Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Mippen, søndag 03. juli 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

Mippen

Det skjer mye spennende på batteri fronten. Noen på Stord utenfor Bergen har funnet opp et batteri som kan lades 1000 x raskere enn i dag.

Sitat....Vi har laget et batteri som er verdens raskeste å lade opp. Det kan lades opp på halvannet sekund. I første omgang tenker vi at dette kan være en god batteriløsning for fremtidens miljøvennlige busser. For å spare mest mulig batterivekt, ser vi for oss at disse bussene bare trenger batterikapasitet til å kjøre fra en holdeplass til neste. På hvert stopp kan batteriene lades hurtig opp igjen....

Sitat- Den batteriløsningen vi har funnet er nok ikke spesielt godt egnet for elbil-industrien. Styrken i vårt batteri ligger i lynrask oppladning, men det er ikke et batteri man kan kjøre langt med.

- Videre forskning på batterier vil kanskje kunne løse begge deler: Lynhurtig lagring og mulighet for langkjøring. Men dette er komplekse greier. Vi holdt på med vår batteriløsning i fire år før vi fikk et gjennombrudd, sier Gandrud, som er vokst opp i Lauvdalen ikke langt fra Aker Stord.


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Stordabu-har-laget-batterier-som-kan-lades-tusen-ganger-raskere-enn-i-dag-3584941.html
Fremtiden er elektrisk.

ladov

Lade på 1,5 sekund...hvis jeg skulle ladet min zoe på den tiden ville det tilsvart en effekt på 50MW..

Ouch!

Hm, hvis vi nå tenker oss at disse batteriene har veldig god levetid(forskerne ymter frempå om nettopp det) så kanskje vi kan ha et bufferbatteri med samme teknologi på hver holdeplass? De kunne stå konstant på 'saktelading'(10-43kW) og så dumpet over energien i en smell når en buss stoppet? Med en stopp på 30 sekunder og ladeeffekt på 1MW så kunne de overført 8kWh, nok til å nå neste stopp.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Er dette et array med keramiske kondensatorer de har satt sammen/ laget selv? De er riktignok lette, men tar en del plass. Fordelen er at man kan ta ut vanvittig med effekt
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

Er dette batterirevolusjon nr mega, giga eller tera som har dukket opp og aldri materialisert seg i praksis?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ladov

Det står mer om det her:
http://www.tu.no/artikler/de-har-lagt-grunnlaget-for-batterier-som-kan-lades-1000-ganger-raskere/346703

De har laget en 'halv celle', så langt har de bare laget katoden, som bruker svært tynne lag med *fast* elektrolytt, pluss noen andre triks. Virkelig interessant blir ikke dette før de også har en fungerende anode(de jobber selvfølgelig med saken)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA