Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe ny import Kia Soul EV

Startet av elekTrond, søndag 28. august 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

elekTrond

Takk til en rau toer-Golf med raue kjøre/parklys. Jeg observerer den på tur ned av E6 i det jeg svinger opp rampa. Småsjeldent syn begynner å bli, disse toerne. Lav og fin, med slokte hovedlys. Kun et par rødlakkerte blinkers som "kjørelys" i sumarnatta. Ekte råner med andre ord, sjøl når datoen tas i betraktning. Har hatt noen timer bak rattet i einsere og toere en gang i tia. Gode minner - stort sett.  :P

Ved Botsenden, skimter jeg to sett lys i sladrespeilet. Det første paret har et umiskjennelig, dunkelt rødskjær over seg. Jeg tviholder på øko-marsjfarta, men prøver å ikke framstå som en typisk elbilist heller. Rett før Sangheim, der gamle-E6 krysser over gutua opp til Prøysenhuset tar jeg igjen en farkost i rusletempo. Fint alibi tenker jeg fornøyd. Et perfekt alibi for å ligge i søndagstempo. I det tre-felten breier seg ut kommer Golfen sigende. Pokker heller, mon tro hvor fort denne sparebøssa egentlig går i motbakke?!

Jeg knepper ned to hakk (!). Ja, det vil si fra C til D. Må jo ha fullt pådrag så jeg virkelig får ladet på skikkelig oppover! Lurer forresten på om det egentlig er noen forskjell i moment-uttaket på disse ulike trinnene. Har forsåvidt registrert at amperemeteret flytter på seg ved "girveksling" under konstant pådrag. Jaja, jeg legger meg ut bak Golfen og blir der. Hva er det Øystein Sunde synger igjen? "Nitti, hundre og hundreogti, detta byner rekti' å bli triveli'..." "Hundreåtredve å hundreåførr, det finnes ikke gren..." *dra-stiften-over-plata lyd* ... nei riktig så kvass er lille mjau ikke.  ::) Det kryper sakte opp mot etthundreogtyve. Hundreogfemtyve. Golfen holder stand, men drar heller ikke i fra. Til slutt stagnerer økningen på hundreogåtteogtyve. Det må da være innafor?! Tross alt viser den ikke mer en 4 km/t for mye i 80 og 90!

Kan med dette skriv bekrefte av lille mjau går nesten like fort opp - som ned. Har én gang tidligere registrert 135 på fartsregistratoren i svak helling. I det vi nærmer oss toppen ser jeg føreren veive febrilsk med høyreneven inne i kupéen. Han har soltak! Ei hand kommer opp. En finger strekkes ut. Men hvilken? Det er en veivende tommeltott - rett opp i været! Over kulen roer tempoet seg igjen. Plutselig tar jeg meg sjøl i å le høyt i Mjauen etter å ha hengt på rånern opp tre-felten på E6 mot Rudshøgda. Ikke riktig så bratt som Bergshøgda eller Lierbakkene, men dog.

I rundkjøringa på Biri er jeg spent på hvor dette bærer hen. Samtidig som det går opp for meg at begge skal sørover igjen, denne gang mot Gjøvik - ser jeg plutselig en entusiastisk anlagt, vinkende arm ut av ruta. Det virker som den er vennligsinnet. Han gir på. Jeg gir på. Begge lister seg bedagelig forbi kontrollplassen ved Hanssvea,  for en stakket stund. Ut av sekstisona ligger jeg på hjul igjen. Jeg utnytter terrenget inn mot Redalen og kaster meg forbi. Slakker av inn mot avkjøringa der Opalen måtte knele for et økseslag. Høggern sto nemlig der med øksa og var kjempeklar.

Som et rødt lyn kommer Golfen som et børseskudd - over midtskravering og krysset og hele altet! Jeg må smilende riste på hodet og tenke på fordums tider, her jeg sitter i en snusfornuftig ... *hnnngh* elbil. Man er ikke eldre enn man føler seg. "Omtrent en million år", konkluderte Pusur med i ei stripe. Jeg plukker opp hansken igjen, stimulert av pulserende retningsindikatorlys, vekselvis til høyre og venstre. Jeg bestemmer meg for å ta en titt til høyre i det jeg glir opp på siden. Det sitter det en flirende guttunge med det største "shit-eatin" gliset, med åpen siderute og telefonrøret på øret.

Gad vite hva flua på veggen hadde å melde fra den samtalen.  ;D
'13 Mjau

Bolfus

Godt jobba! Når jeg leser beretninger av slik kvalitet skulle jeg gjerne vært forlagssjef. Tommel opp herfra og!

Mr.Zero

Morro med litt trilling-race! Hadde en episode selv for et år siden der jeg pent og pyntelig kjørte Gamle Mosseveien sydover. "Plutselig" lå det en kjent Zoe å pressa der bak - og da kommer jo hornet frem i panna hos oss kara som kjører HR-senka C-Zero.. Farta økte og økte gjennom kjente svinger, og da jeg virkelig bestemte meg for å gruse Zoe'n ved å presse de heftige 145-dekka med nær 4 bars trykk til bristepunktet gjennom den berømte "dødssvingen", hørte jeg en solid "dunk" der bak. I race'ets hete glemte jeg at jeg faktisk hadde en porta potti(bærbar dass) i bagasjerommet - og det var altså denne som veltet. Med full tank...av sanitærvæske. Det ble "fire stive" med full abs-regulering ved første avkjøringsmulighet, og Zoe-fører fikk seg en rimelig stor latter der jeg på et brøkdels sekund kasta meg ut av bilen og reiv opp bakluka og fikk ut denne rennende dassen...  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA