Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av Caspar, tirsdag 15. november 2011, klokken 12:53

« forrige - neste »

Rav4_EV

Dere trenger ikke å kaste bort tiden!

Signalene er RS485, 10400 BAUD.


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hma

@Rav4_EV: Flott å se at du er her og kan bidra! :)

At signalene er RS485 er jo kjent, det står i koblingsskjemaet side 13.

Ut i fra det jeg vet, beskriver standarden RS485 kun det elektriske grensesnittet, og ikke noe om hvordan datastrømmen kodes eller hvilken kommunikasjonsprotokoll som benyttes. (rett meg om jeg tar feil).

På signalkabelen mellom BMS og lader er vi altså i stand til å klokke ut bit-strømmen (slik som Lynet har demonstrert i vedlagte kurver). Men vi vet ikke noe om hvilke rådata som er kodet inn, det vil si; hva representerer logisk 1 og logisk 0.
Vi kjenner heller ikke til hvilke instruksjonssett et gitt datamønster er tiltenkt.
Det må også fastsettes om BMS og lader utveksler en- eller toveiskommunikasjon.

Slik jeg ser det er det 3 måter å lage en alternativ lader som snakker med Think BMS:

Alt 1. Lag en dum slavekrets som kjenner igjen ulike forhåndsprogrammerte bitmønster fra BMS (basert på våre trace), og som genererer ulike operasjoner, f.eks "10A lading på" , til laderen. Dette er trolig  kun mulig dersom det foreligger enveiskommunikasjon fra BMS til lader.

Alt 2. Avgjør hvilken datakoding som som går mellom BMS og lader (via RS485) og forsøk å forstå betydningen av den proprietære protokollen. Denne implementeres så i et nytt kommunikasjonskort.

Alt 3. Kopiere/hacke ut programmet som er på kommunikasjonskortet (fra microprosessoren) og implementere dette i et nytt kort (f.eks fra en Clio-lader).


Noen kommentarer eller forslag?


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA