Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes "Edition", skal jeg kjøpe den?

Startet av haavardw, mandag 15. august 2016, klokken 15:14

« forrige - neste »

haavardw

Hei!
Etter å ha hatt en Leaf 30kwh Tekna i noen måneder - vår første elbil - er familien i hovedsak godt fornøyd. Rekkevidde, plass og komfort gjør bilen utmerket til det aller meste, og de få gangene vi skal langt er faktisk hurtigladeren ganske... hurtig. Alt i alt skjønner vi ikke hvorfor det ikke er flere elbiler på veiene.

Når det gjelder det NissanConnect og hele skjermen i midten, så stiller saken seg litt annerledes. Det eneste vi bruker systemet til er i dag musikk samt forvarming og -kjøling. Dette systemet er for øvrig treigt og litt merkelig. Lurer nesten på om det kommunsierer med bilen via SMS.
Vi har forresten lagt inn en lyd som spilles når vi kommer til huset vårt, til stor glede for barna.

Ut over dette er onlinefunksjonaliteten totalt ubrukelig slik vi ser det. Nissan bør på papiret ha et stort potensiale med systemet, men sluttløsningen bærer preg av at en litt for liten ingeniørgruppe har fått alt for dårlig betalt, og deretter blitt satt ned til å utvikle systemet - hver for seg. De har trolig ikke pratet med hverandre underveis i prosessen, og et par år før systemet egentlig var ferdig har Nissans designteam bestemt seg for å rulle ut systemet selv om det ikke var ferdig.

Her er ei liste med irritasjonsmomenter, store og små:

-Hvorfor er ikke ladestasjonkartet oppdatert med hurtigladere?
-Er det noen som vet hvorvidt Nissan planlegger push-løsning for ladestasjonstatus (for å kunne se hvilke ladere som faktisk virker)?
-Må man trykke "ok" på skjermen hver #$"&£ gang man starter bilen eller er det jeg som har misforstått noe?
-Bilen har ryggekamera, men ikke sensor, har jeg skjønt det riktig? Ryggekameraet er ikke bra, men greit. Kunne gjerne hatt et akustisk varsel i tillegg.
-Apropos. Hvorfor piper bilen de fleste ganger jeg stanser, men andre ganger ikke? Dette er hysterisk irriterende.

Oppfordrer alle til å fortelle hvorfor jeg bør bruke NissanConnect fremfor Waze (gps) og diverse ladeapper, og hvilke andre funksjoner jeg burde begynne å bruke.  :D
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

nr1rayner

-Ikke alle ladestasjoner som er oppdatert på ladestasjoner.no heller..

-Man må ikke trykke "ok" eller "avbryt" hver gang, men uten er jo skjermen ubrukelig. Mener jeg kom meg "inn" en gang uten å gjøre det, men uansett, det varselet kommer opp hver gang  :o
Det kan jo kanskje hende at noen andre skal kjøre bilen og må ha den advarselen, ellers saksøkes Nissan for 6 billiarder 371 milliarder 194 millioner + noen slanter.. Kunne vært en tilleggsfunksjon å slå den der av ja, men, det blir fort en vane..

-På Leaf får man enten eller. Man kan jo alltids ettermontere sensor selv, men har ikke sett det nødvendig. Synes kamera er bra, men det er dårlig plassert, blir fort møkkete.

-Hvis du åpner døren før du slår av bilen piper den til du lukker døren igjen.
Men, hvis du slår av bilen først piper den ikke  ;) Mulig den piper en gang, men så er det stille.

Leaf-manager er et alternativ til Nissan EV, gjør det samme og litt til.
Jeg bruker de appene svært sjelden for tiden, noen ganger om vinteren til forvarming (kan ikke sette på faste tider da jeg jobber så forskjellig).
Leafspy er kjekt å ha.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Hvordan gjorde du det med lyden som blir spilt av når du kommer hjem?

Har selv har min nå et par mnd, kjørt 3000 km.

Generelt godt fornøyd. Skjermen må trykkes ok hver gang. Har godtatt det.
GPS er ikke bra, leder meg på ville veier, heldigvis kan jeg veiene selv der jeg har kjørt, for GPS er helt på styr.

Er mange småting jeg irriterer meg over, men som jeg jo visste om. Små ting som er typisk for japanske biler, som de tyske ikke har. Men, får satse på at kvaliteten er bedre på Nissanen enn event. Tyske konkurrenter.

Hurtiglading fungerer helt topp, lader somregel aldri lengre enn 15 min, og har da nådd 80 prosent!

Kjører greit 16 mil mellom hver lading nå om sommeren, kunne sikkert strukket det litt, for har ofte 15-20% igjen på batteriet når jeg lader.

Så den dekker godt opp mitt bruk, som bil nummer 1.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tomrh

Med nøkkelen i lomma så piper bilen litt oftere siden den blir litt sur av å miste nøkkelkontakt når man går ut og inn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr Pioneer50

Jeg fikk min onsdag 23 mars og har straks kjørt 7000 km. Jeg er i det store og hele veldig godt fornøyd med bilen og batteriet, ingen problemer med mitt kjøremønster. Har fortsatt ikke prøvd hurtiglader.

De tingene jeg gjerne ville ha endret på er;
- Rattet burde hatt teleskop tilt, ikke bare opp og ned. Er man litt lang i beina må rattet utover ellers må man ha strake armer. Tragisk dårlig på en ny "moderne" bil
- Innlukking av sidespeil, burde kunne velges av eller på en gang. Håpløst at man må velge det hver gang dersom man ønsker å lukke sidespeilene inn.
- Ryggekamera løsningen burde vært tilsvarende Golf, alltid ren linse...

Utover dette må Nissan snart lære at de lever av fornøyde kunder som kjøper bil flere ganger. Jeg har hatt 2 (qashqai 360 style, 2013 + Leaf) men det blir garantert ikke en til. Å vente 6 mnd på en ladekabel +++ det finner jeg meg ikke i
2016 Leaf Nordic 30 kW

Bjoris

#5
Vi har rundet 10.000 km med vår inkludert denne turen:

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3766-1-468-kilometer-med-nye-nissan-leaf

Det er mange ting med Leaf som er litt rart og litt dårlig og kunne vært bedre. Men samtidig er det en veldig komfortabel og trivelig bil og rekkevidden og ladefart på 30 kwh gjør at vi nå seriøst har vurdert om vi kunne klare oss med Leaf. Konklusjonen er at den er litt for liten til det, men om vi kunne levd med det og bestemt oss for å slutte å reise på lengre turer enn til Oslo en gang og to i året så kunne vi fint klart oss med denne bilen.

Dette med navien er surrete, men om du velger destinasjon og så oppdater ladestasjoner så fikk jeg opp de som ligger i LadeNå appen, men det er mye raskere å gjøre det med mobilen, men er jo greit å legge "kjør til" når en først har navien, men enig, den er veldig dårlig å bruke underveis. Det å se hvor mye strøm den beregner at du har igjen til desitasjonen er også knot, du må da rekalkulere underveis og så MÅ du få opp flere valg av ruter ellers får ikke jeg opp noe estimat på hvor mye du har igjen... Selve beregningene har dog vært ganske bra, har som regel klart det eller hatt en bar mindre enn estimert
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eliten

Fik min Tekna 26.01, og har kjørt 15.000 km. Veldig fornøyd, bortsett i fra de første mnd'ne uten fungerende Nissan Connect. Alt er ikke perfekt, men fungerer kjempefint i det daglige. Ingen spesielle savn. Den lader hurtig, kjører langt mellom hver lading, når jeg går inn for det, men det er mye motorvegkjøring med 110 soner. Men så lenge jeg bruker 17-23 % batteri en veg ca 39 km , til og fra jobb ca 78 km, +-40% tur/retur avhengig av fart og utetemparatur, så dekker denne bilen nesten alt det jeg har behov for. (Har også lademulighet på jobb.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA