Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade E-golf med 400v 32A 3 fase i garasjen

Startet av vartli, onsdag 08. februar 2017, klokken 11:38

« forrige - neste »

vartli

Nissan tester ut selvkjørende Leaf for internlogistikk.
http://www.tu.no/artikler/her-frakter-en-forerlos-nissan-leaf-biler/365857
Hastigheten er nok lav hele tiden, men den trekker jo ganske tungt. Burde jo vært mulig å å trekke 750 - 1000 kg på vanlig Leaf også.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

nr1rayner

Har ikke sett så nøye under Leafen, men vil tro det er fullt mulig å sette på feste, så det er nok bare en formalitet. Du vet, at papirene har riktig stempel er mer viktig enn noe annet...

Bjørn Nyland har lagt ut flere videoer med sin Model X hvor han trekker forskjellige hengere.
Kunne tenkt meg hengerfeste selv, men når jeg ser den rekkevidden han oppnår blir jeg jammen i tvil.
Nå skal det sies at han trekker hestehenger, kapell og campingvogn, en "vanlig" platthenger får vesentlig lavere luftmotstand og reduserer nok ikke rekkevidden så betydelig..
Hans lademønster på langtur minner mistenkelig om å være på langtur med 24kwh Leaf, og forbruket er ca dobbel i forhold til uten henger.
Rekkevidden på en god dag med Leaf og tilhenger skulle vel derfor bli typ 60-80km...

Derfor har nok jeg kommet til den enkle konklusjonen at hengerfeste på elbil blir ikke aktuelt før man har "Tesla-rekkevidde" på "vanlige" biler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Er vel ingen problem hvis Nissan bare hadde villet, og hadde fått det godkjent med en gang. De var vel redde for hvilken rekkevidde folk hadde fått med fullastet henger opp fjellet...

Kanskje en kombinert tilhengersak med ekstra batteri hadde vært tingen :)

Her er iallefall en måte å installere på. Tror ikke det detter av med det første.

AppleKnocker

Har sett en Leaf med Thule "sykkelhengerfeste" trekke opp en båt på over ett tonn i båthavna!
Eier hadde brukt vinkelsliper for å fjerne en kloss på Thule sitt hengerfeste, dermed passet en henger rett på.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Hørtes ut som min :)
Brukte også vinkelsliper på Thulekroken, men det var for å få sykkelstativfestet til å passe.

Skal forsøke meg på hengern en dag for å se hvordan det går ved lokal nærkjøring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Electrix

Det finnes andre land der det er lov å montere på hengerfeste selv uten godkjenning fra bilprodusenten og der er det flere som trekker hengere med Leaf. Bare søk på nettet så finner dere masse bilder og beskrivelser. Jeg tror dette handler om at Nissan ikke gidder pga de trenger ikke, ingen av konkurrentene i prisklassen kan.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

#7
Dobbelpost...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

#8
Dobbelpost...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

#9
Dobbelpost...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

AppleKnocker

Det er lov å montere hengerfeste på Leaf i Norge også. Det er derimot ikke lov å trekke henger med Leaf.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bondeknøl

Helt rett AppleKnocker!
Tilhengerfeste er på utstyrlisten i til Leaf, men den er kun tillatt å bruke til sykkelfeste. Tror det var snaue 10 000,- det koster. Han hadde ikke solgt noen av dem.
En vanlig tilhenger til småkjøring hadde jeg ikke vært redd for med Leaf, men skjønner godt at Nissan ikke vil få en haug med kortdistansebiler med tilhengere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA