Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offisiell åpning av Nebbenes Superlader

Startet av T.Nord, søndag 21. august 2016, klokken 22:10

« forrige - neste »

tomrh

Kan vi ikke heller ta takstativdiskusjonen videre i tråden som faktisk omhandler takstativ?
Trådstarter spør om en elbil dekker hans behov eller ikke, la oss fortsette der. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Selv har jeg både Thule wingbar takstativ og Thule tilhengerfeste på min Leaf.
Ingen problemer med hverken kano/kajak og sykkel der.

Når det gjelder rekkevidde ville jeg ikke stolt på at man kommer langt med kano på taket. Her blir det en helt annen luftmotstand enn det som er normalt.

Bare takstativet i seg selv drar fort 0,1-0,2kWh alene, og dette er dråpeformet.
Med kajak montert tipper jeg inntil 0,5kWh ekstra, eller bortimot vinterrekkevidde på sommeren.

Ellers egner ikke Leafen seg til å sove i baksete uten ekstra oppbygging bakerst, men det kan kanskje ordnes med bagen man likevel har klær i.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

lunitiks

Istedet for å tilpasse bilvalg etter behov, hvorfor ikke tilpasse behovet etter bilvalget?  ;D ;D ;D

Men seriøsr: Kjøp en Leaf til småkjøringen, omså en brukt en. Koster lite å eie.

Hvis dette er uaktuelt bør du vurdere en AWD Tesla Model S 60D som nettopp er lansert. Koster vel tett under 600k med bitte litt tilbehør (feks vinterpakken, som forøvrig ikke er noe must).

Blir det for heftig med ny TMS finner du mange brukte til omlag 400k. RWD-bilene fra Tesla er mye bedre enn Leafen på vinterføret (bare husk å sko deg riktig), og rekkevidden er jo i en annen (egen) liga.

Med det sagt: Leaf er gulle godt. Null feil, null mikk-makk og en trivelig og rimelig bil. Jeg kommer neppe til å selge Leafen i overskuelig fremtid
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lifern

Jeg spurte Nissan Norge om takbøyler.
Til svar fikk jeg at visst jeg fant noen som passer, så såg ikke de problemer med det,men de stod ikke til ansvar for eventuell lakkskader på feste området.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

Takstativ:
Det hender Mekonomen har superlørdag med 30% rabatt. Der får man Thule.
Wingbar skal gi 55% mindre luftmotstand enn aerobar.  Det som er klønete med wingbar, er at gummilista på oversida må kuttes for å tilpasse seg hvor du monterer utstyr.

Bagasjeboks:
Plastboks til bagasjerommet er ekstrautstyr. Den går i flukt med nedfelt bakseterygg, men liggelengda kan bli litt kort.

Vinterkulde:
Dersom man skal parkere ute, gjelder det å lade batteriet når man kommer fram, før batteriet blir kallt. Batteriet blir varmt under kjøring.  Ettermontering av Webasto kan være et alternativ, men jeg tviler på at jeg ville sove med co-utslipp.  Ved overnatting kan det være nødvendig å begrense kupevarmen: Kopler du bilen til 16A-uttak, holder det gjerne ikke til både kupevarmer og opplading av batteriet. Kaldt eller fullada batteri kan gi liten regenerering ned fra fjellet.

Framdrift:
Kjetteringer er nok tingen. Bilen har i utgangspunktet bra framdrift, men det er dårlig sikt som er flaskehaslen. Rygger du oppover bakkene, får du bra grep, men du har dårlig sikt, og i høyresvinger og over bakketopper er det bare med ryggekameraet du ser noe særlig, og det vidvinkelkamera som det er vanskelig å navigere etter om du kommer opp i litt fart.  Alternativet er å ta fart å kjøre framover oppover bakken, men om du ikke kommer opp, så får du like stor fart når du sklir ned igjen.

Bjoris

Det at en kjører mye på fjellet på vinteren er ikke nødvendigvis noe problem med 30 kwh Leaf. Det kommer ann på hvor mye og langt en skal.

Vi kjøpte vår 30 kwh i Januar og kjørte jevnt til fjells 155 km sikkert 10-12 turer, jeg har også kjørt til Oslo over fjellet i Mars.

Ingen problem, det avhenger bare av om hvordan lademulighetene er og tilgang på hurtigladere. Viktigst er uansett innstillingen, vil du at det skal gå så går det fin:)

Har kjørt en masse material og alt mulig på taket på Leaf (24 Kwh dog), det finnes Leaf på skiboks etc så dette er ikke noe problem om en ønsker å få det til. Det er heller ikke så stort forskjell på sommer og vinter om ikke det er svinkaldt da...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 19. juni 2016, klokken 16:59
Det som er klønete med wingbar, er at gummilista på oversida må kuttes for å tilpasse seg hvor du monterer utstyr.
Går greit å legge de avkuttede list-bitene etter hverandre, de trenger ikke henge sammen. Viktigst at gummilista er der, ellers blir det piping i høy fart og økt luftmotstand.

Ellers er innstillinga viktigst slik bjoris sier. Vi bruker faktisk vår 1. gen Leaf endel til hytta, selv om vinteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:53
Kan vi ikke heller ta takstativdiskusjonen videre i tråden som faktisk omhandler takstativ?
Trådstarter spør om en elbil dekker hans behov eller ikke, la oss fortsette der. ;)
;)



Du sier ikke sånn kjempemye om behovet, barn/familie/bagasje etc..
Prøver sånn smått å få en kompis til å gå over til elbil, så du kan jo sammenligne litt tankegang der.
Kan si litt om hans behov og min anbefaling:
Årlig kjørelengde ca som trådstarter.
Til-fra jobb, ca 1 mil hver vei, men gjennom 3 bommer hver vei. Ofte samme vei t/r med 1-2 barn på ettermiddagen. Bomregning på drøye 1.000 pr.mnd og ditto hva gjelder diesel.

Snart 3 barn, da selvsagt med barnevogn og et nesten like bredt utvalg av barnestoler som en dårlig butikk.
Hos han blir det temmelig avgjørende for bilvalget om, og i hvilken bil barnevogna går inn i...
Ellers noen lengre turer, som nok kan by på utfordring med elbil, en ting er rekkevidde og lademulighet, det andre er plassbehov. Bag.rom i Leaf blir fort for lite, muligens Mercedes B er stort nok, men det er vel kanskje bare e-NV200 Evalia som egentlig dekker behovet der..

Med dagens biler er det da selvsagt besparelsene som lokker, både bom og drivstoff.

Anyways, hvis man ser bort fra Model X (den er "litt" over budsjett), som sikkert ville dekket alt av hans behov har jeg kommet til 2 valg:
Alt1: Ha 2 biler
Alt2: Låne fossilbil når elbilen ikke dekker behovet

Alt1 så vil en liten, billig elbil dekke det aller meste av behovet. Brorparten av behovet blir jo t/r jobb, 1-2 unger, uten barnevogn, til fra butikk osv.
Billigst mulig blir da en trilling eller videre en gen1 Leaf. Barnevogna er vel bare å glemme i en trilling, men går vel i Leaf, så en Leaf vil jo dekke mer av hans behov.

Alt2: Her må jo åpenbart elbilen dekke mer av behovet, garantert få med 3 unger og barnevogn++ samt tåle en litt lengre tur.
Vi har ikke testet med barnevogn i min, men håper det går. Soul, e-Golf, Merc er andre alternativ, men de kom jo mye senere, så kommer mye billigere ut med en -13/-14 Leaf..

Vi har omtrent daglig behov for 2 biler, så jeg har en diesel-SUV (kjekt med 4x4 og hengerfeste) i tillegg til Leafen. Dog, svært sjelden vi har behov for rekkevidden og/eller hengerfestet som SUVen byr på.
Derfor har jeg tilbudt å byttelåne bil de gangene kompisen får behov for noe annet enn elbilen han kanskje kjøper.

Som noen skrev, overnatting i Leaf er for spesielt interesserte. Mulig Mercedes B-klasse eller Golf er bedre egnet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

#23
Jeg kjører også Leaf + en 4x4 SUV ( Chevy Tahoe Diesel V8 ) , og chevyen går ikke mye pr år. Men den faller ikke mer i verdi heller ( 97 modell....)  Så dette er en billig og brukbar løsning for meg. Kjører Leaf ca 25000 km i året , og chevy ca 2000 km ....... ( tar service selv på chevy, den er meget enkel og billig i vedlikehold - Leaf går på merkeverksted pga garanti.) Kan anbefale kombinasjonen , både økonomisk, miljømessig og brukermessig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA