Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12v batteri

Startet av masae, lørdag 20. august 2016, klokken 13:38

« forrige - neste »

nr1rayner

Helt enig.
Men desverre har det blitt slik som Pioneren skriver, på verksted kobler man opp diagnose og tenker avansert, mens det kan være såre enkelt..
Er det i tillegg en periodisk feil kan du banne på at den ikke er der når verkstedet får bilen, Murphys lov kalles det ;)
Da kan det være greit med basic kunnskap og utstyr.

"Voltage drop", spenningsfall, er en annen "quick and dirty" metode. Trenger ikke koble fra noe, bare måle spenning over sikringer, er det forbruk i den kretsen får du spenning, er den "død" står det 0,00v.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Murhpys lov 1: Alt som kan gå galt, vil gå galt
Murphys lov 2: Alt som kan gå galt, vil gå galt på værst tenklige tidspunkt

2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50



"Voltage drop", spenningsfall, er en annen "quick and dirty" metode. Trenger ikke koble fra noe, bare måle spenning over sikringer, er det forbruk i den kretsen får du spenning, er den "død" står det 0,00v.
[/quote]

Bare pass på da at ikke instrumentet ditt "stjeler" minus forbindelse når du knoter i sikringsboksen, for da går du fort 5 på...
2016 Leaf Nordic 30 kW

masae

Fikk tauet bilen til BNH og tatt en taxi hjem til slutt, så får man se hva BNH finner ut av denne gangen, eller om løsningen bare blir å bytte batteriet enda en gang.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

nr1rayner

Hmm, en av oss forstår ikke den andre her.. I de vanlige "stikk-sikringene" setter du en leder på ene siden og den andre på den andre siden av sikringen, måler altså spenning over sikringen. Største tabben du vel gjør da er å ikke få god nok kontakt, lese av 0v og gå videre til neste...

Haha, de må kvalifiseres som kløner hvis de bare bytter batteri, eller lader det "gamle" og sender den ut igjen.
Med et sånt vedvarende problem bør de finne e  feil og forklare hva de fant..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Sitat fra: Mr Pioneer50 på torsdag 16. juni 2016, klokken 16:30
Åhh, du vil nappe ut sikringen....

Nei, som jeg skrev tidligere:
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 16. juni 2016, klokken 12:50
Trenger ikke koble fra noe, bare måle spenning over sikringer, er det forbruk i den kretsen får du spenning, er den "død" står det 0,00v.
Fant en video her i farta
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

#37
Jau, jeg skjønner.
Dog skal man være oppmerksom på flere ting her;
Tilkomst til sikringsboks - er ikke alltid den sitter så åpent i dagen som her...
Antall sikringsbokser og sikringer - det kan være en sikringsboks her og en der osv...
Har vært borte i biler med i alle fall 3 sikringsbokser.
Type sikring - det er flatsikringer som ikke har disse 2 punktene

Men ja, jeg er enig at dette er en måte som kan brukes og det vil selvsagt gi deg svar på om noe trekker. Jeg personlig synes det blir litt mye styr og gjør jobben unødvendig "komplisert" framfor å bruke ei prøvelampe. Et målepunkt, et sted og vips ferdig.

I denne instruksjonen bruker de et amp meter, som jeg nok ville ha byttet ut med ei prøvelampe


Poenget med at noe kan resettes ser jeg jo, selv om jeg ikke har opplevd det selv. Tror nok jeg vill tatt sjangsen på at det gikk bra på gamlemåten også hatt denne som en back-up måte dersom man ikke skulle finne feilen.
Nå har det blitt 10 år siden jeg la prøvelampa på hylla og mye har selvsagt skjedd på den tiden. Det som ikke har endret seg nevneverdig er Ohms lov :-)
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Er vi sikre på at et voltmeter vil fange opp en strøm lekkasje før sikringen...
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Sitat fra: Mr Pioneer50 på fredag 17. juni 2016, klokken 09:20
Er vi sikre på at et voltmeter vil fange opp en strøm lekkasje før sikringen...
Voltage drop på selve sikringen viser om det går strøm gjennom sikringen. Evt tap før den vises ikke.

*Prøvelampe / A meter på batteripol for å se OM det er forbruk.
*Voltage drop for å finne HVOR  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

2016 Leaf Nordic 30 kW

masae

Får se hva BNH finner ut av. De sa de hadde en teori om at det var noe som trakk mer strøm enn det skulle (!) da de ringte i går, og skulle ringe meg opp igjen i dag.
Jeg på min side har gitt beskjed om at ytterligere reparasjonsforsøk i utgangspunktet er uaktuelt. 
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Olee

Nå skummet jeg bare gjennom tråden her, men kan du ikke kreve ny bil hvis de ikke klarer å reparer en slik feil?

nr1rayner

Sitat fra: Olee på fredag 17. juni 2016, klokken 16:41
Nå skummet jeg bare gjennom tråden her, men kan du ikke kreve ny bil hvis de ikke klarer å reparer en slik feil?
Det er vel vanlig at man har x antall forsøk på å utbedre en feil. Det skal som regel mye til for å få hevet et kjøp, men som forbruker stiller man som regel sterkt i Norge. Vanlig da er vel at man får levert inn bilen til forhandler, og får kjøpspris minus bruksfradrag, så ikke forvent å få en spiller ny Tekna 30kwh  :P
Så må jo også feilen være av en viss "størrelse", men en bil som til stadig ikke starter må jo kunne sies å være en stor feil!


Sitat fra: Mr Pioneer50 på fredag 17. juni 2016, klokken 10:42
så da er vi tilbake på min metode  ;D ;D ;D ;D
Klart man starter der  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Kan legge til at hver gang jeg har fått flatt 12V batteri på min 2013 Tekna, har jeg vasket bilen like før med høyttrykkspyler.
Vasket f.eks en fredag etter jobb, så har bilen stått i ro til f.eks søndag og 12V batteri flatt.

Klarer dere andre med flatt 12V batteri å kunne relatere hendelsen til vask av bilen?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA