Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf lading med vanlig stikk kontakt uanbefalt??

Startet av Rekkeviddeangst, mandag 27. juni 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

Rekkeviddeangst

For oss som ikke har toppmodellen Leaf med LED hovedlys: Noen som vet om det lar seg gjøre å bytte ut til LED-utgave av H4? Jeg ser det er mange utgaver å få tak i på nettet, men går det dritt å bruke disse, med tanke på sensor for defekt pære og slike ting?
Det irriterer grenseløst at ikke alle elbiler har LED hovedlys. Tørste halogenpærer har ingenting på elbil å gjøre... Og ikke alle har råd til toppmodellen ....



bob-bob

Nå sparer du ikke mye strøm på å bytte til LED da ! 

Dessuten slipper du at lyktene "fryser på" om vinteren med Halogen.  Jeg har LED  nærlys på min , og lyset er jo bra. Men om morgenen får jeg sette på fjernlys før jeg kjører (de er nemlig halogen) for å få av is på lyktene.

Så er det en ting til med LED ettermontering : Blir lysbildet  riktig ? Får du problemer i EU kontroll ? Reflektoren er jo beregnet på en helt annen pære. Men - lykke til ellers , det er sikkert mulig. ;)



BE

Det er ikke sensor for defekte pærer på Leaf, så du kan bytte om du ønsker.

Du må lese noen tester på disse H4-LED lysene, de får ikke all verdens skryt. Skulle jeg først byttet til noe ulovlig ville jeg da heller gått for et H4-HID sett.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Jejl

http://www.powerbulbs.com/product/longlife-ecovision-h4-headlight-bulbs

Disse er på 44watt (de var ihvertfall merket med det før) og lyser bra, og har lang levetid.

Rimelige er de også, ca 170kr levert i postkasen.

nr1rayner

#4
Skal du se eller bli sett? Bli sett-ok, se-glem det!
Da funker det bedre med talglys  ;)
Det går normalt sett strøm "gjennom" disse til fjernlys, som kanskje kan forvirre bilen litt, har du ekstra fjernlys er det rimelig sannsynlig at disse vil få signal og slå seg på (kommer jo litt an på hvordan det er koblet).
Har brukt flere slike billige H4 LED på MC i flere år  ;)
Hva skal du egentlig spare på dette? Originalt 2x55w, la oss si LEDene bruker 5w, som gir besparelse på 100w. 2 timer kjøretur gir da teoretisk besparelse på 0,2 kwh, eller ca 5 min kortere ladetid med 10A. Nå er det vel sannsynlig at ladetid uansett blir 5-6 timer (eller mer) etter 2 timer på veien, så +/-5 min kan da ikke ha noe å si.

Alternativt kan du sette inn 35/35w pærer, det brukes endel til MC.

Det er da vel grøftlys med 2 pærer på din også? Ingen problem å bruke det når du ikke trenger å se..

Det heter seg vel at LED nærlys er 35w, men har en mistanke om at det er pr LED, 2 LED pr side, så totalt forbruk er høyere enn H4, men langt fra sikker..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: Jejl på torsdag 21. april 2016, klokken 15:52
http://www.powerbulbs.com/product/longlife-ecovision-h4-headlight-bulbs

Disse er på 44watt (de var ihvertfall merket med det før) og lyser bra, og har lang levetid.

Rimelige er de også, ca 170kr levert i postkasen.
Står 55w i spesifikasjonen. Men en eller annen plass i "harddisken" min husker jeg også at det var mindre w i disse.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

vartli

Sitat fra: Jejl på torsdag 21. april 2016, klokken 15:52
http://www.powerbulbs.com/product/longlife-ecovision-h4-headlight-bulbs

Disse er på 44watt (de var ihvertfall merket med det før) og lyser bra, og har lang levetid.

Rimelige er de også, ca 170kr levert i postkasen.

Vil anbefale å heller gå for Philips X-treme vision eller Osram Night breaker. De trekker like mye strøm, lyser mer, men har kortere levetid enn langtidspærene. Var selv overrasket over forskjellen på en tidligere bil. Har original led nå og skulle gjerne byttet pærene for fjernlys i x-treme vision eller night breaker, men det finnes ikke.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Trekkoppbil

#7
Når det gjelder H4-lampene til trådstarter:
På bildet ser det ut som at disse lampene sprer lyset i helt andre retninger enn det som er vanlig for H4.
Halogenutgavene ser ut til å ha en liten reflektor som sprer lyset ut til den ene sida på pæra. Jeg regner med at det er nøye med rett lysspredning, for å få rette høyda på nærlyset, og at det skal bli asymetrisk, etc.
Man kan jo prøve å google etter "H4 LED CE", for å se om man finner premium-lamper som ser greie og lovlige ut. Jeg kjenner ikke til om det finnes noe som er brukbart i det hele tatt.
Skal man kjøpe LED med høy effekt, trur jeg det er viktig å finne en løsning med bra kjøling. Enkelte LED ryker fort.

Skal jeg tolke andre kommentarer på tråden her, dithen at LED kan gi i størrelsesorden en ekstra km rekkevidde? Alle monner drar, om man tar mange grep for å strekke rekkevidda.
Jeg synes det er mange fordeler med å belaste 12V mindre.  LED i kupelyset kan også være et poeng for å øke driftsstabiliten, da jeg har sett eksempler på at kupelyset gir folk flatt batteri. Det kan være flere andre 5W lamper rundt bilen som man kan bytte til LED, så det blir en bitteliten besparelse tilsammen. Det er på smålamper hvor det kan være ukomplisert å bytte til LED.
Blant små dioder er det 2835 som gir høy utnyttelse og lang levetid.

Når det gjelder led for fjernlys, så kan man prøve å leite opp andres erfaringer:
http://www.leafers.co.uk/2015/04/03/new-led-high-beam-bulbs-for-the-leaf/
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19598

nr1rayner

1 km lengre rekkevidde? Tjah, teoretisk sett mot å bruke standard H4. Men kanskje 50 meter mot å bruke kjørelysene (13w pr side).
Spredning er helt feil på disse ja, men minst like viktig er lysmengden. H4 ligger vel rett i overkant av 1.000 lumen? Mulig opp imot 1.500 på Nightbreaker o.l.
Disse har vel på en god dag 300, mulig noen skryter på seg 500lm..

Ikke kluss med kjørelysene, sett inn gode lyspærer så du har lys når det trengs.
Er målet å komme lengst mulig er det andre grep man må ta først...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA