Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av El1, lørdag 23. april 2016, klokken 21:50

« forrige - neste »

Ole Irgens

Sitat fra: El1 på lørdag 05. mars 2016, klokken 00:39
Etter å ha slitt med kalde bein I leaf'n, pga dårlig varme og enda dårligere luftstrøm, har jeg endelig funnet min løsning. Jeg kjører bil i sokkelesten og har nå lagt inn gulvvarme.

Det er mulig de gamle Leafene hadde dårlig varmeapparat, men min nye Leaf 2016-modell er i alle fall så varm at jeg stort sett må sette den på 20 grader eller mindre så det ikke skal bli badstu i bilen. Og da er det minusgrader ute.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

ironduke

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:46
Sitat fra: El1 på lørdag 05. mars 2016, klokken 00:39
Etter å ha slitt med kalde bein I leaf'n, pga dårlig varme og enda dårligere luftstrøm, har jeg endelig funnet min løsning. Jeg kjører bil i sokkelesten og har nå lagt inn gulvvarme.

Det er mulig de gamle Leafene hadde dårlig varmeapparat, men min nye Leaf 2016-modell er i alle fall så varm at jeg stort sett må sette den på 20 grader eller mindre så det ikke skal bli badstu i bilen. Og da er det minusgrader ute.

mvh

Ole Irgens

Har faktisk kjørt min på 18 grader på langturer nå, og syns varmen er helt fin om man har på seg jakke :-) I fossilbilen lå jeg som regel alltid på 21-22 grader.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Mazzbot

Jeg er nesten alltid kald på beina , går jo med joggesko og ankelsokker , kanskje det er grunnen ? Varmeanlegget er veldig bra sytes jeg bortsett fra på beina der jeg aldri blir varm .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

El1

Kom deg på Biltema Mazzbot, vipp av deg joggeskoa og nyt turen med varme bein!

leafnor

Prøvde dette i dag, og naturligvis så virker det. Dog beholdt skoene på, men det ble lunere.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

skysurfer

Jeg har sokker med varmekabel i som jeg kjøpte fra Jula for en stund tilbake, men har aldri hatt behov for de i leafen. Måtte vært hvis jeg skulle skru av varmen helt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Øyst1

Har en 30kWh Nordic bronse. Jeg sliter også med kalde ben.
Kjører varmen på 22 grader, men lite effekt.
Bilen er flunk ny, hatt den i 3 dager.
Har prøvd å skru opp på 25 grader og, men lite effekt.

Kjører dog med eco , så skal prøve å skru av denne.

Men at bilen er varm, er i mitt tilfelle virkelig langt fra sannheten.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

leafnor

Brukte trikset sist lørdag. Var plutselig slapsføre milevis ned fra Tydal og -1 på veg hjem fra hytta. Hadde behov for all strøm til fremdrift, så lite varme på.
Etter kjøreturen sjekket forbruk  på Carwings, 11 wh/km, som tilsier ca snitt 700W, og kalde ben hadde jeg ikke. 20 grader på innstilt varme, og lav temp stilt inn på varmekretsen med "Varmeinovasjonen". http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg377569.html#msg377569

Sett litt på fotbrønnen, og tror det er litt varmetap rundt gjennomføring av rattstamme/kryss. Kjøpt meg selvklebende isolasjonstape jeg skal isolere ekstra med på det bare metallet som er å se der. Også tape på selve rattaksel, den leder "kulde" også. Alle monner drar.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på torsdag 28. april 2016, klokken 15:47
Har en 30kWh Nordic bronse. Jeg sliter også med kalde ben.
Kjører varmen på 22 grader, men lite effekt.
Bilen er flunk ny, hatt den i 3 dager.
Har prøvd å skru opp på 25 grader og, men lite effekt.

Kjører dog med eco , så skal prøve å skru av denne.

Men at bilen er varm, er i mitt tilfelle virkelig langt fra sannheten.

Ved ECO innstilling har varmeapparatet lavere effekt ja.

Ole Irgens

Sitat fra: Øystein K på torsdag 28. april 2016, klokken 15:47
Har en 30kWh Nordic bronse. Jeg sliter også med kalde ben.
Kjører varmen på 22 grader, men lite effekt.
Bilen er flunk ny, hatt den i 3 dager.
Har prøvd å skru opp på 25 grader og, men lite effekt.

Kjører dog med eco , så skal prøve å skru av denne.

Men at bilen er varm, er i mitt tilfelle virkelig langt fra sannheten.

Det er fordi du kjører med Eco. Og det skjønner jeg ikke vitsen med. Du får kanskje tynt 10 km ekstra ut av bilen, og for den fattige milens skyld skal du fryse og kjøre en sirupstreig bil?

Leafen er god og varm - i alle fall 2016-modellen med varmepumpe (og uten eco-knapp trykket inn).

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Olee

Merker dere forskjell på varmen ved bruk av ECO? Min er fortsatt god og varm i ECO, og drar lett 4,5kW når det er kaldt!

leafnor

Sitat fra: Olee på mandag 02. mai 2016, klokken 19:43
Merker dere forskjell på varmen ved bruk av ECO? Min er fortsatt god og varm i ECO, og drar lett 4,5kW når det er kaldt!
Samme her, om den er i ECO spiller ingen rolle. Drar lett opp mot 5 kW om det kreves. (2012 modell)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: leafnor på mandag 02. mai 2016, klokken 22:13
Drar lett opp mot 5 kW om det kreves. (2012 modell)
Min er varm nok, men selv i 18 minus (kaldeste jeg har opplevd) trekker ikke min 2014 Acenta mer enn 3.5 KW.  Kanskje jeg har defekt varmeelement og det kun er VP som gir varme? Men da burde vel ikke bilen blitt varm i 18 minus?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 02. mai 2016, klokken 22:45
Sitat fra: leafnor på mandag 02. mai 2016, klokken 22:13
Drar lett opp mot 5 kW om det kreves. (2012 modell)
Min er varm nok, men selv i 18 minus (kaldeste jeg har opplevd) trekker ikke min 2014 Acenta mer enn 3.5 KW.  Kanskje jeg har defekt varmeelement og det kun er VP som gir varme? Men da burde vel ikke bilen blitt varm i 18 minus?
Kjørte Leaf i vinter ned Drivdalen. (En med varmepumpe, min 2012 er uten vp) Var 18 minus da, og varme dro maks 3,5 kW. Varmepumpen kuttet å dra energi ved -10, og startet på igjen når jeg kom lengre mot Støren og det var ca -8.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

#29
Sitat fra: leafnor på mandag 02. mai 2016, klokken 22:13
Sitat fra: Olee på mandag 02. mai 2016, klokken 19:43
Merker dere forskjell på varmen ved bruk av ECO? Min er fortsatt god og varm i ECO, og drar lett 4,5kW når det er kaldt!
Samme her, om den er i ECO spiller ingen rolle. Drar lett opp mot 5 kW om det kreves. (2012 modell)
Det er nok sikkert riktig på din 2012 modell hvis du opplever det slik. Men den har jo et helt annet varmeapparat , med væske drift  - og ikke varmepumpe !

På min 2016 modell er det imidlertid begrensing på varme i ECO modus. Endringen kom åpenbart  med modellskifte i 2013 da bilen fikk varmepumpe : http://livingleaf.info/2011/09/what-does-the-eco-drive-mode-really-mean-on-the-nissan-leaf/

Utdrag :

In comparison to the D (Drive) position, ECO
consumes less power for the traction motor and
heater and air conditioner operations


Så , kjære diskusjonspartnere : det er ingen skam å snu ! Det er lov å ta feil , også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA