Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 16. august 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Svaret er for det første avhengig av HVA du ønsker å oppnå.
For det andre om null insentiver eller andre insentiver ville gitt bedre måloppnåelse.

Dersom målet er salg av flest mulig elbiler, er svaret opplagt JA.
Null insentiver ville uten tvil ha gitt lavere elbilsalg.
Og det kan vanskelig tenkes andre insentiver som ville ha vært mer effektive.
(Bortsett fra å øke subsidiebeløpene)

Dersom målet er flest mulig fossilbiler skrotet hurtigst mulig, er svaret NEI.
Det fins opplagt andre langt bedre insentiver her.

Dersom målet er flest mulig personer bort fra bil
og over på å reise kollektivt, er også svaret NEI.

Dersom målet er minkede offentlige inntekter av biltrafikken
= lavere personlige utgifter,  er svaret et klart JA.

Er målet derimot å beholde  bilen som en fiskal melkeku,
er svaret like klart NEI.

Er målet mindre helseplager i områder med stor biltrafikk,
er svaret antakelig TJA = et JA som enda ikke har materialisert seg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Det man ønsket å oppnå, var å redde en norsk bilprodusent - Think.
Ikke veldig vellykket.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beckern

Dersom målet er flere fisk i havet

Dersom målet er lenger vei til Gjøvik

Dersom målet er flere sommerfugler i Katmandu

Jeg vet ikke svaret på disse men de forekommer vel omtrent like relevante som spørsmålene over.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA