Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av e-curious, søndag 31. juli 2016, klokken 12:27

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: KjellG på søndag 22. mai 2016, klokken 17:45
Sitat fra: Ferry på søndag 22. mai 2016, klokken 15:03
At høy strøm over schuko er farlig ser vi beviset på her:
http://www.dinside.no/936632/sjekk-om-varmtvannsberederen-din-er-brannfarlig

Nei, den lenka omtaler ikke schuko, men en innvendig "PC-kontakt" innvendig i vvb.

Reglene er jo endret TO ganger når det gjelder effekt på vvb over schuko pga. fare for brann. Og så viser det seg at det er innmaten i vvb som utgjør størst fare.

Forøvrig litt merkelig at endringen måtte endres. Var det ikke kunnskap om faren ved 2000 watt over schuko på det tidspunktet? Kan vi stole på at dagens krav er trygt, eller vil det strammes inn ytterligere? Reglene for dimensjonering av elektriske anlegg virker veldig vinglende, med stadige endringer.

LMOR

Det må bli slutt på å bruke en feil på en varmtvannsbereder som et eksempel på at lading av elbil er farlig.
Det må også bli slutt på å referere til det at en gammel Elbil med mode 1 som trakk 16A fra en belastet stuekurs uten jording, som førte til at en gammel kontakt ble brunsvidd, er et bevis på at det blir varmgang hvis en ikke legger opp egen vegglader.

En fagmann skal basere sin ekspertise på kunnskap og dokumentasjon. Hvis det er så alvorlig som de sier, så finnes det mer dokumentasjon som de unnlater å legge frem.
Statistisk sett burde det da også allerede vært mange flere branner, og vi ville fått rabatt på bilforsikringen hvis vi installerte vegglader.
Den reelle ekspertisen ligger faktisk hos forsikringsselskapene. De vet hvor stor risikoen med elbil-lading er.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

At ett problem eksister gjør ikke et annet problem irrelevant.
Tviler på at grunnlaget for innstramming i berederes effekt skyldes branner og feil inni berederen.
Stort sett lett å se om brannen har oppstått internt i bereder, i stikk eller i koblingspunkt mellom sikringsskap og stikk.
DSB har nok langt bedre innblikk i dette enn forumbrukere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

#18
http://www.dagbladet.no/2016/05/18/nyheter/innenriks/brann/oso/varmtvannsbereder/44267998/

Etterforskningen har siden vist at det var en feil i varmtvannsberederen som forsårsaket dødsbrannen.

Dermed står det fremdeles 15 000 - 16 000 varmtvannsberedere med den farlige komponenten i norske hjem.

To branner i det siste. Samme problem. Døm selv. Men OK, jeg skal gi meg i denne omgang. DSB har sikkert god dokumentasjon selv om de velger å ikke dele den. Bare litt merkelig, siden du finner det meste de har laget av rapporterer ute på nettet.
Men det må være lov å si i fra at andre på forumet misbruker dette, og at andre hevder at DSB mener det samme. Jeg tok bare opp 2 konkrete ting som dukker opp om og om igjen.

Kanskje er det nødvendig å poengtere at disse brannene i varmtvannsberederne hadde skjedd selv om berederen var fast tilkoblet, eller tilkoblet med CEE.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Finnes det statistikk på branner forårsaket av vvb på schuko? Har det skjedd oftere enn sjeldnere enn med disse fra OSO? Ut fra at OSO tilbakekaller og det fremdeles er lov å beholde eksisterende vvb på schuko så ville jeg i utgangspunktet tro at OSO-affæren er mer alvorlig(?)

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. mai 2016, klokken 18:46
DSB har nok langt bedre innblikk i dette enn forumbrukere.

Det kan vel tenkes at det finnes forumbrukere her som er tilknyttet DSB? ;)

LMOR

Alt utstyr med termostat og varmeelement har en større risiko for varmgang ved feil.
I tillegg har det vært et problem at for å holde prisen lav, velger produsentene komponenter, inkl. støpsel som ikke er laget for å trekke 2000W over lengre tid.

Den lille kladden som følger med bilen koster mer enn de fleste varmtvannsberederne. Tviler på at noen av produsentene av disse ikke forstår at støpselet skal kunne tåle mer enn maks strømtrekk.
De samme som mener kladdene er tvilsomme, tror tydeligvis blindt på at produsentene av veggboksen derimot ikke kan finne på å sette inn en komponent, eller en kobling inne i boksen som utgjør en brannrisiko. Etter hvert kommer det mange nye produkter på markedet, der pris vil være en konkurransefaktor. Dermed øker sjansen for feil i produktene.

En betydelig andel av varmgangsbranner skyldes feil montering inkl. for dårlig tilskrudde/innfestede koblinger.
Akkurat som en Tesla kan begynner å brenne ved en hurtigladestasjon pga feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: e-curious på lørdag 21. mai 2016, klokken 13:56
Er det strøm eller det å dra kontakten ut og inn som er største belastningen?  Er det fks lurt å la kladden være tilkoblet, eller er det lurest å dra den ut for hver gang?
Kan man kontrollere tilstanden til stikket godt ved å se utenpå/kjenne på kontakten om den er varm?

Det er dårlig kontakt kombinert med strøm som skaper problem. Og dårlig kontakt får man når støpslet ikke står helt rett i kontakten.
Ingen problem å ha kontakten tilkoblet, men gjelder vel samme som for varmtvannsbeholdere - at det anbefales å trekke den ut og sette den inn igjen en gang i blandt.
Enkleste måten å sjekke er å dytte pinnene inni håndflaten en gang bilen har stått til lading noen timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA