Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY subwoofer i bil med standardanlegg

Startet av blazius, lørdag 13. august 2016, klokken 12:00

« forrige - neste »

blazius

Jeg har en mode 2-ladekabel som bare brukes i garasjen hjemme, tilkoblet blått 1-fas CEE-stikk med styringsboksen semipermanent festet til veggen (klammer på ledningene).  Lader normalt med 16A. Når den ikke er i bruk er kabelen kveilet opp på en bred knagg.

Dersom jeg parkerer bilen slik at ladedekselet er nærmest mulig kabelknaggen har jeg et par meter kabel for mye. Kan jeg la dette henge på knaggen mens jeg lader, eller risikerer jeg varmgang allerede ved 2-3 vindinger?

TB

Varmgang skjer typisk i kabeltrommel, med fleire lag kabel, dårlig ventilasjon / kjøling kombinert med høg belastning på tynn kabel. Kabel på trommel er ofte 1 mm2.

Om du henger opp kabel vil det vere god ventilasjon sjølv om det er 2-3 vindinger, pluss kabelen har nok så grov dimensjon at den ikkje blir varm. Kjenn på kabel - så finn du raskt ut om dette er smart.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ingeniøren

Ingen problem, kabelen skal vær dimensjonert for dette. Min har jeg kvelet opp og stroppet sammen slik at den er akkurat lang nok når jeg lader på jobb med mer - vil ikke ha den liggende på gulvet. Ikke merket noe probelm overhode.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjaolsen

Jeg lader en del med Type-2 kabel på 11kW (16A) og merker da lite varme dersom kabelen ligger i kveil, på 22kW (32A) derimot blir det god temp dersom kabelen ligger for mye oppkveila.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

KjellG

Noen få tørn i friluft er neppe noe problem. Kabeltrommel derimot. Arvet en, der satt trommelen fast, smeltet grunnet varmgang.

elektrolux

Har en 22m lang kveil som ofte ikke blir rullet ut ved lading av Zoe på 22 kW.  Blir god link, men fremdeles langt under den temperaturen kabelen tåler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Probløemer oppstår når det blir mange kveiler tett i tett, enten det er på trommel eller ikke (men lettere å få dem tett på trommel). Har sett kabel begynne å ryke selv om den "bare" lå kveilet på bakken. Riktignok ikke lading av elbil, men med jevn høy belastning. Spre kveilen litt utover så du får god lufting (kjøling), så har du i alle fall max å gå på. Jeg hiver alltid kabelen utover og samler den heller sammen etterpå, med over/under kveiling. Tar ikke noe lenger tid når en først kan det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingeniøren

Sitat fra: cra på torsdag 09. juni 2016, klokken 18:56
Probløemer oppstår når det blir mange kveiler tett i tett, enten det er på trommel eller ikke (men lettere å få dem tett på trommel). Har sett kabel begynne å ryke selv om den "bare" lå kveilet på bakken. Riktignok ikke lading av elbil, men med jevn høy belastning. Spre kveilen litt utover så du får god lufting (kjøling), så har du i alle fall max å gå på. Jeg hiver alltid kabelen utover og samler den heller sammen etterpå, med over/under kveiling. Tar ikke noe lenger tid når en først kan det.

Og resultatet er møkkete kabel og hender, samt bagasjerom....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. juni 2016, klokken 19:01
Sitat fra: cra på torsdag 09. juni 2016, klokken 18:56
Probløemer oppstår når det blir mange kveiler tett i tett, enten det er på trommel eller ikke (men lettere å få dem tett på trommel). Har sett kabel begynne å ryke selv om den "bare" lå kveilet på bakken. Riktignok ikke lading av elbil, men med jevn høy belastning. Spre kveilen litt utover så du får god lufting (kjøling), så har du i alle fall max å gå på. Jeg hiver alltid kabelen utover og samler den heller sammen etterpå, med over/under kveiling. Tar ikke noe lenger tid når en først kan det.

Og resultatet er møkkete kabel og hender, samt bagasjerom....
Så da kan du velge «møkkete kabel og hender, samt bagasjerom.....» eller brent kabel. Ditt valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

#9
Sitat fra: Griffel på fredag 10. juni 2016, klokken 19:41
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. juni 2016, klokken 19:01
Sitat fra: cra på torsdag 09. juni 2016, klokken 18:56
Probløemer oppstår når det blir mange kveiler tett i tett, enten det er på trommel eller ikke (men lettere å få dem tett på trommel). Har sett kabel begynne å ryke selv om den "bare" lå kveilet på bakken. Riktignok ikke lading av elbil, men med jevn høy belastning. Spre kveilen litt utover så du får god lufting (kjøling), så har du i alle fall max å gå på. Jeg hiver alltid kabelen utover og samler den heller sammen etterpå, med over/under kveiling. Tar ikke noe lenger tid når en først kan det.

Og resultatet er møkkete kabel og hender, samt bagasjerom....
Så da kan du velge «møkkete kabel og hender, samt bagasjerom.....» eller brent kabel. Ditt valg.

Har valgt det slik, kabelen er stroppet på to steder og henger under kontakten når det lades. Slik har det vært lenge, den er ikke brent og mine hender er rene  :)

Og ja, jeg har ladet på 32 A og men kun noen få ganger men lenge nok til om det var et problem så ville jeg sett det. Nå er kabelen til BMW ganske tykk og jeg har ikke sett noe sted at det står at den må rulles ut før lading, så jeg tro egentlig dette er en storm i et vannglass.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. juni 2016, klokken 19:01
Og resultatet er møkkete kabel og hender, samt bagasjerom....

Jeg lader på plasser der det gjøres på denne måten såpass sjelden at jeg lett tar den vaskejobben, både av hender og bagasjerom. Hadde en pakke med engangshansker som jeg måtte bruke under dieselfylling på caravella vi hadde som nå fungerer fint mot skitt på fingrene om kabelen er skitten. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA