Zebra Batterier

Startet av Ken, torsdag 28. februar 2008, klokken 22:39

« forrige - neste »

Rav4_EV

Korrekt Baltor.

Eller sagt på en annen måte i batteriterminologi: "max discharge C2"

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

III

Skal vel mye til å greie å tømme det så raskt , ihvertfall i en Th!nk.



Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Boogie

Men mulig.
Bilen har en toppfart på 110 km/t.
Rekkevidde 170 km.

Da kan man klare å tømme dem på ca 90 minutter.

Jeg tviler forøvrig på at man klarer en rekkevidde på 170 km ved den hastigheten da det går mer energi.

Med andre ord fullt mulig!!

Men ved normal kjøring burde det ikke være noe problem...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

III

#18
Sitat fra: Boogie på onsdag 16. juni 2010, klokken 12:55
Men mulig.
Bilen har en toppfart på 110 km/t.
Rekkevidde 170 km.

Da kan man klare å tømme dem på ca 90 minutter.

Jeg tviler forøvrig på at man klarer en rekkevidde på 170 km ved den hastigheten da det går mer energi.

Med andre ord fullt mulig!!

Men ved normal kjøring burde det ikke være noe problem...

Det må jo stemme ja, det er vel en av ulempene med Zebra versus Litium , siden Litium tåler mer effektuttak. Foreløpig blir det mindre rekkevidde med Litiumbatterier og det blir jo spennende hvordan de takler norsk vinter.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Alpinist

Hei,
er det noen som har opplevd at viften i front starter ved lading og det går i allefall mer enn en time før den stopper?
Det er ikke viften som er bak batteriet - det er vfiten foran motoren som starter like etter at jeg plugger i ladekabelen.
Jeg har akkurat mottatt bilen med Zebra og det kan ikke være meningen at den skal bråke slik ved lading.

Håper noen har svaret!
Think Mountain 2010 modell

III

Siterer Motorguiden :

"Den store fordelen med ZEBRA-batteriet er levetiden. De varer nemlig ca. tre ganger så lenge som batteri av typen litium-ion. En annen stor fordel i Norge, er at ZEBRA batteriet virker akkurat like godt om det er -50 ute. Litium-batteri derimot mister midlertidig svært mye av sin kapasitet i kaldt vær. En annen fordel som er mindre aktuell i Norge, er at ZEBRA batteri også tåler varmt vær. Litium-batteri blir utslitt raskere etter hvert som utetemperaturen stiger.

Konklusjonen er at ZEBRA-batteriet virker som en meget smart løsning for en bil som brukes av dagpendlere, eller av bedrifter som bruker bilen hver dag."
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Ladefabrikken

Lurer på hvor de har fått info om at Zebra baterier har tre ganger lengre levetid. Det vil si at Zebra batterier kan lades opp minst 8000 ganger. Det tror jeg ikke mye på.

Jeg har lest så mye rart som disse motorbladene skriver at de stoler jeg ingen ting på.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Det kan jo være i år og ikke i cycler det menes?

Da blir påstanden at Zebra varer i mellom 12 og 30 år avhengig av om en skal tro på at Litium varer 4 - 7 eller 10 år.

Uansett ikke så værst levetid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Alle batterier som varmes opp til en optimal driftstemperatur virker bra i -50.
Snakk om manglende evne til å oppfatte virkeligheten.  :o

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

III

Er lithiumbatteriet dobbeltisolert med vakuum  også  ?
Poenget er vel at Lithium ikke har optimal driftstemp alltid mens Zebra har det ?
Fodelen med Lithium skal jo være at man slipper å holde det varmt , men det er jo synd om det går ut over rekkevidden...
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Sitat fra: AGD på søndag 05. september 2010, klokken 15:08
Er lithiumbatteriet dobbeltisolert med vakuum  også  ?

Nei, slike tiltak er det ikke behov for da batteriet lever fint med vanlig romtemperatur, ikke noen hundre grader slik som Zebra. Litt enkel isolering og en varmematte eller lignende er altså alt som skal til.

Og kulden går da like mye ut over rekkevidden på Zebra, det brukes vel batterikapasitet på å holde batteriet varmt om man parkerer i kulda et sted man ikke kan lade ? Motsatt, er en bil med lithium-batteri og aktiv temperaturregulering parkert i kulda og plugget inn så kan den også holde optimal temperatur på batteriet uten at det går ut over rekkevidden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA