Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seiling?

Startet av Kristiansa, tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

Kristiansa

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en e-UP, og det står egentlig mellom å kjøpe ny eller brukt.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på ved kjøp av bruktbil? Jeg har f.eks. sett på en 2014-modell som har gått ca. 10-15 000 km. Da skal det jo være en del garantier igjen enda (3 års nybil og 5 års batteri).

Har det skjedd noen spesielle endringer siden 2014? Jeg har søkt litt på forumet og kommet frem til denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18536.0.html

Er det bare manglende knapp for vindusheis passasjervindu på førersiden som er forskjellen mellom 2014 og 2015? Har det eventuelt skjedd noe frem til 2016?

Veldig takknemlig for svar.

mvh

Elmo

Jeg vil vel si det viktigste er å passe på at bilen har DAB radio. Det ble standard på Norke biler ca 1/1-2014, men kan mangle på nyrere importbiler.
Ellers så syns jeg generelt at prisen de fleste krever (ønsker) for bruktbilene på finn er for høyt i forhold til nyprisen, så med mindre du får prutet på prisforlangende så hadde jeg heller kjøpt ny. Husk at du kan også prute på nybilpris.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bno

#2
Enig at DAB er sentralt å få med. Jeg har importert nylig en E-Up fra Tyskland 2015 mod. reg. første gang i Tyskland nov. 2014. Denne har ikke de nevnte to knapper på venstre dør for vindu men det betyr ikke noe. Ellers kommer det ny facelift rundt hjørnet og det betyr mulighet for å fremforhandle ny bilpris burde være gode. Prisene på brukt vill falle når det nå kommer flere konkurrenter på banen om litt. Men mest kommer bruktprisen på E-Up sikkert ned noe ift. facelift modellen. Om du skulle kjøpe en tyskimportert (med dab) pass på at du bør vurdere å ta møller modellen for dinitrol behandling. Det fra fabrikken er next to nothing.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kanutten

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. april 2016, klokken 23:27
...Ellers så syns jeg generelt at prisen de fleste krever (ønsker) for bruktbilene på finn er for høyt i forhold til nyprisen, så med mindre du får prutet på prisforlangende så hadde jeg heller kjøpt ny. Husk at du kan også prute på nybilpris.

Jeg har gjort samme observasjon. Både eUp og eGolf kan kjøpes nye (med samme utstyr) for mindre enn prisene som forlanges på brukte biler. Bruktimportert bil ville jeg personlig holdt meg unna pga garantier etc.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

bno

#4
Sitat fra: Kanutten på fredag 29. april 2016, klokken 08:36
Bruktimportert bil ville jeg personlig holdt meg unna pga garantier etc.
Min erfaring med import av VW / Audi i nesten 20 år er meget gode. Å ekskluderer pga. garantier vel tja....
Mindre relevant da bilene er skrudd sammen bra i dag. Når det gjelder elbil generelt er det enda mindre utsatt med 20 roterende deler sammenlignet med fossil bil med over 2000 roterende deler. Men pass altså på å få en Dinitrol understellsbehandling til ca. nok 4500,- Det gjør Møller med sine biler og de kaller det for Møller behandlingen.
Mye å hente på importbil. Litt vanskelig nå pga kurs og DAB i Tyskland betyr noe dyrere innkjøp. Men den jeg nå har kjøpt inkludert frakt til døra kjørt 1200 Km. er betydelig under brukt prisene i Norge. Betydelig.. Det er en myte som merkeforhandlere har bygget opp om garantier. Mye tull der for å skremme....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kanutten

Jeg skrev "personlig"... hva andre velger å gjøre er opp til dem :-) Selv opplever jeg det som mest gunstig å kjøpe bilene nye fra Møller.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

bno

#6
Sitat fra: Kanutten på fredag 29. april 2016, klokken 09:25
Jeg skrev "personlig"... hva andre velger å gjøre er opp til dem :-) Selv opplever jeg det som mest gunstig å kjøpe bilene nye fra Møller.

Jeg så den og det mente jeg at jeg tok hensyn til. Beklager om jeg har formulert meg slik at det oppfattes anderledes ;) Personlig opplever jeg det som mest gunstig å importere bil fra VW i Tyskland. Den siste sparte jeg titusener av kroner på på  ift. kjøp i Norge. Da er det fremdeles garanti på denne frem til November i år og bilen fremstår som splitter ny.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kanutten

Jeg tviler ikke på at man kan spare penger på bruktimport, ellers hadde det neppe vært så utbredt som det er.

Jeg har imidlertid alltid tenkt at de pengene man sparer ved kjøp, vil man tape igjen ved salg siden bruktimporterte biler generelt virker å være lavere priset enn de som er solgt nye i Norge?

Selv synes jeg også det er betryggende med 5 års garanti (og kanskje større velvilje hos forhandler). Sannsynligheten for at du får bruk for garantien er sikkert mindre for elbiler, men for min del gir det en ekstra trygghet.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

nortrahof

Mener at den vesentligste forskjell på "tidlige" E-UP og de nye er DAB-radioen. Den er det ikke noe umulighet å skifte ut dersom du får et "godt tilbud".
Det mest "plagsomme" er lysbryteren som ikke tenner lysene automatisk i tuneller - det er vel heller ikke på nye utgaver? Også denne kan skiftes ut for ca. NOK 300 (fra Kina).

Batteriet er ikke målbart svekket etter 2,5 år med E-UP og dette er vel den mest kostbare saken å gjøre noe med? Dessuten har VW 8-års garanti på det.

- En utmerket småbil som har vært temmelig feilfri - selv om jeg har en av de første i Norge. -Den er også "god på glatta" (med smale 155-piggdekk)!
Det gjør at Teslaen ofte "blir hjemme" når E-UPen har rekkevidde og plass nok! Derfor er det ikke rart at den holder seg godt i verdi som brukt!?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

bno

Sitat fra: nortrahof på fredag 29. april 2016, klokken 11:53
Det mest "plagsomme" er lysbryteren som ikke tenner lysene automatisk i tuneller - det er vel heller ikke på nye utgaver? Også denne kan skiftes ut for ca. NOK 300 (fra Kina).
Enig i det!
For NOK 300,- plug and pray? Hvor ?  :) Det jeg har fra en annen tråd er ca. NOK 800,- + mva / tollbehandling. Da er vi over en stor en.

Har fått meg E-Up som ventebil, men må si at jeg er positivt overrasket av denne bilen. Koser meg skikkelig. Er importert med alt "Norsk" utstyr.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: Kanutten på fredag 29. april 2016, klokken 11:01
Jeg har imidlertid alltid tenkt at de pengene man sparer ved kjøp, vil man tape igjen ved salg siden bruktimporterte biler generelt virker å være lavere priset enn de som er solgt nye i Norge?
Ikke en myte, men nesten. De VW bilene du ser under her på signaturen min er solgt med fortjeneste.

Sitat fra: Kanutten på fredag 29. april 2016, klokken 11:01
Selv synes jeg også det er betryggende med 5 års garanti (og kanskje større velvilje hos forhandler). Sannsynligheten for at du får bruk for garantien er sikkert mindre for elbiler, men for min del gir det en ekstra trygghet.
Kjempe velvilje hos forhandler vedr. service og oppfølging på VW. Bare god ord i si. Jeg kjøper bil med ca. halvt til 1 år gjenværende garanti så sikrer jeg meg at ting er OK. Har jeg blen en stund så tar jeg garanti utløpssjekk hos NAF.

Har aldri hatt problem som ikke produsent har ordnet opp i selv etter utløp av garanti noe avhengig av sak, men har på de årene jeg har holdt på med dette ikke vært noe å snakke om. Ikke minst sett i lys av innsparte bilutgifter.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

nortrahof

Sitat fra: bno på fredag 29. april 2016, klokken 14:10
For NOK 300,- plug and pray? Hvor ?  :) Det jeg har fra en annen tråd er ca. NOK 800,- + mva / tollbehandling. Da er vi over en stor en.

Jeg var kvikt ute og modifiserte alt våren 2014. Da var valutaen og prisene noe annet!
Jeg fikk delene rett hjem fra Kina i postkassen for under tollfritt beløp - den gang!
Skifte av bryteren og plassering av styringselektronikkboksen tok ca. 10 minutter.

Det skal visstnok være 2 forskjellige lysbrytere i E-UP? Pluggen skal være forskjellig.
Den gang var det bare en type - og lik med Golf.
Det er mulig denne passer?
http://www.ebay.com/itm/Auto-Head-Light-Headlight-Sensor-Chrome-Switch-For-VW-Golf-7-MK7-/231781638235?hash=item35f743205b:g:gNYAAOSwwE5WbCd1&vxp=mtr
Det er samme prinsipp som den jeg har - og koster < NOK 350 med frakt - så det er "rett i postkassen".

Måtte vise det til det lokale VW-verkstedet. De synes det var kjempegreit og samlet en del folk for å se på det!
- Imidlertid var det "en løsning" som måtte gå utenfor VAG-kjeden da de kun har lov til å montere originaldeler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

bno

Sitat fra: nortrahof på lørdag 30. april 2016, klokken 11:57
Det skal visstnok være 2 forskjellige lysbrytere i E-UP? Pluggen skal være forskjellig.
Den gang var det bare en type - og lik med Golf. Det er mulig denne passer?

OK takk skal du ha for info og link. Har forstått det dithen at det er 2 plugger ja en 10 pin og en 17 pin.
Jeg får sjekke hvilken plugg jeg har bak bryteren. Den du har elnket til ser ut som en 10 pin plugg?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kristiansa

Tusen takk for gode svar. Da har jeg blitt en e-up-eier. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA