Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf 30 Kwh som førstebil - Tips og triks?

Startet av Mippen, søndag 10. juli 2016, klokken 23:04

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: automat på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:30
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 20:53


Det er jeg også ute etter å forklare, men jeg prøver også å si at jeg føler mange kjøper ladbar hybrid på feil grunnlag. Kjører du lite er det for eksempel ikke vits å bruke penger på en Ladbar hybrid siden du kan få en elbil som dekker de samme behovene rimeligere, ikke minst med rimeligere vedlikehold. Kjører du mye på langtur bruker en Ladbar hybrid mer drivstoff enn en tilsvarende bil uten batteri og el-motor. Folk blir lurt av reklame og media som sier "forbruk på 0,2 liter pr mil..." "elbil med bensinmotor" for å ta noen eksempel. Ladbar hybrid passer for de som kjører mest i by i hverdagen, men som kjører maks et par time til hytten hver helg hver vei. For de som kjører mye jevnt over sparer man lite eller ingen ting på å kjøre ladbar hybrid siden forbruket går opp når batteriet går tomt. Ikke minst viser det seg at ladbare hybrider omtrent kjøres utelukkende på strøm om vinteren når det er som kaldest. Det er spesielt om vinteren forurensingen er mest merkbar.

Media og bilprodusenter får folk til å velge hybrid fordi de mener det er best, men i realiteten er det ikke best for mange. Det er best for noen...

Mange synes nok at dagens elbiler (utenom Tesla) er for små til å kunne fungere som eneste bil, selv om de skulle ha rekkevidde nok. Og MB B-klasse, som har best plass, har jo diskvalifisert seg, ved ikke å ha hurtiglading.


Du får E-NV200 med 7 seter ;) Kanskje ikke den mest spennende bilen, men praktisk er den. Man trenger egentlig ikke å kjøre rundt i en stor bil hver dag. Det er utrolig mange smarte løsninger. Man kan bruke takboks, det går an å få kjøpe "ryggsekk" til bilen. En "liten" e-golf kan faktisk frakte ganske mye hvis den pakkes riktig. Enig i at Mercedes har gjort et merkelig valg med sin B-klasse. Kanskje det signaliserer hvor liten tro Mercedes har på elbiler?

Ellers er dette spennende å lese fra TØI.
Sitat...Gjennomsnittslengden på en reise i 2013/14 er 14,5 km og varigheten 24 minutter. En gjennomsnittsperson fra 13 år og eldre reiser 47,2 km pr. dag og bruker 78 minutter. Både reiselengde og reisetid er lengre i 2013/14 enn i 2009. Sammenlikner vi med begynnelsen av 90-tallet, har både daglig reiselengde og reisetid økt, fra 32,0 til 47,2 km og fra 60 til 78 minutter.
De aller fleste av de daglige reisene er korte, 39 prosent er under tre km, mens 28 prosent er 10 km eller lengre....

SitatI 2013/14 foretok befolkningen på 13 år og eldre 1,5 lange reiser i gjennomsnitt pr.
måned.1 Det er litt lavere enn i 2009. Mer enn halvparten av befolkningen har hatt en lang reise siste måned. En tredjedel har 1-2 slike reiser pr. måned, mens sju prosent har foretatt fem eller flere lange reiser.


Gjennomsnitts nordmannen reiser altså på langtur 1,5 ganger pr måned, og gjennomsnittlig reiselengde pr. dag er 47,2 km. Mange ville ut i fra de tallene klare seg med en bil uten "støttehjul". De som kjøper PHEV og ikke kjører mer enn dette, og som kjører på strøm gjør ikke noe galt. Poenget er at de ville kanskje ha klart seg fint med en vanlig elbil i stedet hvis ikke ulempen blir for stor 1,5 ganger i måneden.
Fremtiden er elektrisk.

KjellG

Tell antall biler med hengerfeste. Det er minst 50%.

Hvor mange elbiler har hengerfeste?

Beckern

Sitat fra: KjellG på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:17
Tell antall biler med hengerfeste. Det er minst 50%.

Hvor mange elbiler har hengerfeste?

Tell heller antall biler med henger.

automat

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:54


Du får E-NV200 med 7 seter ;) Kanskje ikke den mest spennende bilen, men praktisk er den. Man trenger egentlig ikke å kjøre rundt i en stor bil hver dag. Det er utrolig mange smarte løsninger. Man kan bruke takboks, det går an å få kjøpe "ryggsekk" til bilen. En "liten" e-golf kan faktisk frakte ganske mye hvis den pakkes riktig. Enig i at Mercedes har gjort et merkelig valg med sin B-klasse. Kanskje det signaliserer hvor liten tro Mercedes har på elbiler?


Mange rynker nok på nesa av en kassebil med seter i. Husk at det ikke bare er rasjonelle vurderinger som ligger til grunn for folks bilkjøp.

De aller fleste vil også syns rekkevidden er for dårlig å dra på tur med. 20-30 min ladepause for hver time man har kjørt er for spesielt interesserte. Vel å merke hvis man finner en ledig og fungerende hurtiglader.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mippen

Sitat fra: automat på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:33
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:54


Du får E-NV200 med 7 seter ;) Kanskje ikke den mest spennende bilen, men praktisk er den. Man trenger egentlig ikke å kjøre rundt i en stor bil hver dag. Det er utrolig mange smarte løsninger. Man kan bruke takboks, det går an å få kjøpe "ryggsekk" til bilen. En "liten" e-golf kan faktisk frakte ganske mye hvis den pakkes riktig. Enig i at Mercedes har gjort et merkelig valg med sin B-klasse. Kanskje det signaliserer hvor liten tro Mercedes har på elbiler?


Mange rynker nok på nesa av en kassebil med seter i. Husk at det ikke bare er rasjonelle vurderinger som ligger til grunn for folks bilkjøp.

De aller fleste vil også syns rekkevidden er for dårlig å dra på tur med. 20-30 min ladepause for hver time man har kjørt er for spesielt interesserte. Vel å merke hvis man finner en ledig og fungerende hurtiglader.

Det er ikke alle som kan ta seg råd til å tenke utseende framfor funksjon. ;)
Fremtiden er elektrisk.


Panduck

24kWh LEAF, eGolf, eUp, Zoe, i3 etc, de har rett og slett for kort rekkevidde til at enkelte langturer blir overkommelige for en del. Min LEAF skal snart selges. Hadde jeg hatt en 30kWh LEAF, ville jeg ikke vurdert å selge den.

Hvor mange sittet på gjerdet og venter på neste eGolf? neste Zoe? For ikke å snakke om neste i3?

30kWh LEAF selger veldig bra. KIA selger vel det de klarer å levere av SoulEV. Hvem kjøper i3 når, vel vitende om at en KRAFTIG forbedring er rett rundt hjørnet? Det er ikke rart at elbilsalget går litt ned i en slik periode.

Joda, det vil "alltid komme noe bedre". Men bilene som kommer nå (pluss LEAF som allerede er her), vil klare "helgekravet" som mange har på en helt annen måte.

LEAF'en klarer jeg ikke kjøre til hytta om vinteren uten sikkelig rekkeviddeangst. BMW i3 blir nok vår neste bil. 20 minutter i Lillehammer, og den tar oss enkelt til hytta. Det vil bli en bil vi kan ha til den ikke er kjørbar lengre.

elektrolux

#22
Tror grunnen til at Ladbare hybrider selger bedre enn elbiler er politikere som lar seg styre av megakonsern som VW, Mercedes og BMW.

Hybridbiler gis urimelige avgiftslettelser og framstår for bilkjøper som miljøvennlige og rimelige i forhold til rene Elbiler.

Hadde fossilt drivstoff hatt riktig pris, ( Ca 50 kr / liter ) ville disse hybridene vært miljøvennlige, men i dag er det enklere å bare fylle litt drivstoff i ny og ne enn å lade for hver 30-50 km.

En annen ting er BMW sin REX. Den har kun 9 liters bensintank og 100++ km elektrisk rekkevidde. Samme data som Renault Kangoo sin 2002 REX modell hadde. Renault sin fikk EL skilt og EL fordeler, mens BMW REX gjør det ikke. Her mener jeg systemet bør endres tilbake til slik det var for 14 år siden.

Såvidt meg bekjent nyter fremdeles Hydrogenbiler muligheten til å ha inntil 10l fossilt drivstoff rekkeviddeforlenger med seg, og forstår ikke hvorfor dette er fjernet fra Elbiler, og når det eventuelt ble fjernet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Tror at mange sitter på elbilgjerdet nå, i påvente av spådd utvikling neste 1-2 år.
Markedet for dagens elbiltilbud begynner å ebbe ut. (kia, golf, leaf)
Ladehybridtilbudet eksploderer, og innbefatter til og med SUV'er,  noe rene elbiler ikke er innenfor enda.

Hvis noe er merkelig synes jeg det er at rene elbiler ikke faller mer i andel enn 1.4 prosentpoeng fra april 2015 ned til 14.1 og over 4 pp fra mars 2016.
(Mars 2015 var vi faktisk oppe i 23.9%)

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-mars-article578-396.html

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ohowl

Sitat fra: Panduck på torsdag 05. mai 2016, klokken 11:00
24kWh LEAF, eGolf, eUp, Zoe, i3 etc, de har rett og slett for kort rekkevidde til at enkelte langturer blir overkommelige for en del. Min LEAF skal snart selges. Hadde jeg hatt en 30kWh LEAF, ville jeg ikke vurdert å selge den.

Hvor mange sittet på gjerdet og venter på neste eGolf? neste Zoe? For ikke å snakke om neste i3?

30kWh LEAF selger veldig bra. KIA selger vel det de klarer å levere av SoulEV. Hvem kjøper i3 når, vel vitende om at en KRAFTIG forbedring er rett rundt hjørnet? Det er ikke rart at elbilsalget går litt ned i en slik periode.

Joda, det vil "alltid komme noe bedre". Men bilene som kommer nå (pluss LEAF som allerede er her), vil klare "helgekravet" som mange har på en helt annen måte.

LEAF'en klarer jeg ikke kjøre til hytta om vinteren uten sikkelig rekkeviddeangst. BMW i3 blir nok vår neste bil. 20 minutter i Lillehammer, og den tar oss enkelt til hytta. Det vil bli en bil vi kan ha til den ikke er kjørbar lengre.

Situasjonen her vil jo endre seg veldig etterhvert som flere lokasjoner får flere ladere og det blir mindre mellomrom mellom ladestedene, så sånn sett synes jeg ikke oppgradering fra 24 til 30kWh virker som en veldig fornuftig investering, gitt hvor nært forestående begge disse tingene nå er. Hilsen en som har vært rimelig stressa i drittvær og kulde på E39 mellom Trondheim og Ålesund et par ganger i en 24kWh...
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Panduck

Sitat fra: ohowl på torsdag 05. mai 2016, klokken 12:10
Situasjonen her vil jo endre seg veldig etterhvert som flere lokasjoner får flere ladere og det blir mindre mellomrom mellom ladestedene, så sånn sett synes jeg ikke oppgradering fra 24 til 30kWh virker som en veldig fornuftig investering, gitt hvor nært forestående begge disse tingene nå er. Hilsen en som har vært rimelig stressa i drittvær og kulde på E39 mellom Trondheim og Ålesund et par ganger i en 24kWh...

Jeg har ingen tro på at det kommer hurtigladere mellom Lillehammer og hytta med det første. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kunne klart meg med 3kWh mer for å unngå en hurtiglading. En annen forskjell er ladehastinget. "gammel" 24kWh LEAF lader ikke raskt med Chademo. Nå har jeg ikke tenkt til å gå fra 24kWh til 30kWh, det spranget ville vært for lite, men jeg ville ikke gått for i3 dersom jeg allerede hadde 30kWh LEAF. Spranget blir fra 24kWh leaf til 33kWh i3, som igjen har lavere forbruk enn LEAF, og dermed være mer som enn 36kWh LEAF med tanke på rekkevidde.

i3 vil være en bil jeg ikke vil ha noe problem å ta med på tur til Stockholm. Jeg vet det går med 24kWh LEAF, men det vil rett og slett ta for lang tid. Med 30kWh LEAF ville det vært noe helt annet. Men jeg har ikke det.

Og med tanke på hva som selger. Husk at for en del vil det ikke være å bytte ut en ting med noe annet, men å ikke kjøpe "gammel i3" nå, når ny i3 er rett rundt hjørnet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA