Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av Tangen, tirsdag 01. mars 2016, klokken 19:55

« forrige - neste »

Tangen

Kjøpte min Leaf i høst. Har hele tiden hatt problemer med å lade hjemme. Har fått ny ladekabel av forhandler, men dette løste ikke problemet. Får liten hjelp/forståelse av forhandler. Sier de ikke har hørt om problemet..... Dette tviler jeg STERKT på. Jeg får mistanke om at det kan være kladden på 2014 kabelen som er for sensitiv med hensyn til jordfeil. Jeg lånte en 2012 ladekabel av en bekjent, og denne fungerte utmerket.
Løsning:
Jeg kontakter Grønne mil som forhandler uorginale ladekabler. Her får jeg kjempeservice  og bestemmer meg for å kjøpe ladekabel av dem selv om den koster nesten 5000,-. Kabelen heter: Charge Amps SPARK CoolGrey

Denne kabelen fungerer uten problemer. Trist at forhandlere ikke er mer oppdaterte og forståelsesfulle i forbindelse med slike problemer. Jeg har ikke tall på hvor mye tid jeg har brukt, og hvor mye frustrasjon det har skapt.

Hadde vært gøy å høre om det er flere som har hatt liknende erfaringer.

Homecast

Har du sjekket ditt elektriske anlegg for å utelukke at feilen faktisk ligger hos deg?

Du nevner selv at kladden er mer sensitiv, kanskje det er for å beskytte bilen på en måte som 2012 kabelen og charge amps kabelen ikke gjør? (sier ikke at det er tilfellet, men kan du utelukke det?)
du har jo fått ny kabel av forhandler skriver du. hva mer skal de kunne gjøre for deg egentlig?

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rasmus.B

Sikkert ikke så mye mer forhandler kan gjøre, men de har helt sikkert hørt om problematikken før, og kan da informere kunden at de nye ladekablene har mindre toleranse for eventuelle jordfeil på anlegget.

Løsningen er enten å leie inn en elektriker for å finne ut om feilen er lokal, eller om den er på alle anlegg som er tilkoblet transformatoren. Hvis jordfeilen er liten er det ikke sikkert det er så mye å få gjort. Da er alternativet å kjøpe seg en annen ladekabel med større toleranser på jordfeil.

Det var jo dette som ble utfallet, men det hadde nok vært hyggeligere om forhandler var på lag med kunden, og ikke bare hevde at dette har de aldri hørt om før, på lik linje som svake fjernlys, lav spenning på 12V, dårlige vindu spylere, trege vindusheiser osv.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

Det er forbausende ofte bilverkstedene mangler erfaring med typiske feil på egne kjøretøy.

F.eks ser det enda ikke ut som Møller kobler ladeproblemer med original  ladekabel og fremdeles krever både bil og ladekabel inn til full sjekk selv om alt tilsier at det sannsynligvis er original ladekladd som er problemet.

Dette kan skyldes manglende systemer for registrering av slike feil, men sannsynligvis er det heller en politikk i å forsøke å framstille enhver feil som en stor overraskelse.

Ofte er det mye lettere å få svar på typiske feil via diverse brukerforum.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

At Charge Amps kabelen fungerer i motsetning til orginalkablen er ingen bombe.

Denne kabelen mangler jorddeteksjon. Fungerer like godt i ujodete som jordete kontakter.

Derfor trenger det ikke å være feil på orignalutstyret, men ustabil eller manglende jord i kontakten.

Finner du noen livløse kropper i nærheten av bilen så vet du hvorfor.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Har også lagt merke til dette. Samme finner en forøvrig på original Citroen ladekabel også.

Mulig det holder med sumstrøm måling av faselederne? Charge amps slår ut på 23mA jordfeil. Har ikke målt Citroen sin kabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elvedalen

#6
Se denne lenken og.     Hjemmelading av Leaf - strømproblemer

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11740.0.html
Nissan Leaf Tekna 2013.

nr1rayner

Fikk ikke ladet på ei hytte med original kabel. Den startet opp normalt men begynte å blinke med ladelyset (på kladden). Lysene i bilen blinket normalt men fikk ikke ladet.. Mistenker jordfeil i maskin e.l. på gårdsbruk rett ved..
Men EVi kabel fungerer utmerket.

5 lapper er dyrt for en ekstra kabel, men så kjekt å ha 2. Kjører du fossil og ikke får fyllt på en stasjon kjører du til neste, osv osv. (forøvrig merkelig hvor tett disse stasjonene ligger, og fossilhoder påstår at hurtigladere ikke behøver å stå tettere enn rekkevidden til bilene...)
Men hva gjør du hvis du står der med en ladekabel som slutter å funke, eller blir stjålet?
Altså, skaff ekstra lademulighet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA