Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4 stk. "Orginale" dekk i- MiEV gis bort

Startet av elektrolux, onsdag 29. juni 2016, klokken 10:34

« forrige - neste »

elektrolux

http://fiaformulae.com/

Område rundt Invalide i Paris er gjort om til en bane på 1,93 km med 14 svinger.

Mye svidd gummi men lite eksos i Paris i dag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Ferry

Jeg syns det er helt på trynet så dårlig tv-dekning Formula E har. Sende opptaket ved midnatt?!  :o Det kan de prøve med fotballkamper.. Jeg vil da for pokker se det live. Har leita rundt nå i morgentimene for å prøve å få sett litt av treningene, men ikke engang det kan jeg få se. De viser live på Youtube, men ikke i Norge. Må jeg virkelig betale for en VPN til Pakistan for å få tilgang? De burde være lykkelig for alle seere de kan få, ikke sperre oss ute på denne måten. Jeg betaler 329,-/mnd for Viaplay for å få sett F1. De skryter av masse annen motorsport på kjøpet, men de to jeg er interessert i, FE og WEC, har de ikke. At NRK sender rallycross gratis er virkelig et under.
Dette er forøvrig løp nr. 7 av 11 denne sesongen.

Skuffa  :-[

Beckern

Sitat fra: Ferry på lørdag 23. april 2016, klokken 11:51
Jeg syns det er helt på trynet så dårlig tv-dekning Formula E har. Sende opptaket ved midnatt?!  :o Det kan de prøve med fotballkamper.. Jeg vil da for pokker se det live. Har leita rundt nå i morgentimene for å prøve å få sett litt av treningene, men ikke engang det kan jeg få se. De viser live på Youtube, men ikke i Norge. Må jeg virkelig betale for en VPN til Pakistan for å få tilgang? De burde være lykkelig for alle seere de kan få, ikke sperre oss ute på denne måten. Jeg betaler 329,-/mnd for Viaplay for å få sett F1. De skryter av masse annen motorsport på kjøpet, men de to jeg er interessert i, FE og WEC, har de ikke. At NRK sender rallycross gratis er virkelig et under.
Dette er forøvrig løp nr. 7 av 11 denne sesongen.

Skuffa  :-[

Man kan si mye om elbiler men noe særlig tess til racing er de fortsatt ikke. Ikke er det noen særlig stor begivenhet heller.
F-E får omtrent den oppmerksomheten den fortjener.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: Beckern på lørdag 23. april 2016, klokken 22:55
Man kan si mye om elbiler men noe særlig tess til racing er de fortsatt ikke.

For så vidt enig, men sjekk ut Pikes Peak! http://www.ppihc.com I fjor ble det 1. og 2.-plass på elbilene. Tipper forskjellen blir større i år. Og enda større neste år, osv. Selv om elbil ikke er egnet til racing ennå, så er det ingen bil som er egnet til racing uten elmotor. Jmr. F1 og WEC.

Sitat
F-E får omtrent den oppmerksomheten den fortjener.

Så hvorfor sperre potensielle fans ute? De burde være sjeleglad for enhver idiot som gidder å se det gratis. Skal se løpet nå, på Eurosport N, via Altibox TV overalt. Kl. er 00:13, og ennå er det ingenting. Enn så lenge er det golf og reklame. "Piss meg i øret!" ble det sagt førjuls i -94, tror jeg gjentar det nå...

Ferry

Holdt på å sovne, så jeg gav opp å se alt. En rask titt på Twitter avslørte vinneren. Det er helt håpløst å se ting i opptak og samtidig følge med på sosiale medier, der informasjonen kommer i sanntid. Noen andre som så løpet? Lurer på hvor mange i landet som så dette løpet nå i natt, var det noen i det hele tatt mon tro?
FE har egen kanal på Youtube: https://www.youtube.com/user/FIAFormulaE Det ligger et 5-minutters sammendrag der. Litt pussig at ikke løpet i sin helhet ligger der, men interessen er vel ikke så stor.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. april 2016, klokken 23:13
Er ikke el allerede raskest i dragracing?

"Du er jo helt på jordet!" var min første tanke. Så jeg måtte spørre Onkel Google. Fant ikke helt ut av det, men det ser ut til at elektrisk nærmer seg Top Fuel, og kanskje går forbi i løpet av få år. Fan av stempelmotorer går tunge tider i møte :)

Øyvind.h

Litt på jordet var jeg :)
Jeg har sett en del nyheter om elektriske biler i drag og fikk inntrykk av at de var fullt på høyde, men ser etter googling at de ikke er på top fuel nivå.

Men som du sier - det er nok ikke lenge til el dominerer der man ikke har et enormt behov for energikapasitet. Dvs der man trenger ekstrem effekt over kort tid, men ikke stor total energimengde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Taffelman

Synes det hele virker litt over-regulert i typisk FIA formel ånd. Men gul-flagg "lyden" og "fan-boost" ga dårlig assosiasjoner til gamle dataspill :)

Rent teknisk så kjører de ca 25 min på et batteri. Bilen veier under 700 kg inkl batteri på 200 kg. 28 kW tilgjengelig, maks 200 kW effektuttak, begrenset til 170 kW i Paris løpet. 5-trinns girkasse, 0-100 km/t på 3 sek. Toppfart 220 km/t.

Vil heller sett sprint-løp og full-kontakt action med fabrikk-team og biler som ligner på de vi kan kjøpe i butikken. Mao. Slik touring-car ble på 90-tallet. Her er en liten godbit med Tiff Needell fra 1992:
X75D
TM3 LR AWD

Beckern

Sitat fra: Ferry på søndag 24. april 2016, klokken 00:15
For så vidt enig, men sjekk ut Pikes Peak! http://www.ppihc.com I fjor ble det 1. og 2.-plass på elbilene. Tipper forskjellen blir større i år. Og enda større neste år, osv. Selv om elbil ikke er egnet til racing ennå, så er det ingen bil som er egnet til racing uten elmotor. Jmr. F1 og WEC.
Sitat
Millen's time is the fastest for an EV, but still almost a minute off the outright course record, set in 2013 by nine-times World Rally Champion Sebastian Loeb and his fire-breathing Peugeot 208 T16 Pikes Peak.
Så de er ikke helt der enda.
Klart at EL vil hevde seg etterhvert i PP og andre bakkeløp samt Drag. Mao sprint distanser.
Men hva mener du egentlig at ingen biler er egnet til racing uten el-motor?

Sitat fra: Ferry på søndag 24. april 2016, klokken 00:15
Så hvorfor sperre potensielle fans ute? De burde være sjeleglad for enhver idiot som gidder å se det gratis. Skal se løpet nå, på Eurosport N, via Altibox TV overalt. Kl. er 00:13, og ennå er det ingenting. Enn så lenge er det golf og reklame. "Piss meg i øret!" ble det sagt førjuls i -94, tror jeg gjentar det nå...

Eurosport burde bøtlegges for ignoranse og de som lager program-oversiktene deres bør grilles over svak varme. Antallet motorsport programmer de har flyttet på, starte før annonsert, brukt feil tidssone er endeløs. Fyren som sitter der å programmerer dette må være sørpe full dagen lang hver dag de siste 10 årene.
Mer er det dessverre ikke å si om den saken.



Ferry

Loeb er et råskinn, ni ganger verdensmester. Jeg lurer på om ikke han kunne knappet inn litt hvis han prøvde elbilen. Men det er også mulig at Pikes Peak er såpass annerledes enn annen racing at det ikke har noe å si. Dog må det nevnes at vinneren av Pikes Peak 2015 mistet kraften på halvparten av de seks motorene ca. halveis. Jeg har sett et estimat på tida de hadde regnet med, men husker ikke helt. Tror kanskje at det minuttet til Loeb skulle vært "bare" 30 sekunder.

Med "ikke egnet til racing uten elmotor" tenker jeg på de ypperste klassene i motorsport, altså Formel 1 og WEC LMP1-HY. Nå skjer selvfølgelig det meste av racing i lavere klasser, men disse bilen ville ikke vært konkurransedyktige mot F1 eller WEC. Litt på samme måte som at det meste av fotball skjer på lavere nivå enn 1. divisjon. (Heter sikkert ikke 1. divisjon lenger da, men jeg ser ikke fotball)
En ser samme tendens hos supersportsbilene, Porsche 918, McLaren P1 og LaFerrari. + noen enda mer eksklusive merker. Porsche sier jo at ytelsene til 918 ikke ville vært mulig uten elmotor.
Her et par eksempler på hva de mener:



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA