Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisreduksjon

Startet av zener, fredag 12. august 2016, klokken 15:24

« forrige - neste »

zener

Jeg har planer om å kjøpe en Kia Soul Electric.

Jeg ble opplyst at man kan bestille elektriker for installasjon av kurs i garasje ved bestilling av bilen og at dette da blir momsfritt. Prisen var ca 13.000 for en 32A kurs. Er det noen som har erfaring eller tips ang. en slik installasjon?

Jeg har en 10A kontakt (tror jeg det er) i garasjen. Den var der dag jeg kjøpte huset. Det kan være mulig at kravene er strengere nå enn den gang dette ble installert. Da må det evt graves en ny kabel fra garasjen og opp til huset. Jeg bor i Oslo om det har noe å si.

Takk!

elektrolux

Det kan være problematisk noen steder å få en 32A kurs, og prisen du har fått tyder på at det er priset inn et Jordfeilvern type B.

Kursen du allerede har kan benyttes sammen med original ladekabel helt gratis, men sjekk for varmgang ikke bare i stikket, men også langs hele kursen inkludert andre stikk og koblingsbokser langs ruten til sikringsskapet.

Ofte vil du finne ut at du klarer deg med 10A lading.

Et annet alternativ er å koble en semiportabel ladestasjon; gjerne en 10-16-32A versjon til den eksisterende kursen. Igjen samme forbehold om å sjekke at kursen er i forskriftsmessig stand. Finner du ut at du trenger mer strøm kan du senere legge ut sterkere kurs og skru ladestasjonen opp fra 10A til enten 16A eller 32A.

Vi har også stasjoner med innebygget jordfeilvern typeB. Har elektrikkeren priset dette vernet med mer enn 4000 kr kan det være en ide å heller kjøpe en ladestasjon med det innebygget. Legger du opp ladestasjonen som et fast opplegg er B vern et krav.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amigakongen

Bare å få lagt opp en kurs. Regner med netteieren er Hafslund. Da vil lading bli begrenset til 25A. Men hjelper mye på i forhold til 10A.
Når jeg kjøpte elbil, tenkte jeg at jeg ikke trengte noe kjappere lading. Men har i ettertid lagt opp 32A kurs med ladeboks, som er begrenset til 25A. Etter krav fra Hafslund. Men blei jo dyrere, pga momsen. Men super fornøyd, bilen lader vel på 5,7kw nå. Hjelper på masse.
2015 BMW I3 - 11800km

zener

Takk for svar. Ja, nettleverandøren er Hafslund. Jeg får forhøre meg litt mer om hva som er inkludert og hvilken muligheter jeg har.

Trekkoppbil

Pass på å få en EVSE som kan justeres til f.eks 25A, dersom kursen er på det.

Kan man ikke like gjerne bruke en portabel evse, om man klarer å montere den greit i garasjen? http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=9&products_id=25

Jordfeilvern type B har vel ikke noe praktisk betydning for enfasebil, hvis jeg har forstått det rett, men man vil kanskje sette opp 3-fasekontakt når man først har elektrikker på plass hvis man har 400V's anlegg, og det kan være kverrulanter som vil sette opp b-vern uansett.
Overspenningsvern, av typen grovvern i sikringsskapet kan være et poeng.

Enkelte bilister er fornøyd med 10 eller 16A hjemme når man lader over natta.  Du kan jo tenke etter hva behovet ditt er.  Høy effekt er nyttig for den som kjører mye, og som trenger å lade opp under middagspausa. Det kan også tenkes at det er skånsomt for batteriet å lade med mer enn 10A.

nilsen_79

Hva mener du begrenset til 25A? Kan Hafslund eksternt begrense antall A? Jeg forhørte meg med Hafslund for et par måneder siden. De sa kjør på med 32A.

Sitat fra: Amigakongen på mandag 06. juni 2016, klokken 14:57
Bare å få lagt opp en kurs. Regner med netteieren er Hafslund. Da vil lading bli begrenset til 25A. Men hjelper mye på i forhold til 10A.

Amigakongen

@nilsen_79
Begrensningen gjøres i selve ladeboksen. Var gjort på par sekunder på pc'en. I følge installatør la Hafslund begrensning på 25A  1fas 230V. Pga skjevbelastning på nettet.

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:47
Hva mener du begrenset til 25A? Kan Hafslund eksternt begrense antall A? Jeg forhørte meg med Hafslund for et par måneder siden. De sa kjør på med 32A.

Sitat fra: Amigakongen på mandag 06. juni 2016, klokken 14:57
Bare å få lagt opp en kurs. Regner med netteieren er Hafslund. Da vil lading bli begrenset til 25A. Men hjelper mye på i forhold til 10A.
2015 BMW I3 - 11800km

tomrh

#7
Hvorfor ikke bare installere 32A 3-fas i garasjen? Jordkabel har man lov å grave ned og legge selv (hvis det ikke er midt i tettbygd område, og må legges under asfalt etc.). En 3x6 mm2 eller 4x6 mm2 med jord avhengig av om det er 230V eller 400V anlegg.

Fra den kan man trekke 32A enfas, eller lade flere elbiler samtidig på 16A enfas. Om det er 400V anlegg kan man da også få ladet med 11 kW 3-fas om man senere kjøper Tesla, Zoe, B-electric etc. (Via transformator om det er 230V trefas). Med 3-fas har man alle muligheter for den elektriske framtida.

Den elektriske behovssituasjonen kan fort endre seg, greit å få noe skikkelig på plass når man først skal gjøre noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zener

Har tenkt litt i de baner, men jeg vet lite om krav og hva som er lov osv. Jeg får høre med elektrikeren når de dukker opp. Skal jeg grave hadde det vært greit å lagt ned en cat6 kabel og et rør for å blåse fiber i samme slengen.

Jeg trenger bare å grave gjennom egen hage. Tenkte kanskje og legge en cat6 kabel og et rør for å blåse fiber.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA