Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Åre

Startet av mjustiniano, onsdag 15. juni 2016, klokken 21:02

« forrige - neste »

mjustiniano

Hei!

Jeg ønsker å sette på 18" sommerhjul på min Nissan Leaf.
Har lest at 8 x 18" ET 40 5 x 114,3 felg og 225/40 dekk skal passe.

Forsøkte meg på noen Mazda-felger jeg hadde som var ET 42: www.finn.no/74115843.
Da traff eikene bremsekaliperen. Der regner jeg med at årsaken var at innpressset var litt for høyt, og at jeg må finne innpress på 40.

Jeg har derimot et annet spørsmål som jeg ikke vet svaret på, og som gjorde at felgene uansett ikke passet:
Tykkelsen ved hullene hvor man skrur i de 5 mutterne var for tykk, det vil si at jeg ikke fikk skrudd på mutterne.
For meg så det ut som at andre muttere ikke ville hjulpet; det var for tykk felg imellom uansett.
Hvordan sjekker/løser jeg dette før jeg kjøper felger, slik at jeg kjøper noe som passer bilen?

Takk for hjelpen :)

tomrh

#1
Du kan sjekke f.eks. wheelsshop.no, martinsfelger.no, dekkleader.com, qwt.no eller annen felgforhandler på nett, velge Nissan Leaf 18" og se felgutvalget som dukker opp. Disse skal passe.

Ellers er det fort gjort å øke strømforbruket noe voldsomt ved å gå til 18", endel her ligger på 10% økning eller mer. Men det går an å kjøre 18" med normalt forbruk om man velger smale dekk med lav rullemotstand. DannyRS her på forumet fikk det til, han gikk for Toyo NanoEnergy 2 i 215/45R18 som har beste energimerking A. Men måtte skaffe denne dimensjonen via Sverige. Fra dekkonline.com får man disse i 225/40R18. Velger du andre dekk, blir det fort energimerking C eller dårligere, og Leafen eter strøm.

Man ender fort på 8x18 felger for Leaf, men bedre med 7,5x18 om man finner, smalere og lettere. For tunge hjul øker forbruket ved fartsendringer og dreper aksellerasjonen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#2
Ang det at Mazda-felgene ikke passet med boltene så har ikke det med innpress å gjøre, noen felger er bare tykkere enn andre, og boltene blir for korte. Går an å skifte bolter da, men lettere å finne en annen felg. Har selv fått Mitsubishi-felger med ET45 til å passe. Derfor må man prøve felgene først om man ikke velger noen med pasningsgaranti.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#3
Såvidt jeg husker er ET målet på senter av felgen til "monteringssted" på felgen, mao ET har ingenting med om eikene tar borti kaliperen eller ikke. Årsaken til det er at eikene er tykke eller bøyd innover på den felgen du prøvde.
Eneste forskjellen er at ved lav ET kommer hjulene lenger ut, mens med høy ET kommer de lenger inn.
Med høy ET og bred felg er det altså en risiko for at dekket tar borti f.eks. støtdemper. Med lav ET kommer hjulet fort utenfor hjulbuene.

http://www.nicoclub.com/tech/images/tech-offset-image.jpg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg

Jeg er imponert over hva folk kan. Om ting som jeg ikke vet noe om. Det moderne samfunn er komplekst, sprikende i alle retninger. Man kunne kanskje standardisert dette med felg og dekk? Jeg føler meg helt på felgen....

tomrh

#5
Sitat fra: mjustiniano på tirsdag 12. april 2016, klokken 19:25
Har lest at ... 225/40 dekk skal passe.
Btw..hvis du går for 225 bredde ville jeg ihvertfall vurdert 225/45R18 (ihvertfall med Tekna!). Det er 4,4% større rulleomkrets enn standard 205/55R16 og 2% større enn Tekna-dim 215/50R17 (lov med opptil 5% avvik). Helt med vilje fordi hver prosent økning i rulleomkrets gir 0,56% lavere rullemotstand. Det blir mer gummi og bilen føles mykere. Feilvisning på speedometer blir også endel mindre. Og det finnes Toyo Nanoenergy 2 i den dimensjonen også. Har selv kjørt store deler av fjorårets sommer med 2,5% større rulleomkrets, bare gode erfaringer med større hjul.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: Burg på onsdag 13. april 2016, klokken 16:15
Jeg er imponert over hva folk kan. Om ting som jeg ikke vet noe om. Det moderne samfunn er komplekst, sprikende i alle retninger. Man kunne kanskje standardisert dette med felg og dekk? Jeg føler meg helt på felgen....
Noe standardisering hadde jo vært fint, men det skal vi nok dessverre lete lenge etter. Selv innen ett bilmerke, med samme boltsirkel og senterhull, kan det være til dels store forskjeller på impress, som gjør felg fra en bil umulig å sette på en annen av samme årgang. Kanskje, i noen tilfeller, mulig med spacer, men det er vel max lovlig med 3mm spacer såvidt jeg husker..
Nei det gjelder å ha tunga rett i munnen..

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. april 2016, klokken 21:36
Btw..hvis du går for 225 bredde ville jeg ihvertfall vurdert 225/45R18 (ihvertfall med Tekna!). Det er 4,4% større rulleomkrets enn standard 205/55R16 og 2% større enn Tekna-dim 215/50R17 (lov med opptil 5% avvik). Helt med vilje fordi hver prosent økning i rulleomkrets gir 0,56% lavere rullemotstand. Det blir mer gummi og bilen føles mykere. Feilvisning på speedometer blir også endel mindre. Og det finnes Toyo Nanoenergy 2 i den dimensjonen også. Har selv kjørt store deler av fjorårets sommer med 2,5% større rulleomkrets, bare gode erfaringer med større hjul.
Hensikten slik jeg ser det, med å sette på større felger er å ha mindre gummi.
Da blir det heller 215/40, så får rullemotstand være rullemotstand bare det ser bra ut..  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#7
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 14. april 2016, klokken 01:52
Hensikten slik jeg ser det, med å sette på større felger er å ha mindre gummi.
Da blir det heller 215/40, så får rullemotstand være rullemotstand bare det ser bra ut..  ;)
Forskjellen på høyden på sideveggen er ca 1,5 cm mellom 215/40 og 225/45, dette vil ikke merkes noe rent utseendemessig, felgstørrelsen vil uansett dominere det visuelle. Hvorfor ikke best of both worlds hvis man kan? Jeg skrev hvis han går for 225 bredde, men personlig ville jeg også valgt 215 men da 45-profil - iht min filosofi: først lavest mulig rullemotstand (A i dette tilfellet), deretter smalest mulig dekk og så størst mulig rulleomkrets.

Hvis målet er minst mulig gummi, mest mulig felg og drite i strømforbruk så er jo 19"-felger det åpenbare valget! (I motsatt ende 15"-felg ;) ). Både 17" og 18" er kompromisser mellom utseende og forbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på torsdag 14. april 2016, klokken 07:24
Forskjellen på høyden på sideveggen er ca 1,5 cm mellom 215/40 og 225/45, dette vil ikke merkes noe rent utseendemessig, felgstørrelsen vil uansett dominere det visuelle.
Hvis målet er minst mulig gummi, mest mulig felg og drite i strømforbruk så er jo 19"-felger det åpenbare valget! (I motsatt ende 15"-felg ;) ). Både 17" og 18" er kompromisser mellom utseende og forbruk.
Ca 86 mm vs 101 mm, 17% mer sidevegg, jo, det vises  ;)
Mens 225/40 er ca 97mm.
215/50-17 er ca 108 mm, så visuelt er det nok ikke lett å plukke ut at en står med 18" og den andre 17" hvis 225/45-18 blir valget..
Fant en slik kalkulator

Du har jo et poeng med 19", men det er vel en voldsom prisforskjell enda..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kan jo også linke til den kalkulatoren jeg bruker: https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=215-50r17-215-45r18

Fordelen er at man kan linke direkte til dekksammenligninger i url.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#10
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 14. april 2016, klokken 10:20
Du har jo et poeng med 19", men det er vel en voldsom prisforskjell enda..
Er forresten ikke så vanskelig å restaurere felger, prøvde meg på stålfelger i fjor og ble fornøyd. Nå har jeg et sett 16x7 kantkjørte alufelger jeg skal pusle med i sommer og deretter selge på finn (feil boltsirkel, kjøpte dem pga. dekka som sto på). Fordelen med alufelger er jo at de ikke har rust som må pusses ned. Er i prinsippet bare å pusse ned utstikkende hakk, sparkle i riper, pusse ned og så prime og lakkere, finnes mange DIY videosnutter på youtube. På denne måten kan man skaffe seg veldig rimelige felger i enhver dimensjon, for kantkjørte felger selges jo på finn for gi-bort priser.

Eksempel på felg restaurering:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

mjustiniano

Takk for mange gode svar! :)

Jeg synes de 17" Tekna felgene ser litt pinglete ut, selv om designet passer bilen. Derfor ønsker jeg meg 18", fordi det ser kulere ut i tillegg til at bilen skiller seg ut i mengden av andre hvite Leaf Tekna her i Oslo.

Jeg ønsker også 225/40 R18 dekk, simpelthen fordi det er en veldig vanlig dimensjon som er lett å skaffe, og kan skaffes til en god pris.

For å gjøre det litt vanskeligere, ser jeg etter brukte felger og ikke nye :p
Det er dessverre ytterst få til salgs på Finn som passer Leaf enn så lenge.

At bilen får litt kortere kjørelengde gjør ikke noe.
Det er uansett kun på vinteren jeg får rekkeviddeangst, og der kjører jeg med fine 16" piggfrie hjul :)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA