Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av bosonic, torsdag 21. juli 2016, klokken 14:53

« forrige - neste »

bosonic

Elon Musk må muligens bite I seg kommentaren: «Hydrogen Fuel Cells are extremely silly, hydrogen are incredibly dum one to pick»

, et firma i Wales, har de siste 16 årene utviklet et helt nytt konsept på elbil. Hydrogen «på tanken» driver en 19kg tung fuelcell på kun 8,5kW (11HK). INGEN BATTER, som på konvensjonelle fuelcell biler men en stor pakke med superkondensatorer er montert. Disse blir imidlertid brukt til å lagre bremseenergi og ikke strøm fra fuelcellen.
11HK er tilstrekkelig effekt til å holde bilen i 60 miles på motroveien, og pga kondensatorpakken er akellersjonen brukbar med 0-60 miles på ca 10 sek.

Bilen er utrustet med 4 motorer, som også fungerer som hovedbremser. Skivebremser er montert, men trer kun i kraft ved nødbremsing. Bremseeffekten er på hele 50 kW, som i de fleste tilfeller er 50% av den kinetiske energien. Til sammenligning kan nevnes at Prius kun gjenvinner 10%. En slik formidabel effekt kan resultere i opptil 1000A ladestrøm for kondensatorene. Ved akselerasjon gir kondensatorpakken 80% av effekten, fuelcellen de resterende20%.

Dette nye tekniske konseptet ser unektelig ut til å ha noe for seg. Bilen er liten og kan selvsagt ikke sammenlignes med eks Toyota Mirai, men når Mirai kjører 65 miles på 1kg hydrogen kommer Riversimple hele 200 miles på samme mengde hydrogen!

Like revolusjonerende er forretningsideen til grunder Hugo Spower. Han vil ikke selge biler, men leie ut et fremkomstmiddel. Du betaler en viss sum for en tidsperiode og da er alt inkludert, også drivstoff.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

stefse

Ja, det begynner å ligne noe. Jeg liker tanken på å ha en energikilde som avgir en konstant men lav effekt, og bufring i superkondensatorer.

Men så var det dette med hydrogenet da. Det er fremdeles lite effektive greier, men bedre enn å ha en 11Hk bensinmotor.
Denne brenselcellen kan bli en vinner om den kan refites inn i eksisterende elbiler og brukes som range extender.

Prius gjenvinner 10% av bremseenergien, haha denne bilen er en stor vits. Er det en bil jeg "hater" så er det denne. Tung og treg og et hybridkonsept det oser fossil av.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Den kan vel sammenlignes med VW XL1 som klarer 0,2 l/mil kun ved bruk av diesel: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car

Bilen skal vel kunne leases for ca 6000 kr/mnd, altså koster den ca det samme som en Model S. Jeg vet hva jeg ville valgt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på torsdag 12. mai 2016, klokken 22:13

Prius gjenvinner 10% av bremseenergien, haha denne bilen er en stor vits. Er det en bil jeg "hater" så er det denne. Tung og treg og et hybridkonsept det oser fossil av.

Vil tro at Prius gjenvinner snarere 80% av bremseenergien enn 10%. Med bare 10% ville ikke Prius være i nærheten av å ha så lavt forbruk som den har.

Bilen som her omtales, er jo totalt ubrukelig til daglig bruk og oppgitt forbruk i forhold til Mirai er bare hypotetisk. Kondensatorer i stedet for batteri kan gjerne forskes på, men alle komponentene i Mirai (batteri,brenselscelle,elmotor) etc er nærmest state of the art og har høy virkningsgrad og lave tap. Ellers er Mirai-konseptet fullstendig ubrukbart.

stefse

Grunnen til at prius har lavt forbruk er at den har liten bensinmotor. Resten tar den inn på en litt utvidet start/stopp funksjonalitet som  lar deg trille litt elektrisk i 0-10 km/t.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bkv

Jeg kjøpte en brukt Prius Exeutive for noen uker siden. Kravene var bensinmotor, automatgir, familiestørrelse ,2012 eller nyere og en makspris. Med disse kravene dukket det opp svært mange Priuser. Jeg stiller meg heller likegyldig til hybridteknologien i den, men er fornøyd med at ligger godt an når det gjelder bensinforbruk og jeg vet jo at teknologien nå er velprøvd. Det er ikke drømmebilen, men jeg forstår heller ikke hvorfor noen har slik antipati overfor Priusen
Mitsubishi i-Miev 2012.

Mippen

#6
Kult konsept, men jeg tenker hvorfor det skal være vanskelig når det kan være lett? Kondensatorer, hydrogentank, brenselcelle mm... På en elbil trenger det ikke å være mer enn en elmotor og et batteri for å drive bilen. Størrelsen på batteriene blir mindre mens energi innholdet øker. Hvorfor bruke hydrogen og ikke et batteri i stedet for? Med motorer som bremser i stedet for vanlige bremser, og super kondensatorer på en ren elbil må være en enklere og bedre løsning? Kondensatorene kan hjelpe til under akselrasjon, og en super effektiv elmotor drevet av et batteri kan drive bilen framover med minimal effektbruk for å sikre lang rekkevidde i motorvei hastighet. Alt satt sammen på samme måten som i denne konseptbilen, bare at man bruker et batteri i stedet for hydrogen. Med kombinasjon batteri og super kondensatorer skal man i teorien klare seg med et mindre batteri for å sikre lang rekkevidde og god nok ytelse.
Fremtiden er elektrisk.

bosonic

Det var dette jeg ville få en diskusjon på, Mippen, helt enig med dine betraktninger.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

stefse

En biltur koster så mye i form av energi. Den energien må man ha med ombord for å klare å gjennomføre turen enten man velger batteristrøm eller brennstoff som energikilde.
Kondensatorer er bare et hurtigbuffer som gjør at effektområdet kan utvides uten å påføre batteriet store utladingstrømmer.
Range ekstendere på biler med elektrisk drivlinje er et viktig steg i å effektivisere energiforbruket i global sammenheng. Ikke alle kan ha Tesla size batterier i bilen sin, men jeg er enig i at ren elektrisk drift er det mest effektive.

Når det gjelder Priusen kan den sikkert være en funksjonell og driftsikker bil, men den er idag lite interessant teknologisk sett.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Interessant konsept. Flott bil. Skeptisk til forretningsideen som vil gi firmaet store finansielle kostnader på varelager i form av en bil pool som så leases ut.

Ideen med en langsom energikilde koblet mot en raskt energikilde luftet jeg for noen år siden, men da med det radioaktive materiale Thorium som energiprodusent, og Litium batteri som buffer. Det kunne blitt et kjøretøy som aldri trengte drivstoff fylling.

Skulle ønske bilen ble tilgjengelig som ren elbil som en kunne kjøpe, og gjerne med 1 hjul mindre slik at den forble bomfri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. mai 2016, klokken 07:57
Ideen med en langsom energikilde koblet mot en raskt energikilde luftet jeg for noen år siden, men da med det radioaktive materiale Thorium som energiprodusent, og Litium batteri som buffer. Det kunne blitt et kjøretøy som aldri trengte drivstoff fylling.


En bil som kjører rundt med radioaktive materialer ombord, er nok helt uspiselig for miljøforkjempere og den jevne bilist.
Lær av Spetalen, han vet hvordan man tjener penger på miljøargumenter ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

TorC

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. mai 2016, klokken 07:57

Ideen med en langsom energikilde koblet mot en raskt energikilde luftet jeg for noen år siden, men da med det radioaktive materiale Thorium som energiprodusent, og Litium batteri som buffer. Det kunne blitt et kjøretøy som aldri trengte drivstoff fylling.


Tenk deg "litt" om her nå. Folk går agurk og evakuerer halve byen bare en tulling leker seg med en røykvarsler (den har bittelitt radioaktivt stoff i seg) som han i Sverige som er tatt for annen gang. Eller det er litt vannsøl ved Kjeller. Eller nå siste hyl og skrik i Tromsø fordi en atomdrevet ubåt var innom dem noen timer. Og du tror at myndighetene ville tillatt at folk kjører rundt i biler med en reaktor og Thorium?

Er du spik spenna gær``n?

Denne videoen forklarer godt hvorfor det ikke er aktuelt:


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Og folk går til røntgen på sykehus og hos tannlege uten å blunke. De aner ikke hva de får av doser, ellers hadde de ikke kommet som han sa bror min som var røntgen lege......
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA