Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva kommer i del 2 av TM3 presentasjon?

Startet av DagfinnN, tirsdag 20. september 2016, klokken 13:40

« forrige - neste »

DagfinnN

Jeg er i tvil.
Hvorfor selge med S85D og kjøpe X90D? Har prøvekjørt modell X og er ikke overbevist.
Argumenter for:
1. Innbyttepris. Etter sjekk på Finn.no ser det ut til at jeg kan få tilbake omtrent det samme som jeg kjøpte S for. Har AP, panoramatak, nextgen seter og metallic lakk, har vinterdekk. Har kostet på sykkelstativ (hengerfeste24) og har takstativ. Betalte 720 k i november 15 og har kjørt 15k. Hvor lenge vil dette vare?
2. Har ikke luftfjæring og S er litt lav. Kan dunke nede på skarpe fartsdumper og det er litt problem, men ikke uoverkommelig på hytteinnkjøringen. Går greit, men må være svært forsiktig. Deilig med opp til 22 cm bakkeklaring med luftfjæringen i X
3. S har stort bagasjerom, men det litt lavt under taket mot slutten av bilen der kofferter må ligge.
4. Har ikke hatt noe problem med bilen fortsett fra litt kjølig trekk mot beina av og til. Er det samme problemet på X? Blir det mer eller mindre problem med X?
5. Mye større frunk
6. Herlig frontrute
7. Flotte vingedører men delte meninger om det.
8. Vil den holde seg bedre i pris??
9. Flott midtkonsoll og lagringsplass i frontdører
10. Lov å trekke henger
11. Justerbare bakseter

Argumenter mot:
1. Andre seterad kan ikke legges ned. Har sett på 6 seteren.
Pga. seterad nr.3 er det høgt innløftingsgulv i bagasjerom. Kanskje har 5 seter lavere gulv og dermed større bagasjerom?
2. Ingen mulighet for å feste noe på taket.
3. Selv med 90 KW/H batteri blir det nok noe kortere rekkevidde.
4. Noe svakere akselrasjon, ikke så veldig avgjørende egentlig
5. Ligger ikke like godt å vegen - tror jeg
6. Bilen er bredere = enda vanskeligere i trang garasje m.m
7. Bagasjerom bak er smalere så det ut til.

Tror jeg må ut med ca 250 k i mellomlegg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert mange som har meninger her :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Jeg solgte min 85D fra mai 2015 for evt å kjøpe X. Tror det er en bedre konstruert bil. Dørhåndtakene til S er notorisk upålitelige. Mye feil på NextGen setene. Takluken er og ett problemområde. Og jeg liker oversikten man får i trafikken ved å sitte høyt, og lettere inn og ut. Men ja, man mister rekkevidde, og ikke så pen eller sportslig bil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mr.rs4

Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. juli 2016, klokken 18:26
Jeg er i tvil.
Hvorfor selge med S85D og kjøpe X90D? Har prøvekjørt modell X og er ikke overbevist.
Argumenter for:
1. Innbyttepris. Etter sjekk på Finn.no ser det ut til at jeg kan få tilbake omtrent det samme som jeg kjøpte S for. Har AP, panoramatak, nextgen seter og metallic lakk, har vinterdekk. Har kostet på sykkelstativ (hengerfeste24) og har takstativ. Betalte 720 k i november 15 og har kjørt 15k. Hvor lenge vil dette vare?
2. Har ikke luftfjæring og S er litt lav. Kan dunke nede på skarpe fartsdumper og det er litt problem, men ikke uoverkommelig på hytteinnkjøringen. Går greit, men må være svært forsiktig. Deilig med opp til 22 cm bakkeklaring med luftfjæringen i X
3. S har stort bagasjerom, men det litt lavt under taket mot slutten av bilen der kofferter må ligge.
4. Har ikke hatt noe problem med bilen fortsett fra litt kjølig trekk mot beina av og til. Er det samme problemet på X? Blir det mer eller mindre problem med X?
5. Mye større frunk
6. Herlig frontrute
7. Flotte vingedører men delte meninger om det.
8. Vil den holde seg bedre i pris??
9. Flott midtkonsoll og lagringsplass i frontdører
10. Lov å trekke henger
11. Justerbare bakseter

Argumenter mot:
1. Andre seterad kan ikke legges ned. Har sett på 6 seteren.
Pga. seterad nr.3 er det høgt innløftingsgulv i bagasjerom. Kanskje har 5 seter lavere gulv og dermed større bagasjerom?
2. Ingen mulighet for å feste noe på taket.
3. Selv med 90 KW/H batteri blir det nok noe kortere rekkevidde.
4. Noe svakere akselrasjon, ikke så veldig avgjørende egentlig
5. Ligger ikke like godt å vegen - tror jeg
6. Bilen er bredere = enda vanskeligere i trang garasje m.m
7. Bagasjerom bak er smalere så det ut til.

Tror jeg må ut med ca 250 k i mellomlegg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert mange som har meninger her :)
250 K i mellom???
Jeg har P85D, betalte 865 K og alt utstyr, utenom 7seter. Har og lurt litt på Model X, men da P90DL. Men allerede lagt det ifra meg da den koster 1,3 M. Da må jeg ut med minst 500 K. Som jeg synest blir for mye.

"Tror jeg må ut med ca 250 k i mellomlegg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert mange som har meninger her "

Får se hva brukt prisene blir på TMXP90DL og hva jeg kan får for min TMSP85D om ca 1år eller noe.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. juli 2016, klokken 19:08
Jeg solgte min 85D fra mai 2015 for evt å kjøpe X. Tror det er en bedre konstruert bil. Dørhåndtakene til S er notorisk upålitelige. Mye feil på NextGen setene. Takluken er og ett problemområde. Og jeg liker oversikten man får i trafikken ved å sitte høyt, og lettere inn og ut. Men ja, man mister rekkevidde, og ikke så pen eller sportslig bil.

Veldig mye nytt på X som de ikke har tester før. S er en langt mer gjennomtestet modell nå.
I tester jeg ser av X virker håndtakene mer upålitelige. Man må trykke på rett sted, de er veldig lange og virker nesten mer avansert enn S håndtakene. Minus motoren som sender håndtak ut.

Dørene virker komplekse og er en større bekymring ift vinter og levetid enn takluken. Og åpner man bagasjeluken på X med en fwd åpen på vinter eller o kraftig regn kan man risikere at vann eller snø fyker inn i baksetet.

Selv avventer jeg noen titusener fler X produsert samt vintertesting. Neste vår tipper jeg nok ene eller andre veien.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

Altfor dyrt for å sitte noen centimeter høyere, ikke sant? Resten er likt, praktisk talt. Spar pengene.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Bjoris

Mange funderer nok på dette om dagen, meg inkludert. Vi har ny S på vei til Norge, bestilt i Nov 15 så tenkte ikke på X da, men så stakk jeg innom lanseringen, dummeste jeg har gjort:)

Viktigst for oss er hengerfeste og større plass i baksete, 13 åringen tar nesten i taket allerede. Men vi får se hva det blir til, størrelsen trekker ned. S er allerede litt for bred så det er synd X var blitt enda større...

Rekkevidden blir nok vesentlig kortere, men det er nok verst i høy fart. Det er fortsatt en joker hvor mye ekstra strøm den større kupeen vil bruke om vinteren...

Det er en god del ting som er bedre med X, men jeg tror nok den vil by på mer feil nå i starten iallefall

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

DagfinnN


"Tror jeg må ut med ca 250 k i mellomlegg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert mange som har meninger her "

Får se hva brukt prisene blir på TMXP90DL og hva jeg kan får for min TMSP85D om ca 1år eller noe.

250 i mellomlegg, ja. Jeg har konfigurert X til 930 K - da fant jeg ikke vinterdekk som jeg regner med koster ca 25 K. Ja, ca 250 i mellomlegg. P er ikke aktuelt for meg.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

mr.rs4

Ok, men hvordan er forholdet i mellom en TMSP85D og en TMXP90DL neste år?
Det jeg lurer på er hva må jeg ut med i mellom?

Min TMSP85D vil bli ca kjørt maks 40k km til neste år, og holdes over igjenomsnittet bra.
Ser for meg at TMXP90DL er kjørt maks 20k km da, med så og si alt utstyr(6 seter).
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

THE

Eneste grunnen for meg til å velge X framfor S må bli hengerfeste. Kunne tenkt meg en X hvis jeg kunne hatt takboks/skistativ på taket, og det hadde vært større batteri en 90 kWh. Årsaken til at jeg mener 90 kWh er for lite er at rekkevidden med tilhenger/campingvogn på slep blir for kort til å erstatte dieselbilen 100%. Hvis både S og X hadde hatt mulighet til å trekke tilhenger hadde jeg aldri vurdert X, men valgt S i stedet. Nå synes jeg både S og X er alt for dyre uansett, og derfor blir det nok diesel på langkjøring noen år til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joachim@sancon.no

Jeg vurderte det samme. Oppgradering fra 85d til X90 ville koste 250 høvdinger. Eneste argument for jeg hadde var ny bil med hengerfeste. Mot var ganske mange. mye penger, lavt under taket i garasjen. FWD blir garantert problemer en eller annen gang.

Løsningen for oss ble en Renault Kangoo ZE vare med hengerfeste som nummer 2 bil. Fant en rimelig 2014 på Finn.no med 1850km på telleren som vi signerte på i dag. Kostnad 145000 inkl levering Trondheim.

Langtur med henger for oss er 18km til dynga. Vi trenger 2 biler, og diesel brakka som har gått 6000km på 2 år, går nå ut på Finn.no.


RonnyØ

Vurderer dette selv, dog har ingen bil nu.. Står mellom en lett brukt Model S P85D/P90D og en ny X 90D.

Mye for og imot, men elsker råskapen i sprekeste Sn. Og digger utseende og innvendig plass på X. Luksusproblem kanskje
Husqvarna Automower 320

DagfinnN

Sitat fra: THE på mandag 25. juli 2016, klokken 01:33
Eneste grunnen for meg til å velge X framfor S må bli hengerfeste. Kunne tenkt meg en X hvis jeg kunne hatt takboks/skistativ på taket, og det hadde vært større batteri en 90 kWh. Årsaken til at jeg mener 90 kWh er for lite er at rekkevidden med tilhenger/campingvogn på slep blir for kort til å erstatte dieselbilen 100%. Hvis både S og X hadde hatt mulighet til å trekke tilhenger hadde jeg aldri vurdert X, men valgt S i stedet. Nå synes jeg både S og X er alt for dyre uansett, og derfor blir det nok disel på langkjøring noen år til.
Vi har en Subaru Outback med hengerfeste. Så hengerfeste er ikke noe argument for oss. Jeg bruker Subaruen mest til å trekke henger med ved i skogen/på jorder. Kona lurer på om jeg vil gjøre det samme med modell X. Men å kjøre en bil til 1 mille ut på jorder og trekke henger med ved og sprute bilen full av gjørme blir for ille selv for meg.
Jeg tror at jeg velger å ha is magen og se det an utover høsten og vinteren.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

john

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juli 2016, klokken 21:26
Vi har en Subaru Outback med hengerfeste. Så hengerfeste er ikke noe argument for oss. Jeg bruker Subaruen mest til å trekke henger med ved i skogen/på jorder. Kona lurer på om jeg vil gjøre det samme med modell X. Men å kjøre en bil til 1 mille ut på jorder og trekke henger med ved og sprute bilen full av gjørme blir for ille selv for meg.
Jeg tror at jeg velger å ha is magen og se det an utover høsten og vinteren.

Skal ikke se bort i fra at TMX også sliter med fremkommelighet utpå jordet. 2400kg synker lettere nedi om det er gjørmete f.eks. En lett Subaru er nok mer kurant til den jobben



Sent from my iPad using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA