Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range extender - C-Zero

Startet av Ellerikke, tirsdag 06. desember 2016, klokken 15:47

« forrige - neste »

Ellerikke

Endelig er 185/55-15 dekkene som fulgte med bilen slitt nok til at jeg kjøpte nye etter 2 1/2 vintre. De gamle fungerte greitt nok, men jeg likte ikke at bilen ble så lav. Nå er det 175/65-15 på og jeg tar sjansen på at snøen kan komme. Til alle som er i liknende tankebaner: Dekkene subber ikke i skjermen, bilen føles greitt på veien og, hold dere fast, speedometeret mitt er en halv km/h raskere enn gps. Heldigvis ikke omvendt. Det siste spenningsmomentet gjenstår: Hvordan er det med pakking av snø i skjermen? Time will show...
Dette er ingen anbefaling, kun formidling av mine erfaringer. Andre som kan berette om denne dekkdimensjonen i praksis?
Blå e-up!

hmhaga

Her skal det prøves 155/65-14 (Nokian piggdekk)  :D
Gjør ikke noe at bilen blir lavere, og ønsker å ha bedre grep enn vi hadde med 175-profil piggfritt.



nortrahof

Jeg har kjørt 2 sesonger med 155/65 piggdekk!
Kan anbefales mht. fremkommelighet og ikke minst rekkevidde! Nokian leverer piggdekk med lav rullemotstand. Rullemotstanden er jo høyere for piggdekk - men dette piggdekket har en rullemotdstand som er i "bedre" halvdel enn sammenliknbare piggfrie vinterdekk.
Jo bredere dekk, desto mer vann/slaps/snø må flyttes! - Eneste "ulempe" er at bilen ikke er like "direkte" lenger og tåler lavere kurvehastighet. BMW bruker også dekkbredde 155 på sin elbil.
Bilen blir heller ikke lavere da omkretsen for disse dekkene er innenfor tillatt toleranse.

Hadde tenkt å kjøpe 155 og piggfritt - men det finnes ikke fra noen produsenter.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

hmhaga

Har kjørt noen dager på 155/65-14 piggdekk nå. Markert bedre grep på isete underlag, som er til god hjelp med E-up som har bedrøvelig dårlig antispinn. Det ble uheldigvis et forferdelig leven i bilen  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA