som dette:

https://www.alibaba.com/product-detail/Dostar-type-1-dummy-socket-J1772_1731529465.html

Eller du kan henge opp ladekabelen med et oppheng for rør til vaskemaskin eller hageslange.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

"Det er 400V i sikringskapet, oppnår jeg noen fordeler med dette?"

Det er en fordel. Du har et TN-nett, ikke IT som ca 70% av norske husstander.  Det gjør det mulig å lade med 3-fase dersom bilen mottar det, dvs større effekt med samme sikringsstørrelse.


danielfiko

Jeg skjønner, nå beror vi oss ut i Ohms lov og ukjent farvann.
Jeg visste forøvrig at man kunne hente mer effekt med 400V, men når det kommer til elbil-lading så er det så mange standarer og muligheter at jeg rett og slett mister fotfeste.

Er det da slik at man fører kabel med 400 volt til ladeboksen, så styrer den selv hva bilen blir forsynt med? Tar noen biler i mot 400V, eller kun 230? Når det gjelder sikringer og andre vern, skal man bare ha en vanlig sikring i skapet inne? Ser at boksen det linkes til lenger opp har innebygget sikring, hvis det er det dette er, regner med at det bare er et ekstra ledd i sikkerheten. Skal det monteres noe annet i sikringskapet? Regner med at det er overspenningsvern på inntaket, men det må jeg få sjekket opp.

Er evonestop.co.uk en forhandler jeg kan vurdere å bruke? Hvilke sertifiseringer ser man etter på ladebokser for å vite at de er trygge i bruk? Særlig viktig med tanke på garanti, og ikke minst el-sikkerhet.

Sitat fra: Griffel på mandag 20. juni 2016, klokken 22:03
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

Denne f.eks.

Det er ikke noe forskjell på type 2 kontakter? Sånn at jeg kan lade min Leaf på denne og dra ut 3,3 kW mens en Tesla eller andre får 11? Og er 16 ampere normen på trefas, ikke 32?

Griffel

#7
Sitat fra: danielfiko på mandag 20. juni 2016, klokken 22:13

Sitat fra: Griffel på mandag 20. juni 2016, klokken 22:03
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

Denne f.eks.
Det er ikke noe forskjell på type 2 kontakter? Sånn at jeg kan lade min Leaf på denne og dra ut 3,3 kW mens en Tesla eller andre får 11? Og er 16 ampere normen på trefas, ikke 32?
Fra en 3fas 400V 16A ladestasjon med type 2 kan de med 3 faslader trekke intil 11kW og de med enfaslader trekk intil 3,6kW.
Har en en 32A ladestasjon dobles disse tallene.
Ingen biler kan trekke mer enn det bilens lader er beregnet for.
Ladestasjonen signaliserer til bilens lader hva den får lov å trekke fra dette punktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

#8
Vanligste nett i Norge er 230V trefase IT-nett. Her kobles alle laster mellom faselederne og får 230V.

Alle nye områder bygges ut med 230/400V TN-nett. Her er det tre faseledere og en midtleder/null-leder/N-leder. Dersom en måler mellom faselederne, måler en 400V. Imidlertid, de aller fleste utstyr til boligformål kobles i TN-nett mellom faseleder og N-leder. Ev 3 ganger, hver fase til N-leder. Utstyret "ser" mao fortsatt bare 230V.

Dersom du henter strøm fra en ladestasjon tilkoblet et trefase TN-nett med en bil som bare bruker én spenning, så får bilen strøm fra én faseleder og N og 230V.

Edit: Signalet som Griffel nevner er en melding til bilens lader om hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Spenningen er gitt.

danielfiko

Jeg skjønner. Med tanke på "future proofing", holder det med trefas 16 ampere?

TB

Fordel med 230 V IT som blir brukt i Norge er at jordfeil er mindre "alvorlig".
Ved at spenning er 230 mellom faser og ca 130 til jord er krav til isolasjon mindre. Framføring skjer på tre + 1 leder, L1,L2,L3 + PE (jord).

400 V TN har 400 V mellom faser, og 230 mot jord. Det gir større krav til isolasjon. Framføring skjer på 4 + 1 leder, L1, L2, L3, N (nøytral) + PE (jord). Fordelen er at kablene ikkje treng å framføre like høg Ampere, så dei kan vera tynnare, men føre høgare effekt (Watt).

Metoden gjer det mulig for alt utstyr som brukar 230 V å bruke både TN og IT nett. Utstyr som brukar 3 fase kan enkelte gonger bli kobla om. For elbil er mest vanlig med 230 V, dermed kan dei fleste bilar lade like fint på begge nett. Renault Zoe er eit unntak.

Sitat fra: danielfiko på mandag 20. juni 2016, klokken 23:27
Med tanke på "future proofing", holder det med trefas 16 ampere?
TN 400 V 16A gir enten 230 x 16 = 3,7 kWh - eller 230 x 16 * 3 = 11 kWh.
Dvs, med "rett" bil kan det gi "rask" lading. Med andre biler gir det "normal" lading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

#11
Sitat fra: danielfiko på mandag 20. juni 2016, klokken 23:27
Jeg skjønner. Med tanke på "future proofing", holder det med trefas 16 ampere?
For hjemmelading vil jeg si det. De ferreste vil ha behov for mer enn dette. Husk at det er ikke størrelsen på batteriet som bestemmer hva du trenger av lading, men kjøremønster.
3,3kW i 10 timer er 33kWh. Nok til 15mil. Eller 3ganger dette for de med 3faslader.

Større batteri øker ikke behovet for ladehastighet, snarere tvert imot. Det gir mer fleksibilitet fra dag til dag.

Men om husets installasjon tillater det er det jo ikke overvettes mye dyrere med et 32A ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA