Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Mippen, tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

Mippen

Tenkte å lufte "Leifen" i helgen og ser derfor på Jurassic Test for å regne ut ca hvor langt vi kan kjøre før vi må lade. Ser ut som Jurassic Test viser feil i forhold til stigning. Tenkte å resise til Folgefonna i helgen. Har ikke kjørt den ruten selv men i følge Jurassic Test går det en brå stigning opp til over 800 meter og ned igjen før den går opp igjen til omtrent samme høyden. Det kan ikke stemme fordi det går to lange tunneler der på over 10km. Tviler på at de er så bratte.

Hvis jeg også tar Bergen - Voss strake veien. Voss ligger på rundt 60moh. Her viser veien som ikke har så mye stigning høyde opp mot 600 meter.

Fremtiden er elektrisk.

emil

#1
Som sveitsisk nettside burde jo ikke tuneller være ukjent, men vil tro at de kun bruker høydedata fra kart og ikke har noen måte å finne ut hvor veiene går over eller gjennom fjellet.

Men helt klart noe man må passe på hvis man skal tyne rekkevidden på bilen. Men i de fleste tilfellene vil det jo slå positivt ut for faktisk rekkevidde når man slipper å kjøre over toppene. Selv med god regenerering "ned" vil den jo beregne et et større forbruk enn det vil bli når man bare kjører rett igjennom.

Mippen

Hva kan jeg da bruke som verktøy? Vestlandet er full av tuneller. Bare fra meg til Voss er det 64 stykker. :P Ikke rart Jurassic Test bommet med flere km sist jeg kjørte siden det er mye flatere enn den regner ut.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Jurassic test har tilsvarende problemer med fjordkryssinger.
Et greit hjelpemiddel så lenge man holder et øye med hvordan kjørerutene egentlig beregnes.

Mippen

Det går an til en viss grad å regne seg til riktig rekkevidde med hjelp av denne, men når man ikke har kjørt ruten før og vet for eksempel at det er stigning, men siden det er en del tuneller blir det vanskelig å vite hvor mye. Da vet man ikke hvor bratt tunellene er for eksempel. Når jeg får meg tesla og skal kjøre til hytten ca 500km unna. Må ta 5 ferger og kjøre over flere fjell. Er også en del tuneller. Blir ikke lett å regne ut effektiv rekkevidde da. Må bare satse på å nå en sc eller ladestasjon på ruten.
Fremtiden er elektrisk.

leaf-newbe

de bruker kart data fra google og da følger ti terenget ikke den virkelige veien gjenom tuneller. den gir uansett en pekepinne på hvor langt du burde rekke. om det ikke er alt for mange tuneller gjenom høye fjell så burde avviket ikke være større en hva det er ut fra din kjørestil.
jeg bruker navigasjon +gom på lengre turer.
legger inn destinasjon i gps og kjører slik at jeg har ca 20 km mer på gom en det det er igjen til målet/delmål (hurtiglader)

har kjørt nermere 10000 km med leafen siden september og har vert på langtur på opp til 350km hver vei uten å gå tom for strøm en eneste gang.

har kommet hjem/til hurtiglader med 3 blinkende streker noen ganger men aldri tom. har aldri sett mister turtle. det kommer mange varsler fra ca 25km i rest og nedover.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Mippen

Når kommer turtle mode egentlig?

Den ene ruten jeg hadde tenkt å kjøre viser 40 prosent i rest etter 6 mil på grunn av den regner så mye stigning når egentlig veien går mest i tuneller. Fjellene er opp mot 800meter høye. Vet ikke hvor mye stigning det egentlig er.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på lørdag 10. mai 2014, klokken 08:02
Når kommer turtle mode egentlig?

Har hatt min nede på 5% uten skilpadde, men det er vel omtrent på det nivået den kommer fram.

dørvakta

På min vises bare to streker etter 4%. Jeg har kjørt øeafen ned til dit flere ganger uten å fått skilpadde.

leaf-newbe

har også kjørt ned til 4% uten att padda kom fram.

mulig de som har sett den kan fortelle når den kommer.

er det noen her som noengang har kjørt seg helt tom?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Mippen

Prøver å holde meg over 20% som minste. Har vært nede på 6% en gang og ikke annet enn masse varsel. Først batterinivå lavt, så ekstremt lavt...
Fremtiden er elektrisk.

Teslavesla

Algoritmen i Jurassictest har problemer med å finne tunneller når de ikke er rette. Programmet bommer på Aurland - Lærdal-tunnelen, som er lagd som en S. Mont Blanc-tunnellen derimot, som er rett som en strek, finner det.

leafnor

Sitat fra: Terje Kjeldstad på fredag 29. april 2016, klokken 10:26
Algoritmen i Jurassictest har problemer med å finne tunneller når de ikke er rette. Programmet bommer på Aurland - Lærdal-tunnelen, som er lagd som en S. Mont Blanc-tunnellen derimot, som er rett som en strek, finner det.
Skjedd mye på to åra siden tråden startet, prøv Bergen-Voss å på http://www.jurassictest.ch/GR/ og tuneller kommer med.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

pudderjagar

For min del så ser Jurassic test ut tilk å fungere greit. Ikje nøyaktig men gjev ein peikepinn på kva eg har i vente. Eg har tjuna den inn med å teste eit par strekningar som eg veit og deretter auka fat og sport til ein verdi som gjev rett resultat.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA