Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På langtur med i3 (60Ah)

Startet av bno, tirsdag 05. juli 2016, klokken 06:30

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: BensinV8 på fredag 29. april 2016, klokken 07:01
Det er ikke bare VW som sier dette.
Også Mercedes, tildels BMW og flere andre skal ha elbilmulighet i alle bilklasser.

Så kan vi se hvilken vei markedet går. Tipper det fordeler seg nokså jevnt slik det er i dag. Da kan Tesla bli akterutseilt slik som Nokia ble på mobiltelefon.

Utfordringen til Tesla er at de ikke har hybridbiler og heller ikke bensin/diesel alternativer (disse kommer til å selge greit også i fremtiden). De andre merkene har et mye bredere spekter av bilmodeller.
Du må ha blingset der mobil ble sammenliknet i en annen tråd.
Tesla står for nyvinningene her. De gjør langt på vei alle de rette valgene utfra tilgjengelig teknologi og går imot analysene til de bestående. Høres det kjent ut? Hvis ikke vil jeg anbefale at du tar en kikk på "fiasko" historien til iPhone. Der var det ingen varianter, billigversjoner, standard telefoner, bare den ene dyre smarttelefonen med stor skjerm.
Tesla har nok heller en stor fordel med mangeårig erfaring med BEV og vil dra nytte av denne i konkurransen med de tradisjonelle produsentene. Trykket på BEV vil også være såpass stort de neste årene at konkurranse nok ikke er noen fare for Tesla. Deres største fiende er dem selv og mangel på kapasitet og erfaring med masseproduksjon. For TM vil kvaliteten på M3 være helt avgjørende og kan være make or brake for dem om 3-4 år.

jensjacob

#16
Måske vi bare skulle blive enige om at der ikke er nogen bilfabrikanter der er rigtig erfarne indenfor BÅDE batterielektriske drivlinjer OG generel god bygge og samlekvalitet. - Og som derfor ikke er 100% i stand til at lave en effektiv folke-elbil med lang rækkevidde og som kan tage den jævne forbruger med storm.

Så kan man altid diskutere hvilket udgangspunkt det er bedst at starte fra.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

bno

#17
Har vært trofast (misbrukt ord) VW kunde i 20 år. Når jeg nå ser hvordan de har og fremover synes å forholde seg kommer jeg til å revurdere grundig mitt kundeforhold til dem. Her et innlegg fra en etter mitt syn pragmatisk og klok leder når han sier "Unilever-sjefen: Bli grønn eller dø ut som dinosauren."
http://www.dn.no/nyheter/okonomi/2016/04/28/0547/unileversjefen-bli-grnn-eller-d-ut-som-dinosauren
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

eivhelle

Sitat fra: THE på fredag 29. april 2016, klokken 08:31
Selv om Tesla 3 skulle bli forsinket et par Tesla-uker, så er det ikke sannsynlig at VW, BMW, Volvo har klare sine Tesla 3 konkurrenter før Tesla.
Tesla model 3 er ikke den første bilen i dette segmentet. Den er på størrelse med e-golf, Leaf og Opel Ampera-e. Før den første model 3 er klar for levering vil Ampera-e allerede være på markedet. E-golf vil mest sannsynlig ha fått større batteri med rekkevidde over 200km og neste generasjon Leaf med over 350km rekkevidde vil være klar for lansering.

Med andre ord vil Tesla langt fra være alene på markedet når model 3 mest sannsynlig er leveringsklar i 2018. Neste generasjon av Golf vil vel også bli lansert i 2018 og da vil det mest sannsynlig kommer en ny utgave av e-golf med større batteri (Kan tenke meg at det blir en 2019 modell, lansert rundt sommeren 2018?)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Tror du bør lese litt tekniske detaljer og se på bilder av bilene du hevder er i samme klasse :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. mai 2016, klokken 08:53
Tror du bør lese litt tekniske detaljer og se på bilder av bilene du hevder er i samme klasse :)
Model 3 skal være ca. 20% mindre enn model S. Ut fra bildene vil jeg estimere at den har en lengde på ca. 4,3 meter. Altså tilsvarende en golf som er 4,27 meter. Med andre ord er de i samme størrelsesklasse. Model 3 har presset kupeen litt lenger forover for å skaffe bedre innvendig plass, men taper igjen en del volum på grunn av det såpeformede karosseriet.

Om Tesla model 3 kommer til å være raskere har liten praktisk betydning. Rekkevidden kan ha betydning, men vil bety mindre hvis konkurrentene ligger i samme område. Og det Tesla for all del må lære seg når de lager den endelige løsningen for model 3 : Praktisk utforming av interiøret er viktig. Det er mer viktig å ha oppbevaringsrom, koppholdere og fleksibel deling av baksetet enn å ha et lite ekstra bagasjerom foran. Og jeg er svært skeptisk til at man ikke har lagt opp til en stor bakluke på prototypene til model 3. Det er liten hjelp i å kunne legge ned baksetene hvis ikke åpningen er stor nok til å få plass til det du vil transportere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 01. mai 2016, klokken 09:23
Rekkevidden kan ha betydning, men vil bety mindre hvis konkurrentene ligger i samme område.

Sant nok, om rekkevidden ligger i samme området så er det tilgang på hurtig-lading som vil kunne avgjøre her?

Ett annet moment er at de 215 EPA miles'ene de har snakket om for Model 3 ikke er de endelige, det kan bli enda litt høyere, og vil nok være for basisbatteriet. Kommer nesten helt sikkert også ett større batteri med enda lengre rekkevidde som tilvalg her.  Hva "de andre" kommer med er enn så lenge usikkert, kun at det blir "200 miles +" virker det som. Blir spennende å se hva Bolt/Ampera-e ender opp med...



Sitat fra: eivhelle på søndag 01. mai 2016, klokken 09:23
Og jeg er svært skeptisk til at man ikke har lagt opp til en stor bakluke på prototypene til model 3. Det er liten hjelp i å kunne legge ned baksetene hvis ikke åpningen er stor nok til å få plass til det du vil transportere.

Dette er også mitt største ankepunkt mot Model 3. Men ikke større enn at jeg kan leve med det, om dette blir det endelige designet (noe det ser ut til å bli).

Sitat fra: eivhelle på søndag 01. mai 2016, klokken 00:14
Tesla model 3 er ikke den første bilen i dette segmentet. Den er på størrelse med e-golf, Leaf og Opel Ampera-e.

Har ikke sjekket målene, men satt med det klare inntrykket av at Ampera-e i alle fall ville være en klart mindre bil?

Når det gjelder lovnader fra VAG konsernet så har jeg sett så mange av dem over så lang tid at jeg holder meg til denne tittelen fra en gammel TV-serie: "Du tror det ikke før du får se det", og "over 200km" er fortsatt trygt innen "kortrekkevidde segmentet". Nye Leaf kunne vært interessant, men har sett lite håndfast om denne enda.

Så eneste konkurrenten i denne rekkeviddeklassen som vi kan se med nogenlunde sikkerhet blir Bolt/Ampera-e, og når den kommer til Europa er vel også litt usikkert? Alt tyder også på at den vil komme i relativt begrensede "opplag" de første årene. Men håper så klart at de alle vil være der, da blir det mer å velge mellom for oss :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Sitat fra: Amoss på søndag 01. mai 2016, klokken 13:03

Har ikke sjekket målene, men satt med det klare inntrykket av at Ampera-e i alle fall ville være en klart mindre bil?


Flatemålet på e-golf er 21.3% mindre enn Tesla model S. Hva som er faktisk størrelse på model 3 er vrient å si ut i fra bildene, men hvis det stemmer at den er 20% mindre enn model S vil den treffe ganske nær Golf klassen.

Ampera-e har nok en del mindre bagasjeplass, selv om det ser ut til å være grei nok plass for passasjerer ut fra det som er tilgjengelig av videoer. Men uansett hvilken av disse bilene man velger, vil ingen ha plass nok til å være et greit alternativ for småbarnsfamilier med behov for å ha med barnevogn.

Det vi egentlig trenger er biler på størrelse med Audi A4 avant, golf stasjonsvogn eller skoda octavia, med over 250km "real life" rekkevidde og en prislapp under 400k ferdig utstyrt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Taffelman

"With respect to the Model 3's size, we've seen a number of reports indicating that the Model 3 will be about 20% smaller than the Model S. Adding some more detail, Straubel said that the Model 3 will similar in size to an Audi A4." http://bgr.com/2016/02/29/tesla-model-3-size-audi-a4/

De 20% mindre, gjelder nok heller volum enn flate.
X75D
TM3 LR AWD

eivhelle

Sitat fra: Taffelman på søndag 01. mai 2016, klokken 16:31
"With respect to the Model 3's size, we've seen a number of reports indicating that the Model 3 will be about 20% smaller than the Model S. Adding some more detail, Straubel said that the Model 3 will similar in size to an Audi A4." http://bgr.com/2016/02/29/tesla-model-3-size-audi-a4/

De 20% mindre, gjelder nok heller volum enn flate.
Audi A4 er 472cm lang og har et flatemål som er 11% mindre enn model S. Model 3 er nok en god del mindre enn det. Sammenlignet med model S ser det ut som at kupeen er marginalt kortere (10cm), mens det er kappet vekk 25 cm foran og bak. I tillegg kan vi vel også regne med at det er tatt ca. 10 cm i bredden. I så fall kan vi estimere mål på ca. 440cm lengde og 185cm bredde. I så fall er fotavtrykket 16% mindre enn model S. Forskjellen i volum vil være enda mindre siden gjennomsnittshøyden for model 3 vil være større enn model S.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 01. mai 2016, klokken 14:22
Men uansett hvilken av disse bilene man velger, vil ingen ha plass nok til å være et greit alternativ for småbarnsfamilier med behov for å ha med barnevogn.

Nja... Om Tesla får til - som Musk har hintet om - å få bedret innlastingsåpningen i bagasjerommet så tror jeg nesten Model 3 burde kunne fungere greit til en vogn, selv uten "liftback" (selv om det hadde vært det beste). Men er enig i at den bagasjeåpningen prototypen hadde nok ikke vil være tilstrekkelig.

... og forøvrig så er det jo som Taffelman alt har påpekt nettopp størrelsen A4 og 3-serie som har vært "malen" Tesla har fulgt når de har designet Model 3. Så vil nok heller glemme hintet de en gang i tiden slapp om at den ville komme til å bli noe rundt 20% mindre enn Model S og bare se på disse bilene inntil vi har mer presise data å gå ut i fra. Satt i alle fall med ett klart inntrykk av at den ville være større enn Golf/Leaf ut i fra bildene og videoene jeg har sett (selv om jeg også ble litt overrasket over hvor liten den så ut i forhold til Model S).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA