Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Muffinman, torsdag 18. august 2016, klokken 20:41

« forrige - neste »

Muffinman

Ladet P85``en til 70% i dag. Endte på 245tkm, mener den normalt ligger ned mot 240 på 70%. En time etter at ladingen var ferdig var indikert rekkevidde minket med 11tkm, uten at bilen hadde vært rørt. Indikert soc var falt fra 70 til 67%, noe som faktisk tilsvarer at samboeren min kjører til jobb og halvveis tilbake igjen nå på sommeren. Dette har aldri skjedd før. På vinteren når det er kaldt har det hendt at indikert soc har falt med 1%, men da mange timer etter ferdig lading pga at batteriet kjøles ned,. Det er neppe tilfellet her da det er varmt og fint vær. Bilen stod tilkoblet hele tiden mens dette skjedde.

Noen som har sett lignende?

Jejl

Har opplevd å miste 4% over noen timer i fjor sommer. Bilen sto da parkert i solsteiken i 31 grader. Jeg tenkte at det var bilen som hadde kjølt ned batteripakken med viftene. Men er ikke sikker.

Muffinman

Var nok ikke så varmt at batteriet måtte kjøles, og ladingen var bare 16A. Snodig.

Jejl

En annen gang satt jeg bilen på lading med 10A og 220V med 2% soc. Etter under en time fikk jeg 9% soc(hvor kom all strømmen fra?). Dette var i ca 35 grader og sol i Spania.
På hjemturen opplevde jeg at ladingen stoppet på 95% i Danmark og det sto charging complite , selv om den var stilt til å lade til 100%. Vi kjørte noen mil og parkerte når vi hadde 89%. Da vi kom tilbake til bilen senere sto det plutselig 94% uten at vi hadde ladet.

Jejl

Satt å ventet i bilen her om dagen uten at den var startet, men ac var på etter at den hadde stått i sola. Etter 2 minutter økte soc fra 23% til 24% uten at den var plugget i.

cairnz

Hvor stor er kapasiteten på 12v-batteriet? Mener at det lades med "intervaller" og kan ta en kilometer nå og da plutselig uten grunn.
Elbilist

Muffinman

Da har det skjedd igjen. Bilen var ferdif ladet til 60% rundt kl 0600, og på kvelden samme dag var den falt til 56%. Ser man på rekkevidde forsvant det faktisk litt over 4%. Bilen stod urørt med ladekabelen i. Scheduled charging ladet opp til 60% igjen natta etter.

Tror det er noe fishy med denne batteripakka.

Hodetelefoner

Ikke unormalt at et varmt batteri viser litt mer enn hva det gjør noen timer senere? Når,batteriet er kaldt?

Muffinman

#8
Har sett små utslag på 3-4tkm når bilen har vært kjørt i mange timer midt på vinteren og blitt kjølt ned til mange minusgrader, men aldri noen  forskjell om sommeren. Og aldri så store utslag som 4-5% på vinteren heller, da snakker vi om kanskje 1% i det batteriet går fra driftsvarmt til minusgrader.  Jeg har hatt denne bilen siden høsten 2013.

Den var knapt kjørt dagen før, stod i 12 timer før scheduled charging tok den de få %``ene opp til 60. Og kun 16A lading. Den er faktisk knapt kjørt annet enn 5-6km annenhver dag denne uka. Utetempen var også rimelig stabil med overskyet vær.

Batteriet var altså lik omgivelsestemperatur når lading startet, og ladingen var for kortvarig og pågikk med for liten effekt til å heve temperaturen noe vesentlig.  Den pågikk kanskje 2-3 timer.

Batteritemp er ikke årsaken her. For å snu litt på det, da skulle dette skjedd etter hver eneste lading. Det gjør det ikke.

GOS

@Muffinmann.

I en periode før mitt 12v batteri tok kveld så tappet min seg av og til 10-14 tkm per døgn. Jeg tror det gjerne var svakt 12v batteri som tappet det store med stadig vekk å lades. (Energy save on)

Kanskje ditt 12v batteri tar kveld om 1-2 måneder?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#10
Hvem vet. Men dette skjer jo ikke jevnt. Her er det snakk om at indikert soc ved to anledninger -med betydelig tid mellom- har falt med noen %. Deretter har det stoppet opp, selv om bilen har stått parkert i 12-24 timer videre. Har ikke fått feilmelding i bilen. Voltmeter som står permanent tilkoblet 12v uttaket indikerer heller ingen avvik.

Bilen var kjørt en liten tur på dagen i går og har nå stått uten å være tilkoblet i 20 timer. Den viser nøyaktig samme soc og rekkevidde som når den ble parkert.

Den som lever får se. Bilen skal uansett inn på verksted i september pga issue med batteripakka eller bms.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#12
Hehe, uttaket det står i slukkes når man går ut av bilen :)  Dessuten er det bittelite


lunitiks

Opplever stadig at bilen har 1% mindre når jeg setter meg inn på morgenen etter nattlading. Senest i dag; ladet til 70% i går kveld -- charging complete etter noen timer -- så i morges når jeg kom ned til bilen, trakk ut ladekabelen og satt meg i bilen var den på 69%...


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA