Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av bobakka, fredag 25. februar 2011, klokken 21:01

« forrige - neste »

bobakka

Noen som har erfaring med ladetid og ladestrøm for iMiev?
Med 16 kW pakke og 16A ladestrøm (=3,3 kW) å burde ladetid for helt nedladete batterier være knapt 5 timer. Med "tomme" batterier (=75% utladning) burde de være fulladet på under 4 timer, og halvtomme batterier burde de være fullladete etter 2,5 timer.
Med 10A ladestrøm (=2,2 kW) og 75% utladning (=12kW) skal ladetiden være 5,5 timer. Jeg lurer på om det er en vel så praktisk løsning siden 10A er mer tilgjengelig enn 16A. For batteriet vil jeg tro det er bedre med sakte enn rask opplading?
Noen som har målt virkelig strømforbruk på 16A laderen? Kunne vært artig å vite om det er 13, 15 eller 16A som den trekker.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Focus

Har nå målt strømmforbruket ved å bruke energy meter pm 498 fra clas ohlson art no 36-4444 med følgende resultat.

15 A
3100 W
211 v
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Baltor

Bare 211V?
Sjekk om du har denne lave spenningen i hele huset eller om det er denne ene kursen som er underdimensjonert.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Focus

Målt i skapet der finner jeg ikke mer enn 215 volt. Vet ikke hvorfor det er så lavt her. Det burde vært 230.
Tror jeg skal ta en telefon til lyse på mandag og spørre hvorfor jeg får så lav spenning. trodde det bare var energy meteret til clas som var upresist
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lunde

Slett ikke uvanlig, men innenfor den grensen de er forpliktet til å levere om jeg ikke husker feil. Det er alltid lurt å dimmensjonere kabler godt til strømkrevende utstyr. Om du har 20-30m fra sikringsskap til utekontakten kan du fort miste noen prosent bare der. Mål spenningen ubelastet på ladekontakten og deretter belastet. Gjør det samme i sikringsskapet under ellers like lastforhold. Differansen er kablen ut til din kontakt ansvarlig for.

min erfaring er at der man tidligere kunne sikre en 1,5" kabel med 15-16A blir det trøbbel på sikt om man lader med den effekten våre biler krever. Du vil få et akselererende problem med varmgang. Det vil bare ta litt tid.

2,5" går helt greit, men kobler du til e 4" kjenner du knapt en lunk i støpslet. Bin there done that. La det bli en vane å kjenne på stikkontakten under lading. Merker du at den blir varmere vil den "brenne" av på sikt. Dog oftest uten at det nødvendigvis starter en brann  ::) Høyere spenning om natta  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ken

 Alltid lade om natta. Bare trist at vi ikke får  billigere strøm om natta. Samfunnsnyttig allikevel.

Typisk rutine hjemme er å ta en tur ute men kone mi pusser tennene. El- tannbørste er ledig deretter ;D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lunde

Hehe ikke sikkert det ville gjort så mye fra eller til om alle pusset tennene midt på natta :-) Dog bør man søke å flytte ethvert forbruk utenfor "rushtiden".   ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Gaute

Når vi lader på natta og skal bruke bilen neste morgen er batteriene ferskest med en liten rest av varme etter ladingen.  Vet at det ikke blir mye varme på disse batteriene, men da er selvutladingen minimal.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

bobakka

På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Ladefabrikken

Sitat fra: bobakka på søndag 06. februar 2011, klokken 14:36
På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..

LiIon batteriene blir litt varme når du lader dem, men det er ikke snakk om mye varm. Men det har litt med hvor mange amper du kjører inn.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA