Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger

Startet av OleI, lørdag 13. august 2016, klokken 16:41

« forrige - neste »

OleI

Trenger litt hjelp I en avgjørelse, setter stor pris på om noen kan kaste inn evt argumenter for / imot.
Har pr idag en tidlig 14 mod P85 og vurderer å bytte I ny / nyere grunnet firhjulstrekk, bedre stoler, autopilot, mindre støy og høyere opplevd kvalitet ( premium interiør osv ).
Men, sånn som prisene ligger nå så må en fort opp I 850 ish for en godt utstyrt 70D ( med 21" ). For mellom 800 - 850 kan en få en fullutstyrt P85D fra Mars 2015.
Med ny så følger selvfølgelig adaptive lykter, heap, sikkert enda bedre isolert+++.

En ting jeg også veier tungt er potensielt verditap da dette definitivt burde inn i vurderingen.

Epleskreller

Jeg ville valgt 2015 P85D.  Mer rekkevidde og et helt annet skyv.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fonberg

For ny 70D:
-ca 1,5 år lengre garanti
-du får konfigurere selv
-sannsynligvis mer økonomisk løsning
-samme komfort som P85D (mener jeg selv, etter å ha kjørt en del med både PxxD og 70D)
-bedre frontlys?
-penere front (min mening)

Mot:
-imponerer ikke naboen/kompisen osv like mye som en TMS med røde bokstaver
-30-40 km kortere rekkevidde (men irrelevant så lenge man ferdes i SC-land)
-enda mindre frunk
-kjip midtkonsoll, lakkert helt ned, kjipere diffusor (min personlige mening)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

OleI

Takker for gode synspunkt, hvorfor mer økonomisk? Mtp. dekk eller TCO ?
Det er nettopp det med evt verditap jeg er litt bekymret for, min tankegang er kanskje at P85D ligger unaturlig lavt i pris nå ref. nybilpris. Alle de andre ser ut til å ligge litt mer mot "norm".

Toonster

Hadde jeg vært deg, ville jeg uansett ventet litt med å se hvordan den nye 70D (som blir levert med 75 kwh batteri) gjør det på tester - Kanskje den overpresterer, eller motsatt?

Så er neste spørsmål hva behovet ditt er - hvor langt kjører du i hverdagen og hvilke utfordringer vil en 70D eventuelt gi deg?

Når det kommer til verditap, så tror jeg at pre-facelift versjonene vil få seg en knekk etter hvert. Dette grunnes i minst to ting, det opplagte er Model S sin Facelift og Model X sitt inntog på markedet (også bruktmarkedet ganske snart)

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Hadde aldri byttet ut P85``en med nybil, til det er forskjellene for små i mitt hode. Kost på litt støydemping her og der, så er den du har rett og slett en glimrende bil. Og utenom Tesla-menigheten regner man 2014-modeller som nybiler ;)

OleI

Du har ett veldig godt poeng, det her er en typisk ( I ) landssak, mye vil ha mer og når muligheten byr seg..
Er egentlig veldig fornøyd med den jeg har ( fullutstyrt P85 ) er bare det med støy som er plagsomt.
Så da får jeg heller se om jeg får gjort noe med det istedet, ha litt is i magen og avvente marked som det utvikler seg. Egen trøst må bli at det kanskje er de nyere bilene som får den største trøkken ref. verdi ?

Mazzbot

Ville valgt P85D uten tvil . Syntes faktisk non facelift er finere enn facelift. 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

BMW850

Har hatt P85 i over 2 år. Har i allefall hatt en 70D noen dager som loaner. Skal beholde P85èn lenge :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#10
Sitat fra: OleI på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:46
Er egentlig veldig fornøyd med den jeg har ( fullutstyrt P85 ) er bare det med støy som er plagsomt.
Hvis F_P aka Sondre Hugaas/Bilkomponenter.no får et par dager å jobbe på bilen tror jeg nok den plagen er en saga blott. Koster noen kroner, men i forhold til ny bil er det nesten gratis :)  Hvis jeg ikke likte å gjøre slike ting selv ville jeg helt klart overlatt jobben til denne kyndige karen.

Av de to bilene i signaturen under gir P85``en desidert mest kjøreglede. Det teller litt det også :)

OleI

Regner med han ( av salgshensyn ) tilbyr "full pakke", men hva er det som utgjør mest bedring? Hva lønner det seg å ta? evt pris for å få ok resultat?

Muffinman

Demping i trunk, hjulbuer samt dører er elendig. Der er det er mye å hente. Dørk/torpedovegg, lister og evt frunk noe mindre.

Og dermed var vi plutselig i feil tråd :)

E_S

Jeg er litt småskeptisk til om prisforskjellen på pre/post-facelift kommer til å bli så stor som mange tror. Forskjellene er jo (per i dag) veldig små - det dreier seg i all hovedsak om front/hovedlys og det klimaanlegget. Interiøret - uendret unntatt midtkonsoll. Motor/drivlinje - uendret unntatt mulighet for 75 kWh. Karosseri - uendret unntatt tidligere nevnte front/diffusor..

Når det måtte dukke opp mer avansert AP-hardware, andre batteristørrelser, motorer etc. snakker vi en annen sak..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

lunitiks

#14
Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:16
Syntes faktisk non facelift er finere enn facelift.

Enig. Bortsett fra de nye lyktene. Skal få tak i de nye lyktene.


EDIT: Neppe noen som kan spå noe eksakt om verdifall, annet enn at et verdifall vil komme - også for din evt. facelift 70D. Er det ikke meningen at du skal kose deg med bilen i flere år? Har man først budsjettet og prisene er lik ville jeg valgt P85D, no doubt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA