Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Zipzon, onsdag 27. januar 2016, klokken 12:55

« forrige - neste »

Zipzon

Hei alle elbilfrelste! :)

Jeg kjøpte i dag en ny Renault Zoe R-240, og fikk med en wallbox, denne står det podpoint på, se dere vet vel hva den er og hva som er kjennetegnene på den.. I reklamen og i brosjyren står det at hjemmeladinga skal ta 5t og 40min med wallboxen.
Her er problemet: da jeg skulle lade den hjemme med 22% strøm igjen så stod det remaining time 6h 40m på displayet i bilen. Dette er jo laaangt unna det som den skal klare?? Jeg bor i en ny timannsbolig med 400v og TN nettverk så skjønner ikke hva som er feilen? Hadde satt pris på litt hjelp/råd fra de beste ekspertene i landet :)

TM

Min erfaring med Zoe er at estimatet for ladetid kan være litt pessimistisk. Har du målt hvor lang tid det tar i praksis ?
Den oppgitte ladetiden er derimot kanskje litt optimistisk for den forutsetter at batteriet tilføres ca 3,25 kw/time. Det er jo litt tap i ladeprosessen, så det vil kreve at veggboksen leverer 3,6 kw kontinuerlig. Jeg har samme PodPoint installert i 400W anlegg og min erfaring er at den ikke leverer så mye som 3,6 kw, men jeg har kun målt dette når jeg har ladet en i3.

Jeg ville logget ladenivået og sett hvor mange % du tilfører batteriet pr. time. Teoretisk så bør batteriets ladenivå (SOC) øke med 14 % pr. time for at du skal lade fra 20-100 % på 5 t 40 min.

JUL ZOE 240

Tiden oppgitt på 5 timer og 40 min er for lading fra 0-80 %. Lades det fra 20-100 % vil dette ta lenger tid fordi batteriet fylles tregere når det nærmer seg 100 %. Lading fra 99-100 % kan for eksempel ta en halv time da cellene blir finjustert.

bjaolsen

Lading tar som det blir sagt over lenger tid mellom 80 og 100%, og da særlig mellom 99 og 100% - det kan ta over en time i noen tilfeller.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Reklamen seie 5t og 40min til 80% mens timeren i bilen viser ladetid til 99%. Den siste prosenten kan ta opp mot ein time. Frå 95% så mistar ladaren fart.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Er det noen med 3,6kW PodPoint og R240 som har CanZE appen?

Er interessert i å vite hvilket pilotsignal bilen gir til PodPoint, og hva CanZE rapporterer som effekt inn på batteriet. Basert på en del forsøk med lading av Q210 vil jeg anta at PodPoint er begrenset til 15A, og at Zoe gir et pilotsignal på 14A. Mine estimat på reaktiv effekt og ladetap tilsier at batteriet blir tilført 2,6-2,7kW med 3,6kW PodPoint. Det vil dermed ta ca 7 timer å lade R240 fra 0-80%.

Veldig interessant å høre hvordan 3,6kW lading av Zoe fungerer i praksis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

#6
Sitat fra: THE på torsdag 28. april 2016, klokken 10:58
Er det noen med 3,6kW PodPoint og R240 som har CanZE appen?

Er interessert i å vite hvilket pilotsignal bilen gir til PodPoint, og hva CanZE rapporterer som effekt inn på batteriet. Basert på en del forsøk med lading av Q210 vil jeg anta at PodPoint er begrenset til 15A, og at Zoe gir et pilotsignal på 14A. Mine estimat på reaktiv effekt og ladetap tilsier at batteriet blir tilført 2,6-2,7kW med 3,6kW PodPoint. Det vil dermed ta ca 7 timer å lade R240 fra 0-80%.

Veldig interessant å høre hvordan 3,6kW lading av Zoe fungerer i praksis.
Dine estimat stemmer bra med det jeg har sett på min hjemmelader. Pilotsignal oppgis til 15A og DC-power ligger på 2.6-2.7kw under lading. Hvor lang ladetiden faktisk er har jeg ingen klar formening om - uansett hvor tomt batteriet har vært om kvelden er det alltid fulladet neste morgen, om det har tatt 6, 7 eller 8 timer vet jeg ikke...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kyanders

Jeg har 3,6 kW podpoint med skilletrafo på IT nett, og har også erfart at det maksimalt gis 2,7 kW til bilen  (ifølge CanZe).
I sikringsskapet trekkes det ca 15,8A (målt med "tang" A-meter) så tapet blir kanskje 800-900 W. Ikke særlig effektiv utnyttelse av energien i denne ladeløsningen. Trafo bruker 125W på tomgang så jeg skrur alltid av med bryter som er montert før trafo, når lader ikke er ibruk.

HCO

Sitat fra: kyanders på fredag 29. april 2016, klokken 14:46Trafo bruker 125W på tomgang
Søren også, hadde jeg visst det før elektrikeren var her, skulle jeg bedt ham montere trafoen inne i "verkstedet" på andre siden av Leca-veggen. Der har jeg uansett på litt varme halve året.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Griffel

#9
Sitat fra: kyanders på fredag 29. april 2016, klokken 14:46
I sikringsskapet trekkes det ca 15,8A (målt med "tang" A-meter) så tapet blir kanskje 800-900 W.
Neppe så mye. Trafotapene+litt har du nok. Måler du 15,8A og har 230V spenning er jo dette omtrent 3,6kVA som ikke er helt det samme som kW. Et par hundrede watt taper du nok, men resten av forskjellen er imaginær effekt (tilsynelatende) som ikke produserer energi, og du slipper å betale noe for den delen, som du forsåvidt heller ikke har noen nytte av. (kWh=energi, kVAh=kWh+kVAhr og det er kun kWh som måles hos private).

Fasekompenseringen er dimmensjonert for større ladeeffekt så for de lave effektene er det en overkompensering som resulterer i at du ikke har glede av all strømmen du måler i sikringsskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kyanders

Du har nok rett og har mer kompetanse på feltet. Jeg har lært at man tilnærmet kan likestille VA med W for å forenkle det hele. Bra hvis effektiviteten er bedre enn etter mitt resonement :)
Trafoen bruker nok minst 100W. Skapet som den står i, blir det varmere enn utenfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA